dinsdag 24 mei 2022
UIT DE OUDE DOOS (555)
Corona gooide twee jaar roet in het eten, maar na verwachting wordt komende maand of in juli weer eens een ouderwetse zomermarkt georganiseerd op het terrein van de Wiershoeck.
Zie ook tien jaar geleden
Gezond eten, alternatieve gezondheidzorg, een kruidentuin.
Dat is Stadsboerderij de Wiershoeck.
Foto's links en recht zijn ook ca tien jaar oud.
De zomermarkt in 2012
Zie ook nog eens hier
En foto's + video uit 2011
WEER EEN SAAI GRIJS KASTJE VEFRAAIEN...
"Dit kastje wordt in samenspraak met leerlingen van de Heerdstee verfraaid."
Daar zat ze weer op de grond bij een grijs en saai elektrakastje, dit keer in de Froukemaheerd, zie foto's.
Begin gistermiddag.
Drie jaar geleden werden allerhande saaie grijze elektra-kastjes in de wijk door kunstenaars verfraaid.
Zie nog eens dit bericht en deze
Van saai naar fraai heette het project.
Er kwam zowaar een drie kilometer lange kunstkastjes route
Kunstenares Willy Koolstra is al jaren actief in en rond de wijk, zie nog eens dit bericht uit 2010
Vier jaar geleden zat ze al met potten verf en kwasten op de grond om kastjes te verven
Willy kan ook schrijven, zie elke maand de wijkkrant. Ook schreef ze ooit een RarekiekEn in 2012, ze kan ook dichten...Smikkelpikkel
Bijna tien jaar geleden maakte deze blogger een video over de kastjes in de wijk....met muziek van Focus....Hocus Pocus...Zie nog eens dit bericht
Dag Willy, zou je het verloederd 'huisje' verderop in de Froukemaheerd ook nog even kunnen aanpakken?
Zie afbeelding links.
Wat een lelijkheid...met doorverwijzende links.
Jawel, de naweeën van een jaarwisseling.
Zie toch nog eens hoe het 'huisje' er oorspronkelijk uitzag
WIJKKRANT 'DE BEIJUMER' IS WEER UIT
Daar is ie weer, onze wijkkrant.
Wat gaan we nou eindelijk eens met dat al jaren braakliggende Innersdijk-terrein doen?
Een ondernemersbericht (pianoles), kruidentips, weer heul veul gemeentelijke propagandaberichten (opbouw ditjes en datjes)....
En wat zijn ze bij de Smeltkroes goed bezig.
Voor elk wat wils.
Deze dagen in de bus of neem mee...o.a. uit Winkelcentrum Beijum.
maandag 23 mei 2022
BLEIJUMNIEUWS (18)
Bestaat er een mens die niet geliefd en/of gezegend wenst te zijn?
Nou is deze blogger niet zo van het geïnstitutionaliseerde geloof, in het verleden heeft hij teveel gehoord en gelezen over misbruik door 'de kerk', en zolang als een kerk een machtsbastion is waar vanuit angst en dreiging wordt verspreid (als je je niet zus en zo opstelt, zal het niet te best met je aflopen) in plaats van liefde, dan blijft ondergetekende er het liefst verre van.
Deze blogger trof de flyer die we zien op de voordeur van De Bron.
Bentismaheerd, achter de Heerdstee.
Geliefd en gezegend zijn, iets om Bleijum van te worden.
Zie flyer, vindplaats van geloof, hoop en liefde.
Nou is deze blogger niet zo van het geïnstitutionaliseerde geloof, in het verleden heeft hij teveel gehoord en gelezen over misbruik door 'de kerk', en zolang als een kerk een machtsbastion is waar vanuit angst en dreiging wordt verspreid (als je je niet zus en zo opstelt, zal het niet te best met je aflopen) in plaats van liefde, dan blijft ondergetekende er het liefst verre van.Maar die genoemde lelijke aspecten van 'de kerk' heeft hij nooit bij De Bron bespeurd. Aardige mensen, geen gedram, geen gemanipuleer, geen gedreig, wel een enorme dienstbaarheid en hulpvaardigheid, kortom een verbindende plek in de wijk.
Dát is De Bron. En dan verkondigen ze er ook nog eens, en het komt oprecht over, dat je geliefd en gezegend bent. Klik de flyer groter, er staat o.a. :Wil je deel worden van een community voor mensen van 20-30 jaar rond zingeving en spiritualiteit? De Bron, plek in de wijk is een plek voor betekenisvolle ontmoetingen om met elkaar te praten en te delen.
Daar zit niks sturend of bevoogdend in. Nou nog hopen dat je er ook nog relativerend mag lachen, dat de humor er altijd weer komt bovendrijven. Want kerken blinken vaak uit in de ernst des levens.
Maar daar zal vast ruimte voor zijn, schat ondergetekende zo in.
Voor degene die behoefte heeft om zich met De Bron te verbinden, grote kans dat je er Bleijum van gaat worden.
TATOEAGES IN BEIJUM (19)
"Mijn papa was mijn beste maatje. Hij is onlangs overleden en het gemis wordt alleen maar groter. Ik hoop dat hij nu zijn rust heeft gevonden. Ik heb elf jaar voor mijn vader gezorgd, ik was elk weekend bij hem. Tot op het laatst was ik bij hem. Na zijn overlijden heb ik alles geregeld, zijn uitvaart, alles."
Het gemis van een vader kan pijn doen. Vooral als de band erg hecht en liefdevol was.
Beijumse stuurde de foto op, samen met bovenstaande tekst.
Er spreekt diepe liefde voor vader uit. En ook verdriet.
Wat kun je nog doen? Een ode aan papa op je arm laten tatoeëren. Ik was zijn engel, nu is hij de mijne. Papa.
Wat een liefhebbende dochter...
Ook je persoonlijk getinte tatoeage op Beijumnieuws? Beijumnieuws@hotmail.com
Zie ook deel 5 En 6...en 7....9...10....11... 12...17...18
Zie ook de eerste drie aflevering van deze serie en aflevering vier
Acht jaar geleden in Beijum.... (Bijna tien inmiddels)
MAANDAGOCHTEND (573)
Vaker gesteld, er valt van alles te mopperen op de gemeente Groningen.Maar niet tot zelden over het aanpakken van oneffenheden in de fysieke wijk Beijum.Deze blogger baalt ook wel eens over het een of ander, behalve blogger is hij ook gewoon burgerman, maar het moet gezegd: hij signaleert de ene aanpak of renovatie na de ander in 'zijn' wijk.
Wellicht een voute opmerking volgens sommige lezers, maar zal het te maken hebben met de hopelijk wegebbende status van achterstandswijk inzake Beijum? Daar gaat immers geld naar toe, want opbouwen zullen we de/een 'probleemwijk.'
Nou verder even niet te moeilijk doen op deze nuchtere maandagochtend. Bakje koffie erin en afvragen wat er nou weer staat te gebeuren langs de Zuidwending, knoal deur Beijum, naast basisschool Het Palet.
Zie foto boven. Er staat van alles klaar voor een omzetting/ verwijsroute. Geen idee waarvoor. Gevalletje van 'na de foto komt het verhaal.' Wordt vervolgd.
Foto links, de Heerdenaanpak in de Grevingaheerd is nog steeds bezig. Speelveldje, fietspad, het krijgt een nieuwe look. Beneden, even 22 seconden videobeelden van de ontwikkelingen in de Grevingaheerd.
Nee, je kunt niet zeggen dat de wijk Beijum door de gemeente Groningen verwaarloosd wordt. Voor allerhande opbouw/renovatieprojecten in de wijk wordt geluisterd naar de inbreng van bewoners.
Kom daar maar eens om inzake de Korrewegbrug, waar Rijkswaterstaat zich als een soort van dictator opstelt en adviezen van bewoners uit De Hunze en Beijum aan de arrogante laars lapt (hoogte, vorm van de nieuwe brug).
De laatste volle week van mei 2022 is begonnen. Maak er wat van, en blijf vooral voor zover mogelijk gezond.
Update 12.20 uur, deze blogger was in de veronderstelling dat het fietspad langs de Zuidwending zou worden aangepakt. Maar dat blijkt niet het geval te zijn.
Zie foto beneden, de naast het schoolplein van Het Palet staande zendmast heeft weer een update gekregen.
Zie afbeelding beneden, goed door het groen heenkijken.
Net als vorig jaar november
Opvallend, deze blogger herinnert zich gesteggel en gedoe ooit in De Hunze i.v.m. de komst van een zendmast, tijd geleden.
Hier, naast een schoolplein waar kinderen spelen, maakt niemand zich druk om de stralingsmast.
zondag 22 mei 2022
'PAS OP VOOR OMA'
Pas op voor oma.
Staat geschreven op het geel vlaggetje dat op een vlaggenmastje, vanuit een fietstas stekend, in de lucht kan wapperen.
Er steekt ook een wandelstok van oma uit de tas.
Zullen we echt voor oma op moeten passen?
In elk geval past ze goed op haar fiets.
Zie foto, Winkelcentrum Beijum, nabij de ingang van de AH.
Handig oma, zo heb je weinig kans dat je fiets wordt gestolen. En je kunt zo je gekochte boodschappen in de tas stoppen.
Jaja, pas maar op voor oma.
JE EIGEN LEEFOMGEVING ONDERHOUDEN
"Zet mijn hoofd maar even niet op de foto, het gaat niet om mij en ik hoef niet bekend te worden."
Het zijn de stille opwaartse krachten in de wijk. Ze hoeven niet met hun 'zie mij goed bezig zijn' hoofd in het nieuws.
Deze blogger trof afgelopen week een actieve Beijumer voor zijn huis bezig. Langs de Emingaheerd, ter hoogte van de Sibrandaheerd.
Hij was voor zijn doen onnodig groen voor zijn stoep aan het verwijderen.
Zie foto.
Maar wat heb je daar aan die paal hangen? "Dat is een kinderschoentje die ik hier heb aangetroffen."
Niks in Beijum is wereldnieuws. Maar op hyper-hyperlokaal niveau zijn en blijven er altijd mensen die hun directe leefomgeving trachten op te kalefateren.
En al die kleine beetjes....
NATUUR IN EN ROND BEIJUM (252)
De wijk Beijum bloeit en groeit er over.Er valt van alles te halen, en te fotograferen/beschrijven uit de wijk, maar deze blogger beperkt zich in deze aflevering eev'n tot zien eig'n toene.
Vorig jaar legde deze blogger, ja, hij kan meer dan blogjes tikken, een stenen platje achter in de tuin.
Even goed afgraven, worteldoek erover, ophoogzand erop en stenen erop tikken.
Leuk, mooi, die worteldoek. Maar 'de natuur' heeft schijt aan worteldoek.
Zie foto boven. Afgelopen middag. Hier ligt worteldoek onder, zie boven omkrullend langs de wand, maar het hele zwikkie mocht er na amper een jaar weer uit.
Foto links, blogger had de stenen er weer uitgehaald, mevrouw Beijumnieuws trok met kracht de ene na de andere wortel die door het doek (!) was gegroeid uit de grond.
Foto rechts, de verzamelde uitgetrokken wortels die niet door been worteldoek heen zouden mogen groeien.
De moraal van het verhaal, waarom zou je worteldoek voor een klus in je tuin kopen?
We houden van de natuur in en rond Beijum.
Maar het is ook een agressief en niets ontzeggend zootje.
Abonneren op:
Posts (Atom)










