In de hele stad is een discussie gaande over de terugkeer van de tram. Tussen 1880 en 1949 reed eerst een paardetram door de stad en vanaf 1910 werd de tram elektrisch. In 1949 reed de tram, onder het toeziend oog van duizenden belangstellenden, voor het laatst door Groningen. De terugkeer van de tram roept enthousiasme en weerstand op. Weerstand, door het mogelijk wegvallen van vertrouwde buslijnen of voor het aanzien van bijvoorbeeld de Oosterstraat. Enthousiasme, omdat de tram sfeer met zich meebrengt, omdat de druk van het autoverkeer in en rond de stad zal gaan afnemen en er liggen ook kansen op economisch en sociaal maatschappelijk vlak. De tram is natuurlijk niet alleen een speeltje van bestuurlijk Groningen, wat vindt de man in de straat er van? Organisaties als de stichting Vrienden van de Stad Groningen en de Fietsersbond roeren zich ook. De Vrienden willen bijvoorbeeld een tramlijn vanaf het Gedemte Zuiderdiep via Damsterdiep en Oostersingel naar Lewenborg en Beijum. De fietsersbond wil dat er plek genoeg komt voor fietsen in de tram. De discussie leeft alom. Is de angst van de Beijumers terecht dat ze hun buslijn 6 kwijtraken en vaker moeten overstappen? Henk Bouwkamp, woordvoerder van verantwoordelijk wethouder Karin Dekker: "De ontwikkelingen zitten nog in een pril stadium, je kunt niet uitsluiten dat de tram in de verdere toekomst wordt doorgetrokken naar Beijum.Als je het kaartje op http://www.regiotram.nl/ goed bekijkt zie je dat die mogelijkheid is opengehouden."
Mevrouw Bakker, communicatiemedewerkster van de Regiotram, had nog geen tijd om te reageren. Ze beloofde vanavond een mail te sturen, die zal hier dan integraal worden geplaatst. Als u de video op groter formaat wil bekijken gaat u naar onderstaande link van You Tube. http://www.youtube.com/watch?v=bffPc24udDU http://nl.wikipedia.org/wiki/RegioTram_Groningen
Zie vandaag ook een peiling in de Gezinsbode over het alternatief van een gondelkabelbaan(1 april?) in plaats van een dure tramlijn Hoofdstation- Zernike. Zie ook http://www.stadjerstv.nl/ wijk Beijum.
3 opmerkingen:
Ik maakte een spreekfout. Ik bedoelde de tram naar Zernike. Niet naar Kardinge. Een tram naar Kardinge vind ik niet noodzakelijk. Te duur qua aanleg en logischerwijs de grote concurrent van lijn 6 (Beijum - Grote Markt v.v.) en lijn 3 (Lewenborg - Grote Markt v.v.). De tram en de stadsbus zijn communicerende vaten (of-of; niet en-en).
Naar het Zernike Complex kan een stadstram komen. Vanaf het Hoofdstation via bestaand spoor naar de Stadhouderslaan; vervolgens een nieuwe tramweg langs de brede Zonnelaan richting het Zernike Science Park. De stadsbus naar Zernike kan dan vervallen.
Johan,
het was je zeker nog niet opgevallen dat het bijna 1 april is en de Gezinsbode daar steeds vroeger en steeds doorzichtiger een grap over probeert te maken.
Lijn 1 heb ik niets op tegen. Lijkt mij een prima alternatief om zoveel mensen te vervoeren naar het Zernikecomplex.
Maar de huidige ideeën voor lijn 2 mag men in de prullenbak gooien. Dat betekend dat wij Beijummers straks 1 of 2 keer moeten overstappen voordat we met het OV in de stad kunnen komen. Dat is onacceptabel. Het duurt nu al een half uur voordat je in de stad bent en straks met het overstappen gaan er nog weer een paar minuten bij komen...
Waar ik nog wel open voor sta is dat ze lijn 2 meteen doortrekken door Beijum heen en niet plannen voor een later stadium. Want van dat plannen komt geheid afstel vanwege geld problemen of een ander domme reden. Of alles of niets.
Heb zo de getallen niet bij de hand (kun je volgens mij wel via regiotram.nl vinden), maar het staat mij zo bij dat in absolute aantallen reizigers (dus niet de procenten die men propageert) Beijum 1 van de wijken is waar de meeste mensen gebruiken maken van het OV. Hier mag wel wat meer rekening mee worden gehouden.
Een reactie posten