maandag 23 maart 2009

OORLOG VOEREN IN BEIJUM

Het is natuurlijk een kop om van te schrikken, oorlog roept niet de prettigste associaties op. Maar gisteren kwam ik deze " gewapende" kinderen tegen in de Wibenaheerd, ze waren oorlogje aan het spelen. Pang pang en ik schiet je dood. 

Klik de foto groter en zie dat de geweren of revolvers zijn getrokken, klaar om de tegenstander te liquideren. Werd hier de vijand in een hinderlaag gelokt? Wie zal het zeggen. Er zijn mensen die vinden dat vroeger alles beter was, en daarmee doelen ze vaak op de vijftiger en zestiger jaren. Ik weet niet hoe het de oudere lezer vergaat, maar ik herinner me hele veldslagen tussen leerlingen van katholieke en gereformeerde scholen, in de volksmond roomsen en koksen genoemd. Tot bloedens toe sloegen ze elkaar destijds met de klompen 'veur de bek'. Ik herinner me ook de jaren waarin het pacifisme van "het gebroken geweertje" populair was. Verbied je kinderen om met geweren en ander schiettuig te spelen en het geweld zou uit de wereld verdwijnen. Dacht men.

 Maar dat werkt natuurlijk niet zo, geweld ban je niet uit door het te verstoppen. Laat deze kinderen elkaar nu maar vermoorden, afmaken, achtervolgen en in de pan hakken. Koop je kind een geweer en ze kijken er na een paar dagen niet meer naar om. Wikipedia: Het gebroken geweer is het logo van War Resisters' International en is het internationale symbool voor dienstweigeraars en gewetensbezwaarden. Het gebroken geweer was in Nederland voor de Tweede Wereldoorlog ook een symbool voor het pacifisme. Het werd gedragen als een speldje op de kleding. De verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog waren aanleiding voor een grote antimilitaristische beweging. Deze beweging kon echter niet de opkomst van het militarisme in Duitsland en Italië voorkomen.

Geen opmerkingen: