donderdag 29 november 2012

NIKS VERANDERD ROND DE KORREWEGBRUG


De Korrewegbrug blijft ondergetekende fascineren. Een kwestie van opgegroeid zijn in de Kanaalstreek, waar het Knoal en de bruggen prominent aanwezig waren en zijn, maar ook om de verkeerssituatie rond ons aller fietspoort van en naar de stad. Deze foto's zijn een paar dagen geleden gemaakt. De brug was voor het autoverkeer dichtgedraaid, de slagbomen waren nog naar beneden. Een busje stond schuin geparkeerd op de fietsroute, achter een vier- of vijftal auto's die stonden te wachten tot de doorgang weer vrij zou zijn. Bekijk ook nog even de bovenste foto, ongeveer een halve minuut na de linker foto gemaakt, de slagboom voor de brug was nog steeds naar beneden. Uw blogger breekt zich er het hoofd over, wat is er nu concreet veiliger geworden rond de Korrewegbrug sinds de jongste renovatie? (Ongeveer een maand geleden) Zijn mening: helemaal niks. Weggegooid geld. Maar goed, dat is een persoonlijke mening, daar mag iedereen zoals altijd anders over denken. Kwalijker is dat er vanuit Beijum voor de zoveelste keer een verbeten lobby op gang is gekomen om automobilisten die over de stopstreep tot voor de brug optrekken te bekeuren. Alsof het geforceerd nastreven van het eigen gelijk ook maar iets uit zou halen. En alsof er geen belangrijkere politietaken zijn. De verkeerssituatie rond de Korrewegbrug is statistisch gezien veilig, elk ongeluk is er een te veel, maar er gebeuren relatief weinig nare dingen rond de brug. 

De mensen van de bewonersorganisatie uit De Hunze en Van Starkenborgh zijn niet zozeer aan het drammen en drukken  ten gunste van het eigen 'gelijk', en ook roepen ze de politie niet op om automobilisten die over de stopstreep rijden het geld uit de zakken te kloppen. Nee, gewoon een vriendelijke enquête op hun site om de situatie in kaart te brengen kan ook. De enquête kan ook door Beijumers worden ingevuld. Ga daarvoor hierheen. 

8 opmerkingen:

  1. Netjes hoe ze dat doen. Ik ga de enquête vanavond invullen. Leuk dat ze de bew erin kennen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke site van de Hunze, wist niet dat ze die hadden, je tweet is geretweet door de communicatieman van de provincie groningen Tim Smid en R. frewerda van de wijkwebsites

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De oude situatie was beter je had mer ruimte nu is het nauw

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn vriendin is een paar dagen geleden in het donker bijna aangereden door een auto daarzo. Ze had goede verlichting maar de auto die haar bijna aanreed kwam met te grote snelheid aanrijden en remde niet eens af voor de streep. Op het laatste moment remmen voorkwam een ongeluk. Omdat mijn vriendin hem aan zag komen was ze op haar hoede, anders had ik er niet aan moeten denken wat er anders was gebeurt. Rest de vraag: hoe duidelijk of dwingend is dat stopbord eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sorry hoor, maar ik zie die verbetering ook niet. Hoeveel heeft dit gekost?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier heeft de gemeente Groningen bijna 35 jr de tijd voor gehad om deze oplossing te kunnen bedenken.
    Erg knap gedaan hoor dit geeft de burgers weer vertrouwen in het gemeente beleid ???

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klopt niet helemaal. Er is wel wat veranderd. Punt is alleen dat het niet is verbeterd

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het plaatsen van stopborden en het plaatsen van stopstrepen, het aanbrengen van kleine aanpassingen, etc. lost niets op als er niet goed wordt gehandhaafd. Het gedrag van mensen verandert niet door verkeersborden. Het gaat erom of er draagvlak voor bepaalde maatregelen is. Dat weet iedere rechtssocioloog/rechtsantropoloog. Hopelijk ook bestuurders en/of beleidsambtenaren. Geen geïsoleerde en hovaardige top-down-benadering vanuit een instrumentalistische visie van de overheid of de BOB (de maakbare samenleving), maar een luisterende houding (bottom-up). Goed kijken naar het beleidsveld. Daarom is een gebruikersenquête een erg slim idee.

    Het valt te overwegen Heerdenpadwachters te betrekken bij deze zaak. Niet om te bekeuren, maar om aanwijzingen te geven. Goed toezicht.

    Dit is met name een zaak voor de Korrewegwijk, Ulgersmaborg en De Hunze/Van Starkenborgh.

    De SDC Noorddijk zou een brainstormgroep kunnen gaan belasten om deze Korrewegbrugmaterie te gaan bespreken, waarbij de enquête van de bewonersorganisatie De Hunze/Van Starkenborgh een ondersteunende functie kan hebben.

    Geen bevoogding, maar positief denken!

    BeantwoordenVerwijderen