maandag 1 juli 2019

COLUMN UIT LEWENBORG (149)



Daders VS slachtoffers
Voor mijn gevoel worden daders teveel beschermd tegenwoordig. Het is toch te zot voor woorden! Na een overval op een winkel, benzinestation, pizzeria en/of een cafetaria duurt het erg lang voor er beelden vrij gegeven worden. Als ze al vrij gegeven worden, want ja, de dader heeft recht op zijn privacy. Deze wet is echt krom in zo’n geval. Bij het vrijgeven van beelden, plakken ze ook nog eens een sticker op z’n hoofd en is zo goed als niet herkenbaar. Er zou eerder een geldprijs op moeten staan, dan worden we met z’n allen actiever en sporen we zo’n dader van welk delict dan ook, zó op. Hoeven de medewerkers van welke zaak dan ook, niet meer met angst en beven aan ’t werk.
In deze tijd hangen er overal camera’s en webcams. Beelden kunnen meteen terug gekeken worden. Dat is toch niet voor niets? Doe er dan ook wat mee!
In 2016 heb ik hier ook al eens over geschreven en vond het toen een inbreuk op je privacy. Deze column kun je hier nog eens terug lezen: “Een webcam in het openbaar is een inbreuk op je privacy!
Het is schering en inslag de laatste tijd. Vechtpartijen her en der en nu las ik net op het nieuws dat een minderjarig kind beroofd is in een park van het T-shirt wat hij aan had. Moet toch niet gekker worden? Mobieltjes zijn ook erg gewild en welk kind loopt hier nog zonder…
En als je dan hoort van een overval op een benzinestation van notabene 13 jarigen, dan gaan je haren er toch wel even van rechtop staan. Wat voor opvoeding heeft zo’n kind dan gehad? Het loopt de spuigaten uit. Ze komen er nog makkelijk mee weg ook! Tja, minderjarig hé…
Normaal op stap gaan is er ook niet meer bij, want een neefje van een vriendin van mij kreeg plots op een nacht tijdens het stappen in de stad, uit het niets een stomp op zijn kaak. Gevolg; een akelige kaakbreuk. Dat moet dus een behoorlijke dreun geweest zijn. Zet de beelden maar meteen online zou ik zeggen.
En wat dacht je hoe ik me voelde toen mijn vriendin haar zaak werd beroofd, door een snotaap met een pistool, die hij richtte op een medewerkster. Hoe moet zij zich wel niet voelen? Jammer voor de overvaller (snotaap) dat de eigenaren niet aan het werk waren, anders had hij zich vast wel drie keer bedacht.
Je kan het nieuws niet lezen of horen zonder dat er ergens een overval, diefstal, vechtpartij, een kraak of wat dan ook heeft plaatsgevonden. Hoe kan de maatschappij toch zó verrot zijn geworden?
Mede daarom vind ik dat de daders veel harder en vooral sneller moeten worden aangepakt. Dus… gooi de opgenomen beelden gewoon meteen op het social media. Het zal in ieder geval de daders flink afschrikken als ze door jan en alleman worden bekeken. Daders VS slachtoffers: De daders leven nu hun leven gewoon verder en de slachtoffers kunnen er jarenlang de naweeën van ondervinden, als ze het al kunnen vertellen… voor moord wordt immers ook niet teruggedeinsd.

Dit moet echt veranderen, het gaat van kwaad tot erger. De privacywet is er niet voor niets, dat weet ik, maar in zulke gevallen hangen de camera’s en webcams om er gebruik van te kunnen maken. Doe dat dan ook!
Wat vind jij?
2019©Vlindertje73

Geen opmerkingen: