Dwars tussen de loopbruggen was dat, duizenden passanten die sindsdien over de loop- en fietsbruggen zijn gegaan zagen het hopeloze wrak beneden liggen.
Zal de brug ooit (tijdelijk opgelapt?) terugkeren?
Hij was al jaren zwaar ziek
In de nacht van 14 op 15 mei gebeurde het.
Dé crash, een Duits vrachtschip ramde de brug.
Op 14 mei publiceerde Beijumnieuws toevalligerwijs een mooie drone-foto van Korrewegbrug.
Hoe laat die afgelopen nacht of ochtend precies is weggehaald van zijn vertrouwde plek weet deze blogger niet precies, wel dat die tegen het middaguur saillant genoeg op bijna dezelfde plek is gefotografeerd als waar het Duitse ramschip is aangemeerd na de fatale klap.
Jort Kruims maakte de foto's die we zien, afbeelding links is een screenshot uit een drone-video die hij maakte. Tegen het afgelopen middaguur was dat.
Zie de video beneden.
korre weg brug.#gerritkrolbrug pic.twitter.com/9MjpYGTqX9
— Bert Bos (@bertboss) September 5, 2021
Zie verder:
BeantwoordenVerwijdereneen prachtige videoreportage van RTV Noord van ongeveer 2,5 minuten (van gisteravond):
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/848659/gerrit-krolbrug-uit-het-water-getakeld-voor-onderzoek
Kijk hoe de naakte en overleden Korrewegbrug op een langzaam rijdende Mammoet-trailer met 24 superdikke banden wordt geplaatst. Een technisch hoogstandje. Prachtig om te zien.
Op OOG TV staan zeer mooie foto's van het resultaat deze operatie (naar ik aanneem vanmorgen gemaakt):
https://www.oogtv.nl/2021/09/brugdek-gerrit-krolbrug-succesvol-verwijderd-voetgangersbruggen-weer-open/
Ik ga nu even op locatie kijken.
Tijdens mijn bezoek aan de Korrewegbrug, ik was in een soort begrafenisstemming, vernam ik dat Rijkswaterstaat (RWS) een drone met camera heeft gebruikt voor de videobeelden. Dit alles in goede samenwerking met RTV Noord. Van mij had deze filmreportage wel langer mogen duren. Minstens 30 minuten.
BeantwoordenVerwijderenDe oplegger heeft niet 24 banden, maar 48 banden. Deze oplegger kan met een kastje op afstand bediend worden.
Ongeveer de helft van de Korrewegbrug (40% tot 45%) wordt niet ondersteund door een metalen dwarsbalk. De brug buigt niet door, omdat het massieve staalwerk zo sterk is. Ik doel op het gedeelte, dat niet is aangevaren. Het gedeelte dat wijst naar de Noordzeebrug.
De pontonboot kan deze oude brug dragen vanwege de Wet van Archimedes (de opwaartse kracht die een onder water geplaatst voorwerp ondergaat). Onder het ponton zit een enorme bak met lucht. Waarschijnlijk 4 tot 5 meter diep.
Zie verder:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Archimedes
https://sysmod.tbm.tudelft.nl/wiki/index.php/Wet_van_Archimedes
Gistermiddag zag ik een grote kraan van Mammoet aan de kant van de West-Indische kade. Er werden contragewichten van Liebherr aangebracht met een andere kraan. Elk contragewicht weegt drie ton, zo vernam ik na een vraag van mijzelf. In totaal werden, geloof ik, twee keer tien contrawichten geplaatst. Dat is 20 x 3 ton = 60 ton.
60 x 100.000 kilogram = 6.000.000 kg
Zes miljoen kg
De brede pontonboot is uiteraard ook van staal.
Morgen wordt deze pontonboot naar een werf van Machinefabriek Rusthoven BV gebracht. In de buurt van de Stockholmstraat 5 te Groningen. Een mooie rustplaats voor een overleden brug. Maar misschien kunnen de slimme ingenieurs van Rusthoven BV deze oude brug als goede chirurgen opereren. Ik vrees van niet! Maar ik wens ze veel werktuigbouwkundige wijsheid toe.