donderdag 26 maart 2020

ONDERTUSSEN IN DE HUNZE (171)


In verband met het coronavirus en met beter niet al teveel naar buiten gaan, heeft deze blogger de afgelopen week maar even geen fietstochtje naar De Hunze gemaakt.

Niet dat het direct gevaarlijk is, genoemde wijk is breed opgezet en er lopen of fietsen niet zoveel mensen op straat zoals in Beijum wel het geval is, het speelt ook mee dat ondergetekende een bericht van de bewonersvereniging op Twitter zag waarvan hij dacht dat hij die ook wel voor een aflevering in deze lopende serie zou kunnen gebruiken.

Toe maar Hunzenaartjes, gebeurt het ook bij jullie dat het voor kan komen dat een verweesde fiets wekenlang eenzaam aan een paal staat te staan? In zo'n nette wijk?
Nait best

Is de fiets al weer bij de rechtmatige eigenaar terug? Kan het zijn dat die in Beijum is gestolen?

Daarom maar even leentjebuur spelen.

Blijf gezond, people from The Hunze!

RECENSIE HAN BORG OVER BOEK HANS BERENS


Dat het boek ‘Lieve Kinderen’ desondanks een met hartstocht en heel veel flair geschreven werk is staat buiten kijf: een echte aanrader, zeker ook vanwege de zin “geef nooit op, er is altijd een oplossing en zelfs na een heftige tijd komt er altijd weer een periode waarin het leven goed te hanteren is’.

Han Borg las het boek 'Lieve Kinderen' van Hans Berens, zie het bericht van afgelopen zondag, en hij schreef onderstaande recensie.

Een boek in één ruk uitlezen: dat overkomt me eigenlijk nooit meer. Maar Hans Berens (1955, o.a. journalist bij de Groninger Gezinsbode geweest) kreeg het voor elkaar, met zijn boek “Lieve Kinderen - ten afscheid”. Dat zegt iets over de kwaliteit van het boek, maar vooral ook over de aard van het verhaal.

 Om met dat laatste te beginnen: “Lieve Kinderen” is één lange afscheidsbrief van iemand, die op het punt staat een overdosis in te nemen nadat hij gehoord heeft dat genezing van kanker niet meer mogelijk is. De man in kwestie is 93 jaar oud, heeft zijn zoon en dochter al geen 47 jaar meer gezien, maar wil hen beiden laten weten dat hij meer met hen gemeen had dan ze ooit vermoed hebben. De verwijdering tussen vader en kinderen is ontstaan door botsende karakters, en ging zover dat ze hem niet eens de hand wilden schudden bij de begrafenis van zijn vrouw Els, hun beider moeder. Dat dat laatste ook kwam door de enigszins verdachte omstandigheden, waarop hun moeder aan haar eind kwam, wordt fijntjes uit de doeken gedaan.

De ik-persoon gebruikt deze brief om zijn passies uit te leggen. Wat sprak hem aan in zijn werk (het bewerken van het metaal titanium tot een hoogwaardig product in met name de vliegtuigbouw), hoe moest de liefde voor hun moeder maar ook die voor Lynn, de vrouw van zijn compagnon Jack in de Verenigde Staten, begrepen worden? Dat alles in een verhaal, waarin de CIA - in de periode van de Koude Oorlog - buitengewoon geïnteresseerd raakte in het werk van beide techneuten, en waarin de Vietnamoorlog duidelijk maakte dat Amerika voor een heel stuk aan de verkeerde kant van het morele gelijk opereerde.
Een erg mooie scene vond ik het moment, waarop beide mannen op bezoek gaan bij de Amerikaanse president Richard Nixon. Die laatste probeert hen te overtuigen van de noodzaak om definitief voor de defensie-industrie te werken, maar na wat kritische vragen van de hoofdpersoon aan mr. President wijst die hen de deur, terwijl hij roept: “Get out! You fuckin’ commies” – allemaal bewijs voor de stelling dat de vader van zoon Joep en dochter Marije ook politiek dicht bij zijn kinderen stond.

Het decor van dit boek is enerzijds Amerika, anderzijds Glimmen en -later- Groningen. Die werelden lijken mijlenver uit elkaar te liggen, maar in de hoofdpersoon zelf gaan die werelden schijnbaar moeiteloos in elkaar over. De enorme rijkdom die de hoofdpersoon met zijn werk heeft verzameld zet hij het liefst in voor ideële doelen. En hier kom ik op het punt dat ik het boek even wat minder sterk vind. Het expliciete pleidooi tegen -bijvoorbeeld- abortus kan ik nog billijken, ook al is het beslist niet mijn eigen zienswijze. Maar de (overigens mislukte) stichting van een soort van nieuwe Jezusgemeenschap, inclusief een pompeus kerkgebouw in ‘the States’, gaat me te ver. En ook de wel erg ‘zoete’ vriendschap met een Groningse semi-zwerver, Piet geheten, overtuigt me minder.

Af en toe werd ik ook opgeschrikt door een zetfout (die gemakkelijk voorkomen had kunnen worden) of door een anachronisme. Dat laatste bijvoorbeeld, als de schrijver schrijft met zijn kinderen in 1960 of daaromtrent gezwommen te hebben in de Hoornseplas, terwijl die zwemplas pas is aangelegd in 1971-1973.

Dat het boek ‘Lieve Kinderen’ desondanks een met hartstocht en heel veel flair geschreven werk is staat buiten kijf: een echte aanrader, zeker ook vanwege de zin “geef nooit op, er is altijd een oplossing en zelfs na een heftige tijd komt er altijd weer een periode waarin het leven goed te hanteren is’.

 Liefde en hoop in tijden van corona, om Gabriel García Márquez te parafraseren.

ISBN 978 94 930 5943 6, Uitgeverij Palmslag, www.palmslag.nl. Het boek kost twintig euro inclusief verzendkosten.

MEEDOEN MET BEIJUM ACHTER GLAS? (Wijk de Wereld)


Hallo Beijumers.

Zoals jullie misschien al weten zijn de activiteiten van De wijk de Wereld voor dit moment stil gelegd. https://www.spotgroningen.nl/events/de-wijk-de-wereld/

Maar ik heb iets bedacht dat wel kan doorgaan, ik zou graag een fotoserie willen maken onder de naam: Beijum achter glas.

Mijn idee is om langs te komen met mijn camera en om dan foto’s te maken door het raam. Ik wil graag de de dagelijkse dingen vastleggen. Zou je hier aan mee willen werken dan kun je een bericht achter laten onderaan deze website : theissenfotografie.wordpress.com en bellen mag ook op nummer 06 36176918

Van de gemaakte foto’s maak ik een selectie en die is dan hoogstwaarschijnlijk in de stadsschouwburg te zien wanneer de maatregelen weer worden opgeheven. En natuurlijk krijg jij zelf ook die foto. Ik hoor graag van je.

Groet,

Mirjam Theissen

NIEUWE PAPIERCONTAINER BIJ WINKELCENTRUM BEIJUM


Ja, gelukkig, er zijn ook nog gewone wijknieuwtjes te melden.
Door het corona-geweld lijkt alles wat daar buiten valt onbeduidend.

Wie maalt er nog over de co2-uitstoot?
Boerenprotesten, wat waren dat ook nog maar voor bezigheden?

Diftar? Waar hébben we het over?

Nou ja, dat laatste moeten we niet vergeten, binnenkort een bericht over Diftar en Beijum.

Het bruggetje van dat afval-systeem naar de foto's is gemakkelijk gemaakt.

Tot voor kort stonden er alleen papiercontainers met een brede gleuf aan de voorkant bij de parkeerplaats voor Winkelcentrum Beijum.

Maar zie, er staat nu ook een container met een klep boven.
Foto boven, iemand had een duurzaam stoffen tasje op de klep laten liggen, waarschijnlijk na het dumpen van papier of karton.

Foto links, even de klep omhoog en een foto maken.

Zo, dat is een grote bak.

Moet dat dit soort taferelen bij de containers met gleuf voorkomen?

woensdag 25 maart 2020

BEIJUMBORG (175)


De natuur in!! Zo denk je dan als je naar buiten kijkt, de zon uitbundig ziet schijnen en de geur van je huis gewoon even goed beu bent. Niet dat het hier thuis stinkt of zo: het wordt allemaal netjes schoongehouden, door mijzelf en vooral door mijn onmisbare hulp. Nee: de prikkels van het voorjaar zijn groter dan de kwaaie blik van de minister van Justitie, die ons het liefst allemaal binnen wil houden.

In het westen van het land is dat best nog een hele klus, om 1.50m afstand tot elkaar te houden. Mijn oudste dochter woont tijdelijk even in Amsterdam, en als die een frisse neus wil halen, dan is de dichtstbijzijnde plek daarvoor het Vondelpark. Geloof me: daar is het al snel file-wandelen. Heel verstandig is ze, en ze vermijdt dus die plek zoveel mogelijk.

Voor Groningers is het een stuk gemakkelijker. Even een rondje Beijum-Oosterseweg-stukje akker-Zuidwolde-Beijumerweg, en je hebt je noodzakelijke beweging wel weer gehad. Het Kardingerbos is een alternatief, maar dan moet je wel goed uitkijken voor ‘tegenliggers’, die niet altijd bereid zijn om uit te wijken. Zelf heb ik een ander plekje, waar ik graag even mag struinen. Even in de auto of op de fiets naar Selwerd, en daar parkeren bij de begraafplaats Selwerderhof. Daarna loop je de Iepenlaan op, richting het Van Starkenborghkanaal. Aan de rechterkant zie je de sportvelden van o.a. VV Potatoes liggen, en daarvoor -tussen de laan en het sportveld, met een hek dat overdag open is- een mooi groen grasveld. Ga dat hek maar eens door, en je staat pal bovenop een heel merkwaardig stukje Groningen. Dat zit zo….

Sinds 1827 gingen we in deze stad over tot het begraven van onze overledenen buiten de kerken en buiten de kerkhoven rond die kerken. Berucht waren twee ‘binnenstadsbegraafplaatsen’, te weten het Nieuwe Kerkhof (bommetjevol, en zeer slecht afwaterend, wat de kwaliteit van het drinkwater uit de putten in de omgeving niet ten goede kwam) en het Suyderkerckhoff, een begraafplaats voor de allerarmsten, aan het toen nog openliggende Zuiderdiep. Wie tegenwoordig naar de film gaat in de Pathé-bioscoop bevindt zich pal bovenop de locatie van die laatste begraafplaats. 

Door een enorme epidemie in 1826 was de noodzaak om elders begraafplaatsen aan te leggen aangetoond, en toen ontstonden aan de uitvalswegen ten zuiden en ten noorden van de stad respectievelijk de Zuiderbegraafplaats en de Noorderbegraafplaats. Met name die laatste was ook niet echt gunstig: de hoge grondwaterstand maakte er begraven niet altijd even ‘plezierig’. En bovendien raakten ze met een zich snel uitbreidende stad ook al snel vol. Vlak voor de Tweede Wereldoorlog werd dan ook besloten om een grote algemene begraafplaats aan te leggen tussen de uiterste noordelijke stadswijken en het pas aangelegde Van Starkenborghkanaal: de Selwerderhof. Probleem was, dat ook daar heel veel zand nodig was om de zaak voldoende op te hogen, en dat zand werd tijdens de oorlog steeds schaarser en vooral: moeilijker om aan te voeren. 

Omdat men bang was voor grote aantallen doden ineens, als de stad bijvoorbeeld gebombardeerd zou woerden, legde men in alle haast twee zogenaamde ‘noodbegraafplaatsen’ aan: recht tegenover de huidige ingang van de Selwerderhof kwam de eerste te liggen. En daar is het nu – zonder kans op tegenliggers – heerlijk wandelen, en dan vooral ook op de tweede noodbegraafplaats, even verderop achter de Joodse begraafplaats. 

Bijna 2000 Groningers rusten hier, en u kunt er uw wandelingetje maken zonder dat zij zich gestoord voelen….

Han Borg

CORONABEIJUM (9)


"De mensen houden zich er goed aan bij de ingang, in de winkel is het lastiger maar daar hebben we ook geen controle op."

Iets na het middaguur fietste deze blogger even richting dat gedeelte van Beijum waar altijd de meeste mensen samenkomen.
Geen wonder, boodschappen doen, even naar de kapper tijdelijk niet), naar de boekhandel, de speelgoedzaak, de dierenspeciaalzaak, de slager.

Bij de grootste winkel van Beijum staat sinds gistermiddag net als bij andere supermarkten een 'verkeersregelaar' die erop let hoeveel mensen er binnen zijn of gaan. Geen idee hoe groot de vloeroppervlakte van de AH is, een persoon per 10 vierkante meter is toegestaan.

Naar verwachting zal er komende zaterdag een rij voor de ingang ontstaan, eigenlijk helemaal geen gek idee Beijumers om reeds op donderdag of vrijdag weekendboodschappen te gaan doen. Pieken verspreiden.

Op Winkelplein West passeerden een klant die de Lidl verliet en een ander die naar binnen ging elkaar.

Ook hier toch ook een aardige verkeersregelaar, die liever niet op de foto wilde. Wel foto van het plekje waar klanten hun handen kunnen schoonmaken. Zie foto rechts.

Foto beneden, niet vergeten dames en heren, het is lente!

Een jongedame op skeelers zwierde het winkelcentrum uit, de zon in, het voorjaarsweer in.

Houd moed Beijumers. De piek schijnt te zijn bereikt. Er doorheen, licht aan het eind van de tunnel.

Optimisme.
NB, naar verwachting komt er volgende week een extra wijkkrant uit.


INSTRUCTIE MONDMASKER MAKEN TEGEN CORONA


'Zou je dit kunnen publiceren?? Ons team komt ook al tekort omdat wij nu ook bij elk zorgmoment mondkapjes moeten dragen.'

www.mondmaskers.educared.nl

Bovenstaande oproep kwam gisteren binnen via Beijumse Angelique die bij Buurtzorg Selwerd/Paddepoel werkt.

Klik op de link om de instructies in woord en beeld te kunnen bekijken.

dinsdag 24 maart 2020

UIT DE OUDE DOOS (453)

Hoe oud deze opgestuurde foto is weten afzender en ondergetekende niet precies. Maar wat ziet het er van de lucht uit bekeken groot uit, wat een complex. 

We zien een volgebouwde Innersdijk-terrein met vele afdelingen die het oude verpleeghuis rijk was.
Zoals Beijumers weten, sinds bijna een jaar staat hier het Melsema-gebouw.

Wat te zien is dat er nog op Plein- Oost geparkeerd kon worden, voor de Chinees en het toenmalig beruchte Diana Bar.

Verpleeghuis Innersdijk werd in 2012 afgebroken.

CORONABEIJUM (8)



Een stel stond 'gezellig' met de dagelijks aanwezige bierdrinker in de promenade van Winkelcentrum Beijum te praten. Afstand tussen de halve en driekwart meter.

Een AH-medewerkster: "Het is nog steeds niet tot iedereen doorgedrongen."

Tijdens het fotograferen van bovenstaande foto liep een man met een mondkapje voor de mond voorbij.
En tja, die anderhalf meter passeer-ruimte in de promenade, je gaat natuurlijk ook niet strak langs de zijkant lopen om tegenliggers te vermijden.

Deze blogger fietste tegen het middaguur even naar Winkelcentrum Beijum. Hij meed tussendoor-steegjes, gewoon zoveel mogelijk ruim baan pakken, de woonheerden zijn breed genoeg.

Het was rustig op straat. Blauwe hemel, gele voorjaarsbloemen langs de weg, kwetterende vogels in de lucht.

Even wennen om te zien hoe mensen elkaar bij de in-en uitgang van het winkelcentrum ontwijken. Voor het winkelcentrum lagen in de peukenbak een vijftal paar latex handschoenen. Beschermende handschoenen, zie afbeelding links.

Foto rechts, de kapperszaak is ook minstens tot 6 april gesloten, een mens knippen op anderhalve meter gaat nou eenmaal niet. Zullen we over 9 maanden een geboortegolf krijgen en loopt iedereen er over een maand langharig(er) bij?

Naast de kapperszaak liep iemand de Lidl binnen, op het moment dat ook van rechts iemand de winkel wilde verlaten, ze botsten bijna tegen elkaar op.

Ook in Beijum beleven we de coronatijden. Mooi dat we zo'n ruim opgezette wijk hebben.
Recreatiepark Kardinge ingaan is geen probleem, maar beter niet met meerdere mensen.

Beste mensen, mijdt deze dagen ook zoveel mogelijk complotdenkers en 'deskundigen'...vooral op Facebook aan te treffen.

De echte deskundigen zitten bij het RIVM
Latest news...minder klanten in de winkel...via Nos.nl