Foto's, video en tekst: Fronczek Fotografie en Film
dinsdag 26 augustus 2025
FEESTELIJKE HEROPENING AH BEIJUM
"De nieuwe winkel is qua gevoel overzichtelijker en groter geworden met de nieuwe indeling, en het betrekken van het magazijn. Ze hebben helaas nog maar 2 kassa's, de rest is zelfscan... En iedereen moet even zijn weg vinden in de winkel. Want de kassa's zitten wat verstopt. Maar wat is het een mooie winkel geworden. "
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)








25 opmerkingen:
Prachtige winkel geworden!!!
Ja, ik heb Albert Heijn een uur geleden bezocht, maar wel jammer dat de kassa's verdwenen zijn, behalve dan twee overgebleven kassa's, ook nog moeilijk te vinden. Ik ben in principe tegen zelfscannen, want daar kleven veel nadelen aan, maar daar zullen ze zelf wel achter zijn gekomen. Overigens, in onze buurlanden kennen ze dit fenomeen niet. Wel ruim en overzichtelijk, zoals jij zegt, Johan. Ik denk dat de eigenaar, Van der Heide, uniformiteit nastreeft, want de Albert Heijn in Ulgersmaborg heeft dezelfde indeling.
Mooi winkel moet alleen zoek
In de praktijk zullen die twee kassa's meer dan voldoende zijn. Sterker nog, ik denk dat er meest van de tijd maar een open zal zijn en dan nog zullen er geen rijen voor staan. Het publiek wil zelfscannen, dat zie je ook in andere filialen.
Verder is het logisch dat de indeling lijkt op andere AH filialen, er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de optimale indeling. Die zit zo in elkaar dat je zoveel mogelijk in je winkelwagentje laadt.
Als je 'tegen zelfscannen' bent dan is er echt iets mis met je.
Zelf scannen is voor mensen die zichzelf niet meer begrijpen.
Duitsland is het enige land in Europa dat nog amper zelfscanners heeft. In alle andere landen is het zelfscannen heel gewoon. Zegt meer over Duitsland dan over ons.
Je kan ook contant betalen, kun je mooi van je zwart geld af 🙂
Ik ben er tegen! En er is zeker niks mis met mij. Een kassa is veel persoonlijker en daarnaast ben ik toch niet werkzaam bij de AH... En het scheelt de AH banen en ze maken daardoor meer winst ... Dus voor de AH win win... Oh en dan heb je net je boodschappentas ingepakt en moet die weer leeg voor een controle... 🤮
De wijk Beijum is multicultureel samengesteld. Met inwoners uit zeer veel continenten en landen. Ik doel op Afrika, Azië, Zuid Amerika en uiteraard Europa. Een wijkgenote met wortels in Afrika deelde mij gisteravond tot haar grote verontrusting en verbazing mede dat het erg opvallend is dat op bovenstaande personeelsfoto van Albert Heijn Van der Heide Beijum zeer veel witte medewerkers te zien zijn. Op de voorste rij, tweede van links, zie ik een vrouw met roots uit Azië. Ik zie geen zwarte mensen. Mijn wijkgenote gaf mij deze tip.
Mijn vraag is wat Albert Heijn Van der Heide doet aan de bevordering van diversiteit van het personeelsbeleid. Want ook in AH Oosterhoogebrug zag ik voornamelijk blanke medewerkers of oproepkrachten (vaak studenten). Het is logisch dat de meeste medewerkers van AH Beijum oorspronkelijke Nederlanders zijn. Het gaat evenwel om proportionaliteit. Om maatvoering, gegeven de multiculturele wijk Beijum.
Graag een reactie van de gebroeders Van der Heide.
Kees Huizenga
Wat een positieve verandering :)
Tuurlijk Kees, supermarkten zouden natuurlijk niet op werkervaring of motivatie moeten selecteren, maar op paspoortstempels. Dat vult de vakken vast veel diverser.
Ook apart… bij de Appie moeten we een kleurenwaaier langs het personeel houden, maar bij een Afrikaanse wortel restaurant of de Chinees vraagt niemand om een quotum blanken achter de toonbank.
De anoniem van 17:38 suggereert ten onrechte dat selectie op basis van ervaring of motivatie en bevordering van diversiteit elkaar zouden bijten.
Overigens heb ik vastgesteld dat de eerder beloofde ingang aan de zijkant het niet heeft gehaald. De ingang zit nog aan dezelfde kant, slechts een paar meter verder.
Het normale bruinbrood was vandaag om 15.00 al op. In de oude winkel meestal om 17.00. Ik heb hier al zo vaak over geklaagd maar er is nooit iets mee gedaan.
Verder is de winkel wel ruim en netjes maar voegen de veranderingen voor mij weinig toe uitgezonderd dan de uitbreiding van de zelfscankassa's. Dat is zeer positief. Tenminste als ze ook altijd aan staan. In de oude winkel stond soms de rechterhelft uit. Dat is natuurlijk niet handig.
Volgens mij kon Meins ook onvoldoende medewerkers krijgen uit Beijum zelf en over de medewerkers die er wel waren, waren de klanten niet altijd even positief. Dus om Van der Heide dan verwijten te maken over de samenstelling van het personeelsbestand?
Van der Heide wil zo snel mogelijk een goedlopend AH filiaal om de investeringen terug te verdienen. Dat kan alleen met de juiste beleving voor de klant en daar heb je geschikte medewerkers voor nodig.
Het ziet er niet uit. De meters lange geblindeerde winkelruiten.
Het benadrukt de leegstand.
Daar heeft AH geen boodschap aan blijkbaar.
Jammer hoor. Gemiste kans.
Bij de nieuwe ingang wordt je gelijk met de nieuwe feiten op de neus gedrukt. Kopen kopen betalen betalen.
Een aanbieding om snel en impulsief in de loop mee te nemen, want achter je loopt iemand die er ook in wil. Niet erg vriendelijk en een beetje gemeen zelfs.
Alles strak en netjes en uitgedacht hoor maar met je volle tas met lege blikjes moet je eerst de hele winkel door. Als je die al weet te vinden! Ik ben een paar keer verdwaald op zoek naar het apparaat.
Ik was nog niet eens gewend aan de vorige inrichting .
De winkel lijkt veel groter en er zijn nog meer spullen te koop, duizelingwekkend veel tot aan het plafond gepresenteerd waarvan 80 % ongezond en vervuilend geproduceerd.
Alles is ook ineens weer duurder geworden en moet je van producten 2 stuks kopen. Twee in de televisiereclames roepen ze nu 1 plus 1 gratis maar vermelden de laatste tijd er maar geen prijs meer bij. Zo duur.
Afz. K. Via
Een divers personeelsbeleid is beter voor de juiste beleving van klanten, dat is gewoon onderzocht en aangetoond. Een paar jaar geleden was het personeelsbestand overigens ook zichtbaar diverser dan nu.
Die geblindeerde ramen zijn inderdaad een ongezellig idee. Het lijkt zo wel een bunker.
Van der Heide zal wel weten wat ie doet toch? Per slot van rekening worden hun andere filialen goed beoordeeld en gewaardeerd door de klanten. Dat kon van het filiaal Beijum onder Meins niet gezegd worden. Het was nu niet alsof iedereen zo goed te spreken was over het personeel dat daar rondliep.
Ja een bunker of fietstunnel. Kil leeg donker en lelijk tegelijk.
Ahold gaat eerst het dak vervangen, als dat klaar is gaan ze met de aankleding bezig. Lijkt mij de juiste volgorde!
Super mooi en netjes, met een zeer ruim assortiment. Een AH waar Beijum trots op mag zijn!
Helemaal eens met reactie, vooral dat laatste, je moet hard werken om al die boodschappen te scannen en dan mag je ze allemaal laten tjekken of t klopt! pff...en dan ben je mss 1 vergeten wordt je van jatten beschuldigd...nee, gewoon bemande kassa's graag.
1. De corridor van het WC Beijum heeft donkergrijze tegels. Het voordeel hiervan is dat deze tegels minder vaak schoongemaakt hoeven te worden. Graag had ik witgele of beige tegels gezien, zoals in het WC Lewenborg of zoals bij de entree van AH Oosterhoogebrug en andere zaken. Dat oogt frisser. Meer ontspannen.
2. De geblindeerde ramen van AH Beijum geven in combinatie met de donkergrijze tegels van het WC Beijum inderdaad een ongezellig tunnelgevoel. De corridor is volgens mij te donker geworden.
3. Veel waardering heb ik voor de logische indeling van AH Beijum; dit in navolging van AH Oosterhoogebrug. Centraal staat het adagium "soort zoekt soort" of "soort bij soort". Broodbeleg bij brood, alle verpakte maaltijden bij elkaar, groente en vlees, etc. bij elkaar voor het bereiden van maaltijden, alle dranken bij elkaar in een lange rij, zuivelproducten bij elkaar, enz. Hierover is goed nagedacht door het Ahold-Delhaize concern en de gebroeders Van der Heide. Mogelijk tevens door winkelinterieurspecialisten.
4. Voor het inleveren van flesjes en blikjes voor statiegeld moet men naar de meest oostelijke kant; bij de broden. Deze weg is erg lang. De vroegere route was veel korter en handiger (gelijk rechtdoor lopen). Het was slimmer geweest om blikjes en flesjes op de vroegere locatie in te leveren. Daar waar nu de rij met (fris)dranken staat.
5. De servicebalie is heel klein geworden. Dit komt mede door het feit dat sigaretten niet meer door supermarkten mogen worden verkocht. Vroeger kon het AH-personeel vanaf de balie een zeer groot deel van de winkel overzien. Dat is nu helaas niet meer het geval.
6. Indien het erg druk is bij AH Beijum, komen er veel mensen bij elkaar in de buurt. De ingang is immers vlak bij de uitgang! De kleine servicebalie staat tussen de twee personele kassa's en de twaalf zelfscankassa's in. De vragende klanten bij de servicebalie kunnen mogelijk de uitgaande klanten, na betaald te hebben, in de weg zitten.
7. Heel slim is de blauwe afgiftemuur van Bol.com. Met de kleine sleutelkastjes. Bij de ingang.
8. Het assortiment van AH Beijum is uitgebreid en de winkel is qua oppervlakte vergroot. Ten koste van de voorraadruimten.
9. De winkellooppaden zijn verbreed. Een aangenaam ruimtelijk gevoel. Minder beklemmend.
10. Is er cameratoezicht bij de 12 zelfscankassa's?
11. Afsluitend en concluderend: volgens mij is AH Beijum erop vooruitgegaan. Mijn waardering hiervoor.
Kees Huizenga
Cameratoezicht alleen bij de zelfscankassa's, wat dacht je zelf Kees? De hele winkel hangt vol met camera's.
Het zelfscan systeem houd ook tijdens het winkelen de klant continu in de gaten. Afwijkend gedrag dat kan wijzen op winkeldiefstal wordt gesignaleerd en leidt vanzelf tot een controle bij het afrekenen.
1. De renovatie van de corridor van het WC Beijum is nog niet voltooid. Over enige tijd wordt het dak aan de binnenkant voorzien van een witachtige kleur. De donkergrijze tegels in de lange gang blijven. Die zijn niet tijdelijk. Indien het dak wordt geverfd met een witte substantie, of gebroken wit, dan oogt de corridor minder donker. Nog mooier is om grote, bolle en doorzichtige dakvensters/dakroosters aan te brengen, waardoor er meer daglicht binnenkomt. Dit is een advies.
2. Bij de twee normale kassa's en de 12 zelfscankassa's barst het van de camera's; met de halve zwarte bollen. Uiteraard ook in de rest van de winkelruimte. Verder zijn er automatische sproeiers aangebracht, indien er brand uitbreekt. Uitstekend.
3. Het is de bedoeling dat er bij de zelfscankassa's twee tot drie werknemers komen te staan met een mobiel apparaat. Deze werknemers kunnen tevens geld teruggeven, als de kassabon een fout of fouten bevat. Het geld kan alleen giraal worden overgemaakt. Niet meer contant. De servicebalie wordt hierdoor ontlast.
Bron, wat betreft de punten 1 en 3: een bedrijfsleider van AH Beijum d.d. 2 september 2025
Kees Huizenga
Een reactie posten