Té
gek… Een robot trein!
Zie
je het voor je dat wij in Nederland zelfrijdende treinen krijgen?
Hier in Groningen krijgen wij misschien de primeur. Is dat een
zoethoudertje voor het verzakken van de grond, door de gaswinning?
Dat we hierdoor even andere zorgen aan ons hoofd krijgen, ter
afwisseling. In Japan werkt het wel, die robot treinen. Daar rijden
die treinen op hun eigen traject, waarbij ze verder geen obstakels
tegen komen. Laat die zelfrijdende treinen hier in Nederland, als
hobby waar het voor bedoeld is. Je weet wel zoals die van vroeger…
Een
vriend van mij heeft de hele zolder tot zijn beschikking en daar laat
hij wel tientallen miniatuur treintjes rijden over ingewikkelde
sporen die door prachtige tunnels en natuur gaan. Zo is hij ook erg
in zijn nopjes met van die speciale dagen waar hij zijn hobby treinen
mag laten rijden in grote hallen, denk hier bijvoorbeeld qua grootte
aan de Martinihal.
Zelf
was hij werkzaam bij het openbaar vervoer en is daar noodgedwongen
mee gestopt omdat hij het PTSS heeft opgelopen, nadat er iemand voor
zijn trein sprong. Die rode vlek kan hij maar niet van zijn netvlies
krijgen.
Die
vriend van mij vraagt zich af hoe het dan komt als er met de
zelfrijdende trein een springer is of iemand die doet alsof, zoals
hij vaak zat heeft mee gemaakt. Hoe anticipeert deze robot trein daar
op? Rijdt hij door of stopt hij? Bij een daadwerkelijke aanrijding
staat de trein minimaal 2 uur stil. Dan is er dus ook geen zorg voor
de reizigers aanwezig. Een machinist kan als eerste reageren, zowel
bij een aanrijding of bijna-aanrijding. Hoe moet een camera op de
robot trein dit nu interpreteren?
Wat
te denken van die onbewaakte spoorwegovergangen, daar raast dan een
trein langs zonder op of om te kijken. Let een camera beter op dan
een machinist? Ik geloof er niet in. Die machinist mag straks steward
klusjes gaan doen, dan denk ik aan de troep (zwerfvuil) opruimen
achter de kont van de passagiers aan. Neem daar een robot voor zou ik
zeggen! Ook hebben ze het over sensoren op het spoor. Kan zo’n
sensor dan voelen wat er op het spoor gebeurt. Wat gaat deze flauwe
kul eigenlijk kosten? Maak gewoon al die 100 onbewaakte
spoorwegovergangen en die 325 particuliere overgangen veilig. Er gaan
al genoeg onnodige kosten de staatskas uit.
Bovendien
moet je niet vergeten dat een machinist iets heel anders is dan een
steward, want een machinist moet zwart wit denken en zich aan vaste
procedures houden. Een steward daarentegen mag zich sociaal en
flexibel opstellen.
Hiermee
wil ik dan ook de stelling, zoals ik het las bij rtv-noord dat
machinisten hun baan niet kwijt raken, maar als steward verder aan
het werk kunnen als volslagen onzin neerzetten! Daar gaat je
opleiding, die toch al heel zwaar was door de vele psychologische
testen. Die vriend van mij die was namelijk wel zeer geschikt voor
machinist, maar absoluut niet als steward.
Dag
baan, ik word wel putjesschepper…
2017©Vlindertje73
Wil
je meer van mij lezen dan alleen deze column? Klik hier!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten