Op de site van Dehunzevanstarkenborgh staat deze foto met onderstaande tekst:
Een tijd geleden berichtten we over de nieuwe lantaarns aan het Heerdenpad. De aanpassing werd gedaan om de verlichting aan de normen te laten voldoen en de opzet was ook om het gevoel van onveiligheid te verminderen. Door diverse incidenten voelen veel passanten zich met name in het donker niet echt prettig. Na het plaatsen viel het effect nogal tegen. Bovendien lijkt het er op dat de klus niet af is.
De vraag kan zo langzamerhand worden gesteld of de gevoelens van onveiligheid, zoals het probleem treffend wordt omschreven, niet extra worden aangewakkerd door berichten in de media. (Ik sluit niet uit dat dit blogbericht de onveiligheidshype rondom het Heerdenpad ook weer extra gaat uitvergroten).
Wat opvalt in de onveiligheidsdiscussie rond ons aller fietspad is dat hierin vaak elk gevoel van relativering ontbreekt. Vooropgesteld, elke overval of aanranding is een teveel. Afschuwelijk.
Maar statistisch gezien valt de concrete onveiligheid op het Heerdenpad reuze mee. Evenals de zogenaamde onveilige verkeerssituatie rond de Korrewegbrug. De kans dat u 's nachts op het Heerdenpad wordt overvallen is beduidend minder dan één promiel, een op de duizend. Nogmaals, als er na pakweg 75000 fietsbewegingen (Heerdenpad is een drukke fietsroute) weer iemand wordt overvallen, dan is dat zeer vervelend. Ook na 25000. Daar doe ik niks aan af. Maar de kans dat u veilig over het fietspad fietst (vice versa) is duizenden maal groter dan dat u iets onprettigs overkomt.
Waarom dan toch steeds weer die media-aandacht vragen vanuit Beijum? Eergisteren ook weer in de Gezinsbode een 'noodkreet uit Beijum over het Heerdenpad.' Voor de 3e keer, elke overval is een teveel, maar is de nood dan zo verschrikkelijk hoog? Of speelt er ook eigen profileringsdrang mee? Het riekt zo langzamerhand naar het aanwakkeren van de gevoelens van onveiligheid enerzijds, en aan de andere kant een zelfprofilerende houding van 'zie ons toch eens tot het uiterste inspannen bij gemeente en politie om het fietspad veiliger te krijgen.'
De realiteit is en zal blijven dat de politie niet constant in het donker op het Heerdenpad aanwezig zal zijn. Daar is geen beginnen aan, overvallen kunnen ook plaatsvinden in het Kardingerpark, op de Hereweg of Korreweg. En verlichting verbeteren of het weghalen van bosjes zal een notoire overvaller niet doen afschrikken. Zoals de politie het gisteren in het artikel in de Gezinsbode helder verwoordde: Het blijft gevaarlijk op het Heerdenpad.
Het is begrijpelijk dat de politie de situatie niet publiekelijk gaat relativeren. Zeggen dat het meevalt en volgende week weer een overval meemaken, dat kan natuurlijk niet.
Maar statistisch gezien mag je wel stellen dat van de pakweg 25000 fietsers die over het Heerdenpad rijden 24.999 goed op hun bestemming aankomen. Ik sluit niet uit dat bij die 25000 een paar duizend zitten die met gevoelens van onveiligheid de fietsovertocht maken.
Elke overval is een te veel (4e keer). Maar die ene op de zoveel duizenden fietsers, nee hoe je ook gaat roeptoeteren in de media en bij de politiek aan gaat kloppen, hoe erg het allemaal toch is, het is nooit helemaal dicht te timmeren. Het zou geen gek idee zijn als de campagne vanuit Beijum om de gevoelens van onveiligheid aan te wakkeren gaat stoppen
Op 5 oktober schrijf je dat het positief is dat Mike Tomale de onveiligheid van het Heerdenpad positief op de kaart heeft gezet.
BeantwoordenVerwijderenWas het toen ook al niet een storm in een glas water?
Ik fiets bijna dagelijks tussen Beijum en Lewenborg over een verlaten fietspad. In het donker. Is geen veilig gevoel.
BeantwoordenVerwijderenHeel grappig: de Groninger Gezinsbode van 15 november 2011 schrijft op de voorpagina over "Noordkreet over Heerdenpad".
BeantwoordenVerwijderenVraag: fietst Mike Tomale van Trots op Nederland (ToN) en de BOB nog steeds dagelijks over het Heerdenpad? Als vrijwillige fietswaakhond. Zonder rugdekking door het bestuur van de BOB!!!
De politie kan niets meer doen dan "extra surveilleren". Met andere woorden: er worden geen fysieke maatregelen meer getroffen. De BOB heeft dus bot gevangen bij de gemeente Groningen, dienst RO/EZ, afdeling Stadsbeheer.
Hoe wordt "extra gesurveilleerd"? Met een politiefiets? Met paarden en ruiters? Of met een politiefiets met daarachter een herdershond in een achterspan?
Overvallen gebeuren meestal 's avonds laat en 's nachts. Dan is er weinig tot geen verkeer op het heerdenpad.
BeantwoordenVerwijderenDe kans dat je te maken krijgt met een overval als je 's avonds laat of 's nachts over het heerdenpad is dus aanmerkelijk groter dan je stelt.
Overdag is de kans inderdaad klein.
Hier wat artikelen uit het Nieuwsblad v/h Noorden van 1988 over het Heerdenpad.
BeantwoordenVerwijderenNee dat kan ook niet, constant politie er neerzetten.
BeantwoordenVerwijderenDeze zitten veel beter op hun plek langs de ringweg
@ Bert, prettig dat je met je echte voornaam reageert, ik weet wie je bent. Bedankt voor je kritische noot. Vanzelfsprekend is de kans op een overval tijdens de donkere uren veel en veel groter dan overdag. Stel, tijdens de huidige donkere dagen- van 17.00 tot 8.30 uur- rijden 250 mensen naar Beijum en ook 250 van Beijum naar de stad. Dat zijn er 500. Dat zijn per maand ongeveer 15000 en over zeven weken zo'n 25000. Het is niet zo dat er statistisch gezien elke zeven weken een overval plaatst vind. Het genoemde getal van 25000 veilige oversteken achter elkaar zal in werkelijkheid veel hoger liggen, er gebeurt ook wel eens 3 maanden niks. (Gelukkig maar!)Het kan ook zijn dat maar 1 op de 50.000 donkere oversteken een dramatische afloop heeft. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar gemiddeld 25000 veilige oversteken op 1 overval lijkt me wat aan de lage kant. Het is dus waarschijnlijk nog veiliger dan dat ik aangaf. Mét respect voor fietsers die zich desalniettemin onveilig voelen.
BeantwoordenVerwijderenIk ben verpleegkundige en fiets vier keer per week naar de stad heen en weer. Ook in het donker. Nooit een centje pijn gehad.Ik wil graag dat de bangmakerij over het Heerdenpad gaat stoppen. Ik ga zo langzamerhand geloven dat je het onveilig moet vinden. Ik heb een vriend die vliegangst heeft. Ook al is autorijden stukken gevaarlijker, hij blijft banger voor vliegen. Het zit tussen de oren. Stop aub met invullen voor allen dat het Heerdenpad niet safe is! Ga Beijum opbouwen en geen bangmakerij er buiten exploiteren!
BeantwoordenVerwijderenHet enige wat je volgens mij kunt doen, maar dat is iets van allertijden, dat is niets nieuws. Samen gaan fietsen als je je onveilig voelt.
BeantwoordenVerwijderenOf een beetje straatkarate gaan leren,met hele simpele dingetjes ben je al snel sterker dan de aanvaller, als je dan toch de pineut bent. Dat zou ik alleen bij verkrachters doen. Als iemand je geld wil, wat is het waard, een pistool op je hoofd of je geld of telefoon afgeven.
Voel je je nu heel heel erg onveilig en ben je gehecht aan materie, dan zou ik een nepportemonnee met 15 euro en een oude telefoon meenemen, en die overhandigen.
Jadat is het. De situatie is helemaal niet zo onveilig. Maar wel over de rug van angstig gemaakte mensen willen scoren. Driewerf bah!
BeantwoordenVerwijderenWord lid van de BOB, de nobele hoeders en ridders van de Beijumsamenleving. Naast Heerdenpad vinden ze d'r eigen nieuwjaarsreceptie ook heel belangrijk. Losers..))
BeantwoordenVerwijderenWordt tijd dat ik weer reageer door in te loggen bovenstaande bericht is dus niet van mij!
BeantwoordenVerwijderenDaarnast weet ik dat de politie regelmatig te vinden is bij het fietspad , zel gezien en via Twitter gelezen van o.a Inge Warringa
Hm...fiets zelf regelmatig over Heerdenpad, ook laat in de avond, kan me voorstellen dat het enig gevoel van onveiligheid geeft, maar wees reëel: is er dan wel een veilig plek? Is het Heerdenpad (statistisch gezien) nu de meest onveilige plek omdat in korte tijd zoveel overvallen hebben plaatsgevonden. Elk overval is er een te veel, waar dan ook.
BeantwoordenVerwijderen@(andere)Bert, daarom is het ook zo goed dat er een site als deze in de wijk is naast de wijkkrant. Het Heerdepad is veel in het nieuws geweest en de Beijumer bewoinersorganisatie tracht al maanden te scoren rond dit onderwerp. Erg stuitend. Het is zo mistig buiten dat ik (vrouw)nu niet graag naar Zuidwolde, Noorddijk of Lewenborg zou willen fietsen. Ook niet het Heerdepad over maar de onveiligheid in vergelijking met andere routes ontgaat me ten ene male. Wat een klinkklare nonsens, moeten alle bosjes daar soms ook verdwijnen en moet daar ook extra gesurveilleerd worden? Idd (andere) Bert, het is overal onveilig.
BeantwoordenVerwijderenLijkt me sterk dat je weet wie ik ben. Denk dat je een verkeerde Bert voor j ehebt.
BeantwoordenVerwijderen