woensdag 14 mei 2025

EVEN WAT LIEFS NAAR BEP STUREN?


 
Onze geliefde Bep. De Koningin van Beijum.

Ze ondergaat momenteel de ene zware operatie naar de ander in het UMCG. Hand gebroken, been gebroken, been helemaal opengereten, een gehavend opgezwollen hoofd. Want het zware ongeval van gisteren.

Blogger staat in nauw contact met de dochter van Bep en die vertelt dat haar moeder, als ze bij bewustzijn is, ontzettend verdrietig is.

Ik heb op het ogenblik geen energie om een actie op touw te zetten i.v.m. persoonlijke omstandigheden.

Wel bij deze het kamernummer en de afdeling waar onze lieverd ligt. Even een kaartje? Een bloemetje?

UMCG, POORTWEG J2, KAMER 5

Bep heeft sinds vier jaar een nieuwe hartklep

Veertien maanden geleden had ze last van haar been

Onze blije Beijumse...zie onze jongedame nog eens stralen in 2014
In 2020, onze COPD-Bep met mondkapje.

Een maand later kreeg ze een nieuwe scootmobiel


 In 2018 publiceerde Beijumnieuws het verhaal over hoe en wat en waarom Bep wekenlang op een kale, natte betonnen vloer moest leven. Lees nog eens het verhaal over de hoospartij en het water dat omhoog vloog. 

12 opmerkingen:

Anoniem zei

De motoren rijden ook erg hard langs de Emingaheerd. Het lijkt soms wel of de uitlaten helemaal niet verplicht zijn. Ook brommertjes kunnen er wat van. Ze maken er een gewoonte van om op de emingaheerd whylies te oefenen. Politie staat machteloos want ze klikken hun nummerborden er even van af.

Anoniem zei

Wat den je Dan by toppingaheerd azosjaal mongolen zyn het

Anoniem zei

Die Bep is de oma van vriend van mijn dochter. Ben klaar met die motorrijder. Rijbewijs toch? Rot op

Anoniem zei

Eerst moest Bep al uit haar vertrouwde huis en buurt en nu dit, ik vind het zo sneu! en ik hoop dat ze goed kan herstellen. Sterkte voor Bep!

Anoniem zei

Die ouwe Bep is een gevaar op de weg! Ik zag het gebeuren, Bep met scootmobiel stond niete ens bij het zebrapad daar! Ze stond op de weg en ze had haaientanden want ze kwam uit zijstraat! Ze reed zomaar, zonder goed te kijken ineens de voorrangsweg op! Die motorrijder reed nieteens hard en heeft m.i. absoluut geen schuld! Heel makkelijk van het kortzichtige volk hier, om alle frustraties over alle lawaai motorrijders nu maar af te schuiven op de motorrijder in deze kwestie! Hij is het slachtoffer van een verstrooid oudje dat niet veilig meer deel kan nemen aan het verkeer! Ik hoop dat Bep hersteld, maar wel dat ze voortaan met de deeltaxi gaat.. stel je voor, ze had die arme jonge jongen doodgereden!

Anoniem zei

Ik was ook getuige van het ongeval en kan bevestigen dat Bep inderdaad niet bij het zebrapad de weg overstak. Maar ik vind het te makkelijk om de schuld dan maar bij Bep (of idem de motorrijder) neer te leggen. In mijn herinnering heeft Bep weldegelijk even stilgestaan om te kijken. Echter, het zicht vanuit de Bentismaheerd bij het oversteken is gewoon erg slecht door geparkeerde auto's, bomen enzovoort. Er zijn geen enkele snelheidsbeperkende maatregelen getroffen bij dat specifieke kruispunt. Zelfs als de motor netjes de maximumsnelheid heeft gereden, is er mogelijk, door het knikje in de weg op dat punt, gewoon te weinig tijd geweest om te reageren. Van wat ik heb gezien is het gewoon een onfortuinlijk ongeval geweest, die mogelijk voorkomen had kunnen worden (of in ieder geval minder ernstig was geweest) als er iets aan de weginrichting was gedaan op dat stuk, waardoor de motorrijder sowieso al had moeten afremmen voor het kruispunt. Daarom zijn goede drempels, wegversmallingen etc. nodig die ervoor zorgen dat men wel moet afremmen, zodat 1) de stopafstand wordt verkleind en 2), als er dan toch een ongeval plaatsvindt, de impact daarvan wordt verkleind. De kans om te overlijden bij een aanrijding is als voetganger bij 50 km/h immers 3x zo groot als bij 30 km/h. Uiteindelijk moet ook onze weginrichting ervoor zorgen dat iedereen, en helemaal als het gaat om kwetsbare verkeersdeelnemers, zich veiliger door het verkeer kan bewegen. En die weginrichting is op de wijkring wat mij betreft gewoon echt onvoldoende. Voor nu wens ik Bep ontzettend veel sterkte toe in haar herstel, hopelijk komt het allemaal goed.

Chris zei

Het is goed om eerst de uitkomsten van het onderzoek maar even af te wachten voordat er conclusies worden getrokken. Het lijkt mij dat het niet heel hard gegaan is, anders hadden de brokstukken echt veel verder uit elkaar gelegen.

De wijkring is nu eenmaal wel een ontsluitingsweg en daar hebben de gebruikers rekening mee te houden. Hoe vervelend ook, je kunt niet alle risico's uitsluiten. De afweging blijft dus bruikbaarheid en functie van de weg tegenover het risico op ongelukken.

En als blijkt dat kwetsbare verkeersdeelnemers een gevaar zijn voor zichzelf en/of andere weggebruikers dan horen ze niet meer thuis in het verkeer. Zo eenvoudig is dat. Ook met dertig kilometer per uur kunnen de gevolgen van een aanrijding namelijk groot zijn.



Anoniem zei

Niet hard gereden zeg je? Neem me niet kwalijk. Na uitlezen: 82 km.
En dat noem je niet hard??
Daar zakt me de broek van af

Johan Fehrmann zei

Waar is dat uitlezen en 82 km/uur rijden te vinden?

Anoniem zei

Haar scootmobiel lag op het zebrapad. Dus klopt jullie verhaal niet echt. Zie foto’s 112 Groningen.

Anoniem zei

1. Ik kan geen snelheid van 80 km per uur afleiden uit de foto van

https://112groningen.nl/407887/groningen/twee-gewonden-bij-ongeval-emingaheerd-groningen/

De motor ligt op de weg. Blijft bij een harde botsing of val de snelheidsmeter van een motor op de eindstand staan? Ik vraag mij dit af. Wordt de snelheid op de snelheidsmeter niet 0 km/uur?


2. Mijn grote dank voor de genuanceerde bijdrage van anoniem van vandaag om 10:27 uur.


3. Eind 2024 pleitte ik tijdens een inloopbijeenkomst voor een Klankbordgroep Verkeer en Veiligheid m.b.t. tot de wijkring. Wil de gemeente, stadsdeel Oost, hierover nadenken?


4. De gemeente Groningen kende vroeger een Gehandicaptenraad. Zo'n overlegorgaan kan eveneens goede adviezen geven aan de gemeente, wat betreft mensen met een handicap.

Zie verder: VERORDENING ADVIESRAAD GEHANDICAPTENBELEID GEMEENTE GRONINGEN

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR40362/1

Uit 1999. Is deze verordening nog rechtsgeldig?


5. Nu is er een Werkgroep Toegankelijk Groningen (WTG).

Zie:

https://gemeente.groningen.nl/toegankelijk-groningen

Citaat:

"Wie zijn we


De Werkgroep Toegankelijk Groningen (WTG) is een netwerk van en voor inwoners van de gemeente Groningen met een handicap/beperking. Ons bestaansrecht is dat we de gemeente Groningen helpen om het VN-verdrag 'handen en voeten' te geven. Als ervaringsdeskundigen dragen we graag onze expertise bij.


Mensen/kinderen zijn natuurlijk niet in een hokje te vangen. Maar om de ‘kruiwagen kikkers’ toch in te delen, zijn er 5 ‘bloedgroepen’:

* mensen met een fysieke handicap, chronische ziekte en/of beperkingen in mobiliteit

* blinden en slechtzienden

* doven en slechthorenden

* mensen met een verstandelijke beperking

* mensen met een psychische handicap


Samen zorgen we voor een daadwerkelijk 'handicap-brede' vertegenwoordiging. De ervaring leert dat respect voor verschil, in combinatie met solidariteit, een sterk recept is voor succes. Zo kunnen we elkaars bijzondere kwaliteiten slim gebruiken.


Daarom kiezen we voor een open netwerkstructuur, waar iedereen op eigen wijze aan mee kan doen. Verschil van mening of belang is voor ons geen probleem: naast A en B is altijd een C of D-oplossing te vinden."

Einde citaat.

Kees Huizenga

Anoniem zei

De wijkagent staat machteloos, neemt nog een kopje koffie, knipt zijn nagels en wiebelt nog wat op 2 stoelpoten heen en weer.