maandag 10 september 2012

MAANDAGOCHTEND (126)


Op deze vroege maandagochtend trof ik een tafereeltje dat toch een beetje tegen de borst stoot. Zie de foto's. Lezers zijn waarschijnlijk op de hoogte van de confronterende campagne van de stichting ALS, 'Ik ben al overleden.' Ik ben inmiddels overleden’, zo luidt de regel in de nieuwe, confronterende campagne van Stichting ALS Nederland. In de campagne – gemaakt door Publicis – zijn inmiddels overleden patiënten aan het woord. De patiënten leggen uit wat ALS is: een ongeneselijke zenuwziekte, waarbij de spieren één voor één uitvallen. ‘Over de oorzaak is nog weinig bekend. Daarom is nog veel onderzoek nodig. En dus geld.’ Vervolgens vragen de deelnemers iedereen mee te vechten tegen de genadeloze ziekte, met een donatie op giro 100.000. Niet voor zichzelf, ze zijn op dat moment immers al overleden. Als hard bewijs van de genadeloosheid van ALS, waarbij mensen gemiddeld drie jaar na de eerste verschijnselen overlijden.
Zowel de patiënten als hun naasten hebben uitdrukkelijk ingestemd met deelname aan de campagne. Mede omdat de deelnemers op deze manier ook na hun dood verder kunnen gaan met de strijd tegen ALS. Lees hier verder.
Hoe je het moet duiden zou ik zo niet weten. Op de hoek Beijumerweg, wijkring, tussen de Edzema- en Rensumaheerd, is het glas voor een 'Ik ben inmiddels overleden'-poster aan gruzelementen geslagen. Er ligt nog glas op de grond. Maar dan. Is het een vorm van misplaatste humor? Een uiting van een zieke geest? Iemand heeft gemeend een papieren hart met het opschrift 'Rust in vrede' half voor het gezicht van de overledene te moeten plakken.
Er gebeuren soms dingen in de wijk die uw blogger boven de pet gaan, dames en heren. Dit is er een van.
Ja, extremen roepen extreme reacties op. Zo ook deze extreem confronterende campagne van Stichting ALS. En je kunt je afvragen of foto's van overledenen wel op deze drukke fietsroute voor schoolkinderen thuishoren. Maar goed, dat rechtvaardigd deze vandalistische actie niet.

Het kan zijn dat de dader leukig heeft proberen te zijn. Het kan ook zijn dat de poster van de overledene bij hem (ik denk aan een man) angst en agressie heeft opgeroepen. Hoe het ook zit, de ironie wil dat door deze actie nog meer reclame wordt gemaakt voor Stichting ALS.

Een prettige nieuwe week gewenst. En blijf als het even kan allemaal gezond leven.

5 opmerkingen:

  1. Sinds wanneer is een "rust in vrede"-wens aan een overledene misplaatste humor of een uiting van een zieke geest? Dat heb ik helemaal niet zo ervaren.

    En het kan toch zijn dat het stukgeslagen glas niets te maken heeft met het opschrift?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een vandaal zou snel RIP schrijven en wegwezen na dat glas geknetter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wie hangt er nou een hartje over n billboard waar een overleden hoofd onder prijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. eerst is het glas stukgeslagen door 1 of andere vandaal. Iemand vond dat blijkbaar zo zielig, helemaal met de boodschap op de poster, dat hij/zij dacht daar wat aan te moeten doen. Vind het wel wat hebben hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat Alie zegt was het eerste wat in mij ook opkwam iemand vond het al erg genoeg dat een ander dus de boel vernielt had en heeft het zo "goed willen maken".

    BeantwoordenVerwijderen