"Wil ik mijn woonheerd Isebrandtsheerd uitrijden, is die afgesloten. Er is een persoon aangereden op het zebrapad over de Emingaheerd vlakbij. Het zag er ernstig uit."
Lezer Matthias stuurde de foto en schreef er bovenstaande tekst bij.
Er gebeuren vaker ongelukken op dit kruispunt. Emingaheerd-Isebrandtsheerd- Sibrandaheerd.
Zie nog eens dit bericht
Het is geen prettige oversteekplaats omdat automobilisten er de nodige vaart kunnen maken.
Update 23.20 uur...lezer stuurde onderstaande foto's. Een andere lezer melde dat er erg hard werd gereden.
Update 23.40 uur. Een ooggetuige:
De telefoon van de bestuurder is in beslag genomen eveneens als het rijbewijs. De auto is in bewaring genomen. Het slachtoffer is al reanimerend afgevoerd. Gezien het letsel schat ik de overlevingskans nihil in.
Al jaren is de wijkring een racebaan,logisch ook he....hadden ze nooit een voorrangsweg van moeten maken!!!!
BeantwoordenVerwijderenEr word in de wijk Beijum inderdaad te hard gereden, maar daarnaast heb je ook voetgangers die zonder links of rechts te kijken ineens de weg oversteken. Op dit moment blijft het speculeren en gissen. Wat mij wel opvalt is de koptelefoon, want wellicht heeft het slachtoffer dus niks gehoord en daardoor ook niet gekeken of er uberhaupt een auto aan kwam. Daarnaast zijn de zebrapaden ook er slecht verlicht. Hoe dan ook een triest ongeval met onschuldige slachtoffer(s).
BeantwoordenVerwijderenAls je iemand naar het zebrapad ziet lopen moet je al alert zijn en afremmen. Zo simpel is dat. Ik ben sowieso tegen telefoontjes, koptelefoons en oortjes in het verkeer. Kop erbij houden !!
VerwijderenOok toen het nog geen voorrangsweg was werd er veel te hard gereden. Nu zal de discussie wel weer komen om er een 30km zone van te maken, maar ook dat zal niet helpen. Er moeten meer snelheidsbeperkende maatregelen komen (dus echte drempels (dus niet zoals die in de woonerven waar je hard overheen kan racen), versmallingen etc.. en daarnaast meer controles etc. Vervelend voor diegene die wel normaal rijden, maar kennelijk kan het niet anders.
BeantwoordenVerwijderenIk vindt dit ronduit verschrikkelijk wat er hier gebeurt ze rijden ook vreselijk jaren hier bij mij hier moet eens een keer flink wat aan gedaan worden dit kan toch zo niet langer
BeantwoordenVerwijderenDie anoniem moet zich kspotschamen. Een voetganger op een zebrapad heeft voorrang.Al draagt 'ie 10 koptelefoons, al is' ie stokdoof of blind. Hij is geschept op een zebrapad.
BeantwoordenVerwijderenJa moet nu snel iets aan gedaan worden als je voorrang krijgt op het zebra pad is hier in beijum al bijzonder rijden vaak gewoon door. Word veel te hard gereden door sommigen ). voor kinderen ook gevaarlijk als ze de grote weg moeten oversteken lopend of fietsend!
BeantwoordenVerwijderenVorig jaar mei mocht ik als bewoner van Beijum West een inspraakreactie geven op de wijkvernieuwing van een deel van Beijum Oost. Ik pleitte voor flitspalen langs de hele wijkring en een maximumsnelheid van 30 km per uur. Dus Emingaheerd plus Amkemaheerd. Deze flitspalen worden betaald door het ministerie van Veiligheid en Justitie. De verkeersboetes gaan ook naar dit ministerie. De gemeente hoeft deze flitspalen niet te koppelen aan de wijkvernieuwing, omdat de gemeente niets voor deze flitspalen betaalt (ik herhaal dit).
BeantwoordenVerwijderenHet is dieptriest dat de gemeente de wijkvernieuwing van Beijum West heeft gekoppeld aan de wijkvernieuwing van Beijum Oost, waardoor de wijkvernieuwing in mijn beleving stilstaat.
Mijn advies luidt: plaats veel flitspalen (± 10) en bepaal de maximumsnelheid op 30 km per uur. Zo snel mogelijk. Los van de wijkvernieuwing. De publieke veiligheid dient centraal te staan! Punt uit.
Kees Huizenga
Op 24 mei 2023 schreef ik aan mevrouw Minetta Koornstra, de projectleider van de wijkvernieuwing in Beijum:
BeantwoordenVerwijderen"Ad 2: toevoeging m.b.t. 30 km/uur en de flitspalen langs de wijkringen
Maximaal 30 km/uur is een verkeerszaak. Ik vrees dat de wijkvernieuwing hier niet ten volle over gaat. Wel ten dele. Om een duidelijk signaal af te geven. Maar deze lage snelheid maakt de wijk wel veiliger. Ik wacht de reactie van de gemeente af. Overwogen kan worden om een wijkenquête te houden.
Bij nader inzien is de beslissing om flitspalen te plaatsen een zaak van het Openbaar Ministerie, de politie en de wegbeheerders (de gemeente is een wegbeheerder in woonwijken).
Dominant is het Openbaar Ministerie/het ministerie van Justitie. Zijn er veel boetes afgegeven bij verkeerscontroles?
Zie:
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving/snelheid-en-te-hard-rijden/flitspalen
Met vriendelijke groet,
Kees Huizenga"
Einde citaat.
Noot: op dit opbouwend bedoeld voorstel is nimmer door de gemeente inhoudelijk gereageerd. Ik betreur dit.
@Kees, er gaat geen 30 gereden worden op de wijkring. Ook niet in Lewenborg en andere wijken. Er komen ook geen 10 flitspalen in Beijum. Nog niet 1. Er komen ook geen win kelcentrumwachters. Sta je er wel eens bij stil waarom er nooit 1 aanbeveling van je wordt overgenomen?
BeantwoordenVerwijderenKees weer hoor met z'n absurde ideeën. Dat er iets moet worden gedaan is duidelijk maar Kees is elke connectie met de realiteit kwijt. Hij denkt dat het geld aan de bomen groeit en iedereen dat kan plukken.
BeantwoordenVerwijderenDag Anoniem (zonder uw naam kenbaar te maken): er vallen wel doden en gewonden! Dit is de barre praktijk. "Voorkomen is beter dan genezen", aldus het mooie spreekwoord.
BeantwoordenVerwijderenDe gemeente stelt de wijkvernieuwing uit. Zie ook de aanpak van het Winkelcentrum aan de Stoepemaheerd. In het voorjaar van 2022 was er een tafel in de corridor van het WC Beijum. Om reacties te vernemen. Het is nu stilstand. Ik kan hier niets aan doen.
Flitspalen werken direct. Er wordt gehandhaafd met forse boetes. Ik hoop op support, wat betreft die flitspalen.
Wat is uw voorstel? Niets doen? Zebrawachters? Voor met name ouderen en kinderen. Cameratoezicht? Wat is de mening van ouders met jonge kinderen? Wat is de mening van de basisscholen?
Het gaat niet om mijn persoon, maar om de veiligheid van Beijum! Mede in relatie met fatbikes en elektrische fietsen.
Moet er een brainstormbijeenkomst over de veiligheid van Beijum komen? Voorstel: in De Bron aan de Bentismaheerd 1a.
Kees Huizenga
Allereerst, wat een vreselijk ongeluk. Er wordt regelmatig veel te hard gereden op de rondweg van Beijum. En dit gebeurt overdag en 'S avonds. Geen idee wat een meest passende oplossing zou zijn. Misschien drempels op de weg??. Op het zebrapad waar de aanrijding plaats heeft gevonden is genoeg verlichting. De bestuurder heeft waarschijnlijk veel te hard gereden en daardoor totaal niet op de weg en zijn omgeving gelet. Hopen dat de aangereden persoon goed mag herstellen.
BeantwoordenVerwijderenHet is mogelijk dat het onderwerp "flitspalen langs de wijkring van Beijum" door de wethouder van VRO/de stadsdeelwethouder besproken moet worden met het Openbaar Ministerie en de hoofdcommissaris van Politie. Of door de wethouder van Verkeer & Vervoer. Dus niet door mevrouw Minetta Koornstra. Ik zal deze daartoe bevoegde wethouders gaan benaderen. In het verlengde daarvan de gemeenteraad via griffie@groningen.nl.
BeantwoordenVerwijderenLOS VAN DE WIJKVERNIEUWING!
Met de wijk Beijum kan gepraat worden over:
1. versmalling van de totale wijkring
2. het aanbrengen van bakken met planten, etc. (nadelig voor de hulpdiensten)
3. hoge verkeersdrempels (nadelig voor de hulpdiensten)
4. zebrawachters in samenwerking met de basisscholen
5. meerdere borden, waarop de snelheid wordt vermeld voor (vracht)automobilisten, (brom)fietsers en motorrijders
6. flitspalen (in combinatie met punt 7)
7. het instellen van de maximumsnelheid van 30 km/uur langs de hele wijkring
8. cameratoezicht
9. meer verkeerspolitie
10. verkeersopvoeding op de scholen en door de ouders
11. andere voorstellen
Kees Huizenga
KeiHuizenga,
BeantwoordenVerwijderenWaarschijnlijk heeft u zelf geen auto of elektrische fiets, maar de hele wijkring vol plaatsen met flitspalen met een maximum snelheid van 30km/h is onhaalbaar en niet realistisch. De snelheid 50km/h is prima, maar een flitspaal op de bekende hardrijders plekken zou mijns inziens voldoende zijn.
Een flitspaal wordt alleen geplaatst als deze meer opbrengt aan boetes dan de kosten ervan. Je hebt dus een bepaald aantal hardrijders nodig.
BeantwoordenVerwijderenTeveel flitspalen zorgt ervoor dat er niet meer te hard kan worden gereden en daarmee valt ook de financiering van de flitspalen weg. Kortom een stuk of twee flitspalen is wel het maximum op de wijkring.
Misshien kan Chris ook een bron geven voor zijn stelling dat flitspalen alleen worden geplaatst als boetes meer opleveren dan de kosten van het plaatsen.
BeantwoordenVerwijderenEr is afgelopen maandagavond geen reanimatie uitgevoerd. Bij reanimatie wordt er een tent rondom het slachtoffer geplaatst. Gisteravond sprak ik een mevrouw, die het ongeluk heeft waargenomen. Zij vertelde mij dat er geen tent was gebruikt. Waarvan melding.
BeantwoordenVerwijderenKees Huizenga
Gewoon logica Kees, flitspalen kosten geld en je zet zeer waar ze het meeste opleveren. Dan bestraffen ze gelijk de meeste overtreders en zijn ze dus het meest effectief.
BeantwoordenVerwijderenFlitspalen worden ook regelmatig verwijderd als er te weinig geflitst wordt. Dan wordt er gesteld dat ze niet meer nodig zijn op die locatie. Het gaat echt om de opbrengst, die wordt ook meegenomen in de begroting.
Bij reanimatie wordt echt niet altijd een tent geplaatst, dat ligt aan de omstandigheden of dat nodig en gewenst is en of er ook gelegenheid voor is.
Er komt geen flitspaal. Zo ja weet iedereen waar die staat. Dan geen redement.
BeantwoordenVerwijderenDaarom staan flitspalen bijna altijd langs doorgaande wegen. Als er vooral bekend verkeer langskomt, is het effect weg.
VerwijderenNiemand realiseert zich dat wat er gebeurt gewoon de bedoeling is.
BeantwoordenVerwijderenAlle verkeersongelukken worden veroorzaakt door gevaccineerden met neurologische schade.
BeantwoordenVerwijderenReactie is doorgelaten om ook gekken een stem te gunnen.
VerwijderenHierboven staat:
BeantwoordenVerwijderen"Daarom staan flitspalen bijna altijd langs doorgaande wegen. Als er vooral bekend verkeer langskomt, is het effect weg."
"Er komt geen flitspaal. Zo ja, weet iedereen waar die staat. Dan geen rendement."
Welnu: het zou toch prachtig zijn als flitspalen een preventieve werking hebben, zodat iedereen zich aan de maximumsnelheid houdt. Of deze 30 km/uur is of 50 km/uur.
Het gaat om de uitvoering van gemeentelijk beleid. Inclusief handhaving. Het is mij niet bekend of flitspalen per definitie rendement moeten hebben. Basaal is of ze effectief zijn. Minder doden en gewonden. Minder autoschade. Een veiliger gevoel bij de inwoners en bezoekers van de wijk Beijum.
Ik ben het met de beheerder van Beijumnieuws eens, dat er bij de zebrapaden meer openbare verlichting moet komen. Aan beide kanten van alle zebrapaden.
Kees Huizenga