Bert van Shoetime eergisteren.
Sinds jaar en dag heeft hij attributen op de stoep staan die naar zijn zaak verwijzen. Zie foto. Bert: "Er kwam iemand van de gemeente langs i.v.m. precariobelasting."
Even opzoeken. Via Ondernemersplein:
Gebruikt u grond van de gemeente? Bijvoorbeeld voor een terras, luifel, reclamebord, bouwsteiger of een container? Dan moet u vaak precariobelasting (precario) betalen.
En via Gemeente Groningen
Heeft u reclame-uitingen, die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg? Dan kan het zijn dat u vanaf 2024 reclamebelasting moet betalen. Hiermee wil de gemeente Groningen reclame in de openbare ruimte terugdringen.
Reclame in de openbare ruimte terugdringen. God, doe dat even in de binnenstad zeg. Dit, foto, is puur geld uit de zak kloppen van een hardwerkende ondernemer in een buitenwijk. Een buitenwijk waar geen reclame hoeft te worden teruggedrongen.
De blogger zal eens bij andere ondernemers in de wijk informeren of ze hier ook voor moeten betalen. De Primera heeft vaak een bord op het winkelplein staan, de slagerij heeft een terrasje uitgestald en de Kringloop heeft vaak een rek met kleren buiten staan. Moet daar ook allemaal voor betaald worden? Wordt vervolgd.
Update 13.50 uur. De slagerij laat weten ook voor het terrasje te moeten betalen. "Ze zijn aan het ondernemertje pesten."
In de binnenstad is dit noodzakelijk. De stoepen werden steeds verder volgebouwd met reclame en terrassen. Bejaarde voetgangers en gehandicapten protesteerden hier fel tegen. Maar of je dit buiten de binnenstad moet toepassen…
BeantwoordenVerwijderenDit beleid heeft niets te maken met het reguleren van reclame. Het gaat enkel om de opbrengst en het past prima bij de linkse signatuur van het stadsbestuur.
BeantwoordenVerwijderenChris heeft gelijk, het linkse stadsbestuur moet op allerlei wijze belastingplannen bedenken om 'leuke' dingen te bekostigen. Deze maatregel noem ik winkeliertje pesten, want niemand heeft last van het buitenbord van SHOETIME. Op deze manier jaagt B&W de laatste winkeliers de stad uit. Een andere absurde belasting is het betalen voor dingen in de etalage. Dit is een reden dat veel etalages in de binnenstad praktisch leeg zijn. Een uitzondering zijn de grote winkelketens; zij kunnen die hoge belasting wél betalen. Het zou me niets verbazen dat het college binnenkort kattenbelasting gaat invoeren.
BeantwoordenVerwijderenPrettig weekend, Johan.
ha ha ha haaaaaa
BeantwoordenVerwijderenKan Henk even voor zichzelf spreken ipv voor iedereen? Deze belasting is uitstekend. Ik hoef niet tegen die lelijke reclame aan te kijken. Als je denkt dat dit 'winkeliertje pesten' is dan snap je niets van politiek.
BeantwoordenVerwijderenBert van Shoetime hoeft bij nader inzien geen precariobelasting meer te betalen.
BeantwoordenVerwijderenBert zei dit afgelopen vrijdagmiddag tegen mij om circa 16:45 uur. Hij had een stel schoenen van mij gerepareerd.
Anders had hij bijna € 200 moeten betalen. Voor vijf buitenstallages.
Kees Huizenga
Volgens mij staan de stellingen van Shoetime op eigen grond. Dan kan er dus geen precariobelasting worden geheven.
BeantwoordenVerwijderenOverigens zijn reclame- en precariobelasting twee afzonderlijke heffingen. Voor de reclamebelasting gaat erg ver.
https://gemeente.groningen.nl/reclame-en-precariobelasting
Het trottoir is eigendom van de gemeente.
BeantwoordenVerwijderenKees Huizenga
Ik vind dat reclameborden en -uitingen thuishoren in een winkelcentrum, en als dat niet meer mag van B&W, begint de stad Groningen aardig te lijken op Noord-Korea en China. De reclame-belasting van de gemeente is dermate hoog dat een eenvoudige winkelier dit niet meer op kan hoesten. En bovendien, de etalage van een winkelier priveterrein is. Dus het stadsbestuur gaat hier wel heel ver in. Veronderstel dat ze belasting gaan invoeren voor alle ramen met luxaflex. Dat zou toch ook absurd zijn? Jazeker, de vergelijking is hetzelfde.
BeantwoordenVerwijderenCompliment voor deze fantastische website, Johan.