maandag 3 april 2017

COLUMN UIT LEWENBORG (46)


Té gek… Een robot trein!

Zie je het voor je dat wij in Nederland zelfrijdende treinen krijgen? Hier in Groningen krijgen wij misschien de primeur. Is dat een zoethoudertje voor het verzakken van de grond, door de gaswinning? Dat we hierdoor even andere zorgen aan ons hoofd krijgen, ter afwisseling. In Japan werkt het wel, die robot treinen. Daar rijden die treinen op hun eigen traject, waarbij ze verder geen obstakels tegen komen. Laat die zelfrijdende treinen hier in Nederland, als hobby waar het voor bedoeld is. Je weet wel zoals die van vroeger…

Een vriend van mij heeft de hele zolder tot zijn beschikking en daar laat hij wel tientallen miniatuur treintjes rijden over ingewikkelde sporen die door prachtige tunnels en natuur gaan. Zo is hij ook erg in zijn nopjes met van die speciale dagen waar hij zijn hobby treinen mag laten rijden in grote hallen, denk hier bijvoorbeeld qua grootte aan de Martinihal.
Zelf was hij werkzaam bij het openbaar vervoer en is daar noodgedwongen mee gestopt omdat hij het PTSS heeft opgelopen, nadat er iemand voor zijn trein sprong. Die rode vlek kan hij maar niet van zijn netvlies krijgen.

 Blaadjes aan de bomen en van de bomen, zijn twee periodes waarbij de meeste springers zijn. Dan heb je ook nog de examenperiode, waarbij het aantal wat toeneemt. Veilig of niet, bewaakte of onbewaakte spoorwegovergang. Springers hou je toch, net als mensen die met hun leven spelen, als ze tussen de al gesloten bomen doorschieten. De jeugd en jongvolwassenen hebben tegenwoordig allemaal oortjes in, muziek schalt hun oren binnen. Ze letten niet op. Bij stoplichten in ieder geval niet, waar ze als ongeleide projectielen voor je langs vliegen. De fietser is immers onschendbaar…

Die vriend van mij vraagt zich af hoe het dan komt als er met de zelfrijdende trein een springer is of iemand die doet alsof, zoals hij vaak zat heeft mee gemaakt. Hoe anticipeert deze robot trein daar op? Rijdt hij door of stopt hij? Bij een daadwerkelijke aanrijding staat de trein minimaal 2 uur stil. Dan is er dus ook geen zorg voor de reizigers aanwezig. Een machinist kan als eerste reageren, zowel bij een aanrijding of bijna-aanrijding. Hoe moet een camera op de robot trein dit nu interpreteren?

Wat te denken van die onbewaakte spoorwegovergangen, daar raast dan een trein langs zonder op of om te kijken. Let een camera beter op dan een machinist? Ik geloof er niet in. Die machinist mag straks steward klusjes gaan doen, dan denk ik aan de troep (zwerfvuil) opruimen achter de kont van de passagiers aan. Neem daar een robot voor zou ik zeggen! Ook hebben ze het over sensoren op het spoor. Kan zo’n sensor dan voelen wat er op het spoor gebeurt. Wat gaat deze flauwe kul eigenlijk kosten? Maak gewoon al die 100 onbewaakte spoorwegovergangen en die 325 particuliere overgangen veilig. Er gaan al genoeg onnodige kosten de staatskas uit.

Bovendien moet je niet vergeten dat een machinist iets heel anders is dan een steward, want een machinist moet zwart wit denken en zich aan vaste procedures houden. Een steward daarentegen mag zich sociaal en flexibel opstellen.

Hiermee wil ik dan ook de stelling, zoals ik het las bij rtv-noord dat machinisten hun baan niet kwijt raken, maar als steward verder aan het werk kunnen als volslagen onzin neerzetten! Daar gaat je opleiding, die toch al heel zwaar was door de vele psychologische testen. Die vriend van mij die was namelijk wel zeer geschikt voor machinist, maar absoluut niet als steward.
Dag baan, ik word wel putjesschepper…


2017©Vlindertje73

Wil je meer van mij lezen dan alleen deze column? Klik hier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten