'De Etos, de Gezondheidswinkel daarnaast en het Laifhoes blijven wel in beheer van A.Meins."
Kassière vanmiddag in de AH desgevraagd. Deze blogger was voor het eerst in twee weken weer eens in de Albert Heijn van Beijum.
Het bericht van afgelopen maandag over het wisselen van eigenaar sloeg in als een bom in de wijk. Lees vooral ook de reacties onder het bericht.
Personeel reageerde gelaten op vragen van deze blogger. Bespeurde hij ook een zekere opluchting? Het beheren van een AH heeft een economische grondslag maar goed werkgeverschap is een voorwaarde voor succes. En daar ontbrak het de laatste jaren aan.
Wat deze blogger ervan meekrijgt is dat klanten ook vanuit Beijum naar Ahold geklaagd hebben.
Nogmaals, ook afgelopen maandag gemeld, google voor de lol eens op Albert Heijn Beijum en lees de reviews. Een franchise-verstrekker als Ahold moet het ook opgevallen zijn dat de omzet dramatisch terugliep. Een paar weken geleden zijn o.a. daarover gesprekken gevoerd met de afzwaaiende eigenaresse. Gevoel van ondergetekende, het moet haar teveel geworden zijn, waarom zou je anders je winkel laten verslonzen en personeel als het ware wegjagen? Jammer allemaal.
Nu is het zaak dat de afzwaaiende eigenaresse een toontje lager gaat zingen in het winkelcentrum en plannen van andere middenstanders niet langer te frustreren vanuit een machtssituatie.
Denk eens aan de wijk, aan de klanten, aan het personeel in plaats van aan je starre eigenbelang. De drie overgebleven winkels van Meins, de genoemde Etos, de gezondheidswinkel en het Laifhoes dingen ook bepaald niet mee met de populariteitprijs binnen het winkelcentrum.
Als het goed is gaat de nieuwe eigenaar orde op zaken stellen en van AH weer een graag bezochte winkel maken.
De grote wijk Beijum heeft daar het volste recht op.
8 opmerkingen:
Dat zal vast niet het eerste gesprek geweest zijn dat er is gevoerd met mevrouw Meins. AH heeft prima zicht op de omzetontwikkeling in de filialen en kan door het bonuskaartsysteem ook heel goed zien of klanten overlopen naar andere filialen.
AH heeft als franchisegever veel macht ten opzichte van de franchisenemer. Zeker als het filiaal niet is gevestigd in een eigen pand van de ondernemer. Vaak is het zelfs zo dat franchisegever hoofdhuurder is van de winkelruimte en deze onderverhuurt aan de franchisenemer.
De franchisenemer kan daardoor niet over naar een andere formule en bij conflicten over de prestaties van de ondernemer kan de laatste uit zijn of haar winkel worden gezet.
Heel vrijwillig zal het allemaal niet gegaan zijn. Firma Meins is het in ieder geval niet gelukt om de boel op een acceptabele manier draaiende te houden. Slecht personeelsbeleid, lege schappen e.d. zijn meestal geen vrije keuze, maar het gevolg van financiële uitdagingen.
Verder zou het me niets verbazen als mevrouw Meins ervoor gekozen heeft om leegstaande winkelruimtes in het winkelcentrum zelf op te vullen, om te voorkomen dat er verdere verloedering door leegstand zou optreden in het winkelcentrum. Dit zou ook een negatief effect gehad hebben op haar AH filiaal.
Maar goed, we gaan zien of deze AH er weer bovenop komt. Beijum is een lastige wijk om een wat duurdere winkel op de been te houden. Dat geldt ook voor de andere winkels in het winkelcentrum.
De duurdere winkel Albert Heijn heeft het jaren uitstekend gedaan en de samenstelling van de wijk is niet veranderd. Het succes zal met de nieuwe eigenaar terugkomen. De Hunze en Zuidwolde horen ook bij de klantenkring.
Het is maar de vraag of deze AH het jaren uitstekend heeft gedaan. In mijn beleving kwamen er altijd al veel "mandjesklanten" voor enkele boodschappen en gingen er weinig volle karren uit. Hoop volk, weinig omzet dus en dat is heel slecht voor het rendement.
Duurdere vers artikelen gingen volgens mij ook altijd moeizaam. Dat blijkt wel uit het feit dat er regelmatig producten bijstonden die tegen of over de houdbaarheidsdatum zaten. Dat was tien jaar terug ook al zo. De derving zal dus hoog geweest zijn.
Dat kost allemaal geld en bovendien zijn de versproducten de artikelen met de hoogste winstmarges. Een topfiliaal wordt dit nooit.
Beijum is een gemengde wijk met veel mensen met weinig geld maar ook een heleboel mensen met een goed inkomen. Dat wordt nog wel eens vergeten. Er is zat potentie voor een goede AH. Totaal niet eens met Chris dus.
Vijf jaar geleden is de winkel voor een miljoen verbouwd. Dat had Ahold niet toegelaten als er geen toekomst in had gezeten. Ik doe alijd inkopen bij de Aldi en die is totaal niet tendabel. Er is een paar keer sprake van geweest dat die zou sluiten om de weinige klanten.
Die renovatie vijf jaar geleden, is een update geweest die landelijk is doorgevoerd. Voor Meins was dit dus ook gewoon een verplichting. De AH formule is een harde franchise, dus weinig ruimte om af te wijken.
Die renovatie had wellicht ook een trend van dalende omzet moeten ombuigen in een stijgende omzet. Dat is waarschijnlijk niet gelukt, terwijl de kosten van de renovatie wel drukten op exploitatie. Dan heb ik het over rente, afschrijving en aflossing.
Als de resultaten dan onder druk blijven staan, is het niet zo vreemd dat het wat minder gezellig wordt in de winkel. Als ondernemer kun je dan niet anders als snijden in de kosten.
Maar goed, het heeft hier waarschijnlijk ook wel te maken met managementstijl. Een klantvriendelijke winkel met vriendelijk en beleefd personeel is het nooit geweest.
Ernstig jammer dat die onzin-winkels aan de overkant wel blijven bestaan.
Laten we de dingen bij de naam noemen : iedereen laadt de kar vol bij Lidl en daarna nog even langs bij Appie voor het pakje cacaopoeder en de 5 plakjes belegen Beemster kaas. Tsja, daar kan je niet de bataljons aan Oekraïnepersoneel van betalen.
Een reactie posten