zaterdag 5 augustus 2023

HONDENZWEMPLEKJE BOTERDIEP NIET GEWENST DOOR NOORDERZIJLVEST

LEES HET BERICHT UIT, HET KRIJGT EEN ONVERWACHTE WENDING. BERICHT STOND KLAAR VOOR PUBLICATIE, MAAR DE INITIATIEFNEMER MELDDE ZICH EERGISTEREN


"Er stond een 
bankje. Sinds kort staan er twee." 

Zie foto. Opgestuurd door een lezer, samen met bovenstaande tekst. Bij het Boterdiep, aan de Beijum kant. Ter hoogte van de Kremersheerd/Heratemaheerd.

Aan de overkant van het water loopt de Groningerweg, linksboven loopt een stuk Ring Oost.

Waar gaat dit over? Begin mei stuurde een lezer een foto van wat hij dacht dat het een visplekje was. Zelfde locatie.
Er stond een bankje. 

Zie nog eens dit bericht 

Helemaal geen visplekje. Blijkt naderhand. Een reactie onder het bericht: Hier is een zwemplek voor honden gemaakt zodat ze makkelijk weer op de wal kunnen klimmen. Met een houten bankje voor eigenaren.
De stoel was in de buurt gedumpt door een buurtbewoner die te lui is om zijn rotzooi af te voeren zoals wel vaker. Iemand heeft dit vervolgens bij de zwemplek neergezet denkend dat dit leuk zou zijn. De stoel hoort dus niet bij de zwemplek. Een leuk initiatief overigens om de honden die houden van zwemmen een handje (pootje) te helpen. Wegens succes wordt er gewerkt aan een tweede bankje....

Kijk aan, zie foto. Er is een tweede bankje bijgezet. Een burgerinitiatief, hondenbezitters gaan met hun viervoeter aan de wandel, hondje gaat zwemmen en baasje gaat zitten relaxen. En maar iedere keer die stok of bal in 't Botterdaip mieter'n. Hond in beweging, baas chillt. Potje bier de bie?

Dat was het oorspronkelijk bedoeld bericht. Maar eergisteren kwam onderstaande binnen, en de rechter foto werd meegestuurd:

'WATERSCHAP WIL DAT HET WORDT WEGGEHAALD'

 Via een buurtbewoner kwam ik op uw website, zij vertelde dat u een keer een bericht heeft geplaatst over de bankjes en zwemplek voor de honden bij het boterdiep. Zij adviseerde mij om contact met u op te nemen. Wellicht dat u mij kunt helpen met onderstaande situatie. 

Het gaat om een takkenril aan het Boterdiep in Beijum nabij de volkstuintjes, dat door mij is gemaakt met de takken die zijn afgebroken bij de afgelopen storm. Vorige week dinsdag is bij mij thuis een man van het Waterschap over toegekomen dat deze week dit weg gehaald moet worden. Ik heb  deze takkenril gemaakt om de takken nuttig te gebruiken voor onder andere de insecten, egels et cetera. Ik heb dit geplaatst bij de reeds aanwezige bankjes en trap aan het water die er al ruim een jaar staan. Deze worden helaas ook weggehaald. Ik ben op de hoogte dat deze plek veelvoudig wordt gebruikt door diverse doelgroepen, dit zou voor deze mensen een groot gemis zijn als dit wordt weggehaald. Het is een plek waar mensen elkaar (spontaan) ontmoeten en leuke gesprekken aanknopen. Honden zwemmen er veelvuldig, omdat veilig zwemwater in de zomer ontbreekt. Tevens hebben ouderen het nodig als rust moment in hun wandeling, omdat het volgende bankje te ver weg staat. Tenslotte genieten gezinnen, wandelaars en vele anderen van deze plek. 
Hierom wil ik bekijken met anderen die gebruik maken van deze plek wat de mogelijkheden zijn. Wij (de mensen die gebruik maken van deze plek) hopen uiteraard dat het kan blijven staan. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan willen wij in overleg met de gemeente de takkenril een andere plaats geven of kijken naar andere opties. Echter heeft de gemeente nog niet gereageerd. Het waterschap is zeer stellig, maar wellicht kan ik met de juiste connecties voor de plek een vergunning krijgen. Ik kan dit niet alleen. 
Wij hopen dat u iets kan betekenen in deze situatie om zowel het trapje, bankjes als takkenril te laten behouden. In de bijlagen vindt u een foto van de situatie. 

JF, of ik iets kan betekenen weet ik niet. Het is wel een dusdanige vriendelijke burgerinitiatief  (wie heeft er last van?) dat ik dit bericht zal doorsturen naar Waterschap Noorderzijlvest.

1 opmerking:

Anoniem zei

Een bankje van de gemeente is prima maar die afgedankte rommel moet weg. Afval trekt afval aan, zo zie je maar weer. En een hondenzwemplek is belachelijk concept.