Een eigenaardig bericht vandaag op de site http://www.dvhn.nl/
Beijum baalt van de tram
De tram maakt het openbaar vervoer in de stad Groningen ronduit onaantrekkelijk voor de buitenwijken. Dat schrijft de bewonersorganisatie Beijum (BOB) in een brief aan B en W.
Secretaris Anna Riemersma van de vereniging BOB vraagt in de brief onder meer of het eurokaartje blijft bestaan na de komst van de tram.
Ze denkt dat bewoners van buitenwijken straks net zo lief met de auto naar het centrum gaan, terwijl ze nu nog de bus pakken. "Iedereen wil naar de Grote Markt, maar de bussen moeten daar straks omheen rijden. Als je dan toch moet lopen, kan dat ook vanuit een parkeergarage. Een tramroute door de binnenstad zal alle bussen van de Grote Markt verdrijven met als consequentie dat het openbaar vervoer vanuit de wijken per definitie slechter wordt", concludeert de bewonersorganisatie.
Eigenaardig omdat Beijumers hier niet naar de eigen meningen wordt gevraagd. Vreemd dat een marginale wijkclub zo'n eigen politieke stellingname durft in te nemen. Op de video die gemaakt is door Hilda Hofstra laat toch menig Beijumer zich positief uit over de komst van de tram, er leven verschillende meningen. Wat een onzin om te veronderstellen dat Beijumers na de komst van een tram net zo lief met de auto naar de binnenstad zullen afreizen. Kan hier niet eerst beter gedegen onderzoek worden verricht voordat de eigen bevoogdende mening met tromgeroffel in de publiciteit verschijnt? ( of naar B&W wordt gestuurd)Wie zegt dat Beijumers die lijn 6 naar de stad nemen niet naar het Hoofdstation gaan of verder? Of eerder, bij het UMCG uitstappen?Hoezo maakt het geen verschil of mensen vanaf een parkeergarage naar de binnenstad moeten lopen of vanaf een uitstapstation? Worden mensen die vanwege het milieu niet meer met de auto naar de stad willen niet meer serieus genomen? Het is stuitend dat de eigen politieke mening over de hoofden van Beijumers heen gebruikt wordt. Geen Beijumer is naar de mening gevraagd en toch wordt pontificaal beweerd dat Beijum baalt van de komst van de tram. De zaak ligt toch heel wat genuanceerder. Eens temeer blijkt dat de Beijumer bevolking niet serieus wordt genomen door de club. Nogmaals, het blijft een vreemde en brutale gewaarwording dat SP-bestuursleden hun eigen politieke mening over de hoofden van de Beijumers heen durven te strooien. Niet iedereen in Beijum baalt van de tram, er zijn er ook zat die de komst ervan met enthousiasme tegemoet zien.
http://beijumnieuws.blogspot.com/2009/03/beijumers-moet-de-tram-komen-of-niet.html
http://beijumnieuws.blogspot.com/2009/03/de-tram-en-beijumnamens-het-project.html
De grotere versie van de video is ook op You Tube te zien. http://www.youtube.com/watch?v=bffPc24udDU
Johan, ik raad je aan de berichtgeving over deze mensen te staken.Waarom zou je nog aandacht aan zo'n geisoleerd groepje mensen besteden? De meeste mensen weten best dat ze er voor hun eigen behoefte bijzitten. Ik geniet van je blog en velen met mij. Ik raad je aan om je op de leuke en opbouwende dingen in de wijk te concentreren. Vriendelijke groeten, Nynke Venema
BeantwoordenVerwijderenHet is in ieder geval positief dat er iets ligt bij de gemeente over een mening vanuit Beijum en dat die niet best is wat betreft tramlijn 2.
BeantwoordenVerwijderenHet is alleen een gemiste kans om de auto als argument te gebruiken. Ik ben absoluut voor een autoluw binnenstad. Maar om nu of straks een auto te gebruiken om in de binnenstad te komen? Je kunt dan beter nog lopend gaan bij wijze van spreken. Dat van het eurokaartje is trouwens wel een belangrijk ding om te onthouden.
Puur de gebruiksvriendelijkheid en het gemak van het huidige OV (dat je met buslijn 3 en 6 zonder overstappen het hoofdstation kunt bereiken) zou voldoende argument moeten zijn om een welwillende luisterende gemeente over te halen dat de huidige plannen voor lijn 2 niet realistisch zijn. Je zou ze voor straf een maand lang dat traject moeten laten afleggen.
Wat betreft de BoB en de tramlijn: Het is in ieder geval fijn dat iemand iets laat horen. En de kritiek dat er geen bewoners bij zijn betrokken is imho terecht. Er zou bijvoorbeeld een website op gezet kunnen worden met een discussie forum (in ieder geval een plek waar objectief en stevig gepraat kan worden en niet onderhevig is aan meningmoderatie) en het adres op een poster zetten en flyeren door Beijum. Ik zeg maar wat.
Los van de tramlijn.
@ anoniem: het alleen over leuke en opbouwende dingen hebben is imho struisvogelgedrag. Op zijn tijd zou er best aandacht mogen worden gegeven aan zaken die niet goed lopen wat het onderwerp ook mag zijn.
@ eigenaar van dit blog: het zou een stuk makkelijker zijn als de bronnen direct aangeklikt kunnen worden i.p.v. te moeten laten zoeken. Dan bedoel ik in dit geval dvhn.nl: [url]http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/stad/article4566647.ece/Beijum_baalt_van_de_tram[/url] Dit is het betreffende artikel.
En nog een keer @ eigenaar van dit blog: Die video over de Beijumers en de tramlijn is eerlijk gezegd maar wat eenzijdig. Veel mensen weten of wisten toen niet wat er voor opgegeven gaat/moet worden. Volgens mij zat het zelfs in die video (of toch misschien ergens anders) dat er gezegd werd "ja maar als de tram straks komt moet u wel overstappen" dat de mening toen al omgegooid werd dat men de tram toch niet zat zitten.
Ik ben verder voor de tram maar zonder overstappen vanuit Beijum en Lewenborg naar het hoofdstation. Dus meteen doortrekken door deze wijken en niet stoppen bij Kardinge met een belofte om het later uit te breiden. En dat het eurokaartje blijft.
Er is weer een anonieme reactie verwijderd. Als de persoon nou met naam reageert kan het blijven staan. De eerste reageerder weet klaarblijkelijk niet hoe de reactiemogelijkheid werkt maar heeft keurig de naam eronder gezet. Mijn mening over de tram wordt gevraagd: ik zie voordelen én nadelen, ik ben er zelf niet over uit of de tram wel een goeie zaak is. Het gaat om de procedure, mag iedereen zijn of haar eigen mening bepalen? Een klein groepje vrijwilligers hoeft zich niet voor te doen als "de stem van Beijum." Doen ze dat wel dan hebben ze het m.i.niet goed voor met de wijk en mag er kritiek zijn.Want voorstemmers mogen ook gehoord worden, dat is democratie. (geen discussie verder)
BeantwoordenVerwijderenReactie op mijnheer Zuidema: ik pleit niet alleen voor positieve en opbouwende stukjes. Maar dat verhaal over de BoB mag nu toch zo langzamerhand een keer bekend zijn. Waarom zou je steeds aandacht besteden aan een handjevol mensen die zichzelf graag als belangrijk ziet voor Beijum? Kan iemand me uitleggen hoe ik met mijn eigen naam kan reageren? Vriendelijke groeten, N. Venema.
BeantwoordenVerwijderenIk ben voor een tram mits idd het eurokaartje blijft en ik ook vanuit beijum hetzij met de tram hetzij met de bus in een ruk naar het station of naar de stad kan.
BeantwoordenVerwijderenEn met naam reageren:
Vink bij kies indentiteit naam aan vul je naam daar en klaar
@Zuidema,
BeantwoordenVerwijderenLeuk voorstel om bijvoorbeeld d.m.v. een forum als onderdeel van een wijkwebsite reacties te kunnen geven. Dan zal de Bob echter wel een keer met een site moeten komen. Op www.beijum.org (de website van de Bob) staat volgens mij al meer dan een jaar dat de Bob bouwt aan een nieuwe site. Wanneer dan....? Dan is het weblog van Johan een betere plek voor iedereen om informatie over Beijum te vergaren.....
Denk je dat Anna Riemersma bestuurder is van de SP?
BeantwoordenVerwijderenWant dat is niet zo.
Nee, Anoniem, Anna Riemersma is geen bestuurder van de SP. Ze was raadslid namens de SP in de raadsperiode 2002-2006. Maar de vos heeft niet haar SP-streken verloren! Niet delegeren, meerdere petten op, korte lijnen, hovaardig bestuur, de BOB-statuten niet toepassen, de Beijumkrant gelijkschakelen en annexeren, etc.
BeantwoordenVerwijderenDe BOB kan niet activeren en binden. Deze club communiceert niet met de wijk. Heeft vanaf vorig jaar april een ingeslapen weblog. Stukken voor een AV of jaarvergadering moeten de leden ophalen bij De Wegwijzer. Die worden niet netjes per post toegestuurd naar de woonadressen. Dit is gebruikelijk binnen verenigingen.