Voor de aanpak is een uitvoeringskrediet van 9 miljoen euro beschikbaar gesteld. Met het herinrichten van de Korreweg krijgt de fietser straks meer comfort, ruimte en veiligheid. De Korreweg is met 16 duizend fietsers per dag één van de drukste fietsroutes van onze gemeente.
Bovenstaand bericht kwam vanmiddag via een lezer binnen. Er gaat sinds de collapse tussen een schip en de korrewegbrug al beduidend minder autoverkeer over de Korreweg naar Stad, verkeer vanuit het oosten van de stad, waaronder Beijum, rijdt sindsdien via de Bedumerweg of Damsterdiep die kant op.
Maar de auto's worden nog meer teruggedrongen op de Korreweg. Doel is om de leefbaarheid op te krikken, meer groen planten...of tewel: er een relaxte straat van te maken.
We gaan de Korreweg veranderen in een fietsstraat met een maximumsnelheid van 30 km/uur. Hierdoor is er meer aandacht voor fietsers en voetgangers én meer ruimte voor groen en beleving. Daarmee neemt de leefkwaliteit van de straat toe.
De fietser gaat er de baas worden, want auto's te gast. https://gemeente.groningen.nl/fietsstraat-korreweg-geeft-fietser-maximaal-de-ruimte
Het is maar wat je leuk vindt, net als de ombouw van de Grote Markt. Een beetje reuring op en rond een van de langste straten door Stad is ook niet verkeerd. Fiets eens mee van de west naar de oostkant van de Korreweg. Zie video.
(Op de Beijumerweg zijn auto's ook al te gast)
2 opmerkingen:
Helemaal Top!
Als de maximum snelheid langs de Korreweg 30 km/uur wordt, dan kan dit toch ook gebeuren langs de gehele wijkring van Beijum? Amkemaheerd plus Emingaheerd.
Vraag: als er minder autoverkeer langs de Korreweg gaat rijden, kunnen de ondernemers langs de Korreweg hiervan de dupe worden. Minder bezoekers - dus minder omzet. Wat is in dit verband de mening van de VBNO, de Vereniging Bedrijven Noord Oost? Idem dito de Groningen City Club (de GCC)?
Kees Huizenga
Een reactie posten