dinsdag 17 maart 2009

SLOOT UITGEBAGGERD, MEER DAN 30 SALAMANDERS DOOD

Thea Moesker stuurde onderstaande brief en foto's op. Ze vond nadat een sloot was uitgebaggerd veel dode salamanders op het fietspad langs de Beijumerweg, achter Winkelcentrum Beijum. Fietsers en brommers waren over de diertjes heengereden. Ze is laaiend en verdrietig tegelijk. 

"De gemeente heeft in de sloot langs de Beijumerweg de afgelopen week de sloten eens grondig uitgebaggerd met als gevolg dat veel dieren zich roerden. De daarop volgende dagen fietsten we, samen met mijn dochter Anna, er diverse malen langs en vonden we veel salamanders langs de sloot op het fietspad. Na drie dagen kwamen we uit op het aantal van 13! Jonge, onvolwassen mannetjes salamanders, die naar het licht toe het fietspad zijn overgestoken en veel te vroeg uit hun winterslaap zijn ontwaakt.Het werd mij duidelijk dat er na een halve dag weinig tot niets meer overbleef van de salamanders dan een wat uitgesmeerde prut; niets meer dan een doorzichtig ruggengraatje. Uiteindelijk hebben we in 3 dagen tijd tot ongeveer 30 aangereden salamanders gevonden. Het is een schande hoe de gemeente hier een sloot zo maar uitgebaggerd, terwijl de diertjes, de kikkers, de padden en de salamanders allemaal nog rustig op één oor lagen en bruut werden gewekt. Zijn we dan nu door deze sloot-uitbagger actie een heuse kolonie aan deze zeldzame salamanders kwijtgeraakt? De toekomst zal het zeggen! Ik zou zeggen, laat de gemeente wachten met het uitbaggeren, geef ze de kans om te ontsnappen of maak de sloten met de hand en met Beijumers schoon. Wij zijn toch ook trots op onze kikkerkoren in Beijum tijdens zwoele zomeravonden? Ik ben er gewoon boos over. Niet alleen om de salamanders, maar ook vanwege de gemeente die elk jaar weer, op de meest ongelegen momenten komen met hun mega-machines om eens flink te keer te gaan. Zo heb ik jaren geleden een wespen-orchidee (plant) gevonden in het Groene Hart van Beijum, terwijl de gemeente roundup (gif) ging gebruiken tegen de berenklauw. Ik heb een enorme hekel aan het machine-park van de gemeente. Ze hebben het niet met de natuur. Het salamander verhaal is nu 'even' wat mijn hart breekt." Reacties mogen naar moesker@xs4all.nl of naar Beijumnieuws@online.nl Hebben meer Beijumers ervaringen als bovenstaande?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Jeetje wat triest, wist niet eens dat deze dieren on onze sloten leefden :-P vindt het wel bijzonder !!!
Of is dat normaal ??? u hoort het wel heb weinig verstand van de natuur maar vindt dit ook niet kunnen.

Anoniem zei

Het is goed om mensen op deze manier wakker te schudden. Nooit geweten van die salamanders. Ik als nuchtere noorderling maar denken dat ie alleen in andere delen van ons land voorkwamen.
Dat de gemeente niet een soort van dieren winterslaap kalender oid heeft. Ik ben het met u en met Karin eens, dit is wel heel triest, wat kunnen we er aan doen?
Als u een handtekeningen actie begint doe ik mee hoor!
Lees het wel op Beijumnieuws??
Groeten van Alie