maandag 20 maart 2023

FAMILIE VERONGELUKTE LUCAS START PETITIE VOOR EEN VEILIGER WIJKRING

 De drie dochters van de op 22 februari verongelukte Lucas Beckman zijn een petitie gestart om de Beijumer wijkring veiliger te maken.

Staat op OOG

“Met deze petitie willen wij de gemeente vragen de richtlijnen van Veilig Verkeer Nederland toe te passen”, schrijft Mareis Asare-Kreijkes, één van de dochter van de man die eind februari om het leven kwam. Volgens Kreijkes is er bij de inrichting van de wijkring nu onvoldoende rekening gehouden met de kwetsbare bewoners van de wijk: “De maatregelen die zijn getroffen werken niet. Dit is wachten op nog meer ongelukken.”

Doneeractie, lees hier, voor de familie.

Foto van de doneeractie-site.

Is de wijkring een racebaan?

Ellende op 22 februari, zie nog eens hier

TEKEN DE PETITIE HIER

15 opmerkingen:

  1. Wat is er precies onveilig aan de wijkring en wat willen de initiatiefnemers veranderd zien?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De petitie kan ik deels nog inkomen, maar een financiële doneeractie is mijns inziens echt een brug te ver!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier kan ik mij zeker in vinden,hoe erg het ook is wat er gebeurd is,kan ik er niet helemaal bij dat het financiele plaatje van deze meneer niet goed geregeld is.
      Buiten dat om ligt de verantwoording van de verkeersveiligheid bij de mens zelf,en ik vraag me af wat je op deze weg kan doen om het veilger te maken.
      Dit geld echter niet alleen voor auto mobilisten,voetgangers die je niet ziet aankomen steken zomaar olots over.
      Fietsers schieten zo vanaf het fietspad fietsend de zebrapaden op,dus het ligt echt niet alleen aan de bestuurders van auto's

      Verwijderen
  3. Ik wil prima met een petitie meedoen, laat de gemeente voor de kosten zorgen, mijn portemonnee is krap en zij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van burgers

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja gecondoleerd met het verlies, maar 15 km per uur rijden zoals ik in de richtlijnen van veilig verkeer Nederland lees is niet acceptabel. Ik teken daarom dus bewust niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Petitie is een heel goed plan, hoop dat het iets brengt.... maar een doneer actie gaat mij ook iets te ver. vooral het stukje afhandelen van de erfenis.Dat is een familie gebeuren en daar moet je de gemeenschap niet eens om durven vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De wijkring veiliger maken ligt toch echt aan degenen met de voet aan het gaspedaal,als je met al die bochten in de wijkring nog zo asociaal rijd ligt het toch echt aan de bestuurder zelf ,hoe vervelend sat ook is
    Je kan hier zoveel drempels aan leggen als je wil,als mensen het voet aan het gaspedaal blijven houden helpt het niks.
    En dat zo iemand niet goed genoeg verzekerd is,snap ik oik niet helemaal eigenlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is inderdaad bij tijd en wijle een racebaan. Zet het er nog maar wat drempels bij

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij wonen aan de Emingaheerd en klagen al meer dan 5 jaar dat er veel te hard word gereden.We hebben dit meerdere keren bij de politie gemeld maar er word niets mee gedaan.Toen wij hier kwamen te wonen in 1997 was het geen voorrangsweg maar hadden de straten van rechts voorrang.Er word zelfs op de doorgetrokken strepen op de Emingaheerd ingehaald terwijl je aangeeft om af te slaan,dit is mij al vaak overkomen en dan ging het net goed.Het zijn niet alleen auto"s maar ook motoren en scooters.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 50 km/u op Curcuit Le Beyum is niks mis mee. Er zijn al extra drempels, zebrapaden etc aangelegd om de snelheid eruit te krijgen.. Maar komop wat wil je hiermee bereiken. Zorg er dan voor dat RECHTS overal voorrang krijgt ! Dan weet je dat er voor elke afslag sws word geremd..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het doel van een wijkring is dat je met een beetje gemak door heel Beijum kunt zonder dat je over allerlei tussendoor wegen moet rijden. Zo blijven de hofjes zelf veiliger. Om dit verkeer te laten doorstromen is het logisch dat de wijkring voorrang heeft. Oplossing naar mijn idee zijn gewoon wegversmallingen op cruciale punten. Bijvoorbeeld in de buurt van scholen en op stukken waar het blijkbaar uitnodigt voor een bepaald slag volk om de gaspedaal in te drukken

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het aantal ondertekeningen bedraagt nu 774. Ik hoop dat het aantal van 1.000 wordt gehaald.


    Zie verder dit OOG-bericht van gisteravond:

    https://www.oogtv.nl/2023/03/vvd-en-cda-maken-zich-zorgen-over-verkeersveiligheid-wijkring-beijum-en-vragen-wethouder-om-actie/

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hierbij de snelle reacties vanuit het college van B&W en de gemeenteraad (van gisteren):

    https://www.oogtv.nl/2023/03/wethouder-wil-verkeersveiligheid-beijum-aanpakken-versmallen-rijbanen-snelheid-terugbrengen/


    Wat te denken van particuliere wijkringwachters bij zebrapaden, scholen en oversteekplaatsen voor fietsers en brommers? In goede samenwerking met de BOA's, de basisscholen, het Winkelcentrum Beijum, het Gezondheidscentrum Beijum en de verkeerspolitie. Kan hierover nagedacht worden binnen een op te richten Wijkveiligheidsberaad Beijum? Of binnen de Projectgroep Wijkvernieuwing Beijum?

    Heeft de Bewonersorganisatie Beijum nog een werkgroep Verkeer?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Er zijn nu 1.012 ondertekeningen. Een groot succes!

    Welke adviezen van Veilig Verkeer Nederland (VVN) kunnen toegepast worden op de wijkring van Beijum?

    Een smallere ringweg kan voor extra gevaarzetting zorgen. Kan een Klankbordgroep van de wijkring van Beijum gevormd worden? Met inspraak en medebeslissingsrecht van wijkbewoners en, indien mogelijk, nabestaanden?


    Heel verstandig is het om langs de hele wijkring maximaal 30 km/uur te rijden. Met flitspalen.

    BeantwoordenVerwijderen