vrijdag 19 januari 2024

BEIJUMSE FRANKA ROENHORST NEDERLANDS KAMPIOEN FLORAL ART

Beijum herbergt mooie geheimen. Een ervan is nog maar net naar buiten gekomen. Prachtig, we hebben een Nederlandse kampioen in ons midden. Franka Roenhorst is de naam. Op 14 en 15 januari werd ze eerste bij de Floral Art-verkiezingen. Lees daarvoor verder.

Floral Art zou je eenvoudig bloemschikken kunnen noemen.

 Franka gefeliciteerd! Hoe ben je er zo ingerold?

Ik wist al vroeg dat ik iets met de handen wilde gaan doen. En ben na de basisschool op het AOC Terra terecht gekomen. VMBO heb ik afgerond met als leukste vak het bloemschikken. 
Ik wist na deze 4 jaar zeker dat ik dat wilde worden, bloemist. 
Ben toen naar het MBO in Groningen gegaan en deze heb ik op Niveau 4 afgerond. 
 n het 3e leerjaar ben ik bij Bloemstylist Hans Zijlstra als stage loper terecht gekomen. 
En na een paar weken stage/werk heeft hij mij voor mijn eerste wedstrijd ingeschreven. 
En daar is het bloemen zaadje op wedstrijd gebied gezaaid. 
Dit vond ik zo’n uitdaging en zo leuk om te doen dat ik inmiddels bijna elke wedstrijd die in ons vak is heb gedaan. 
Met als hoogte punten NK Junioren 4e plek, NK Senioren 2x hiervoor gedaan en een 5/6e plek mogen behalen. En dan nu na 12 jaar de 1e plek. Met dat ik in 2025 mee mag doen op het WK in Den Haag. 
Wat is er leuk aan?

De variatie is zo leuk aan ons vak. 
Van trouw tot rouw, van beterschap tot felicitatie. En alles daar tussen. 
Maar in het wedstrijd wereldje kan ik pas echt los. 
Daar word je zo uitgedaagd en dat is zo anders dan in de winkel staan. 

Hoe lang woon je al in Beijum en bevalt het?

Ik woon nu al ruim 12 jaar in Beijum samen met mijn gezin ( Hans Zijlstra, Cattleya en bonusdochter Alyssa)  
Hij woonde al in Beijum en ik ben toen bij hem ingetrokken.
En dit bevalt meer dan goed. 
De jongste telg zit er op school en bso en alles is lekker dichtbij. 
 Hopend op een eerste plaats: Deze heb ik nu in de pocket! En mag mijn land nu vertegenwoordigen op de wereld kampioenschappen. In Den Haag in augustus 2025. 
Al daar staan is uniek en bijzonder maar ook nog eens in eigen land.. dat is echt super! 
Ik krijg een trainingstraject aangeboden en ga dus komende maanden nog meer trainen/oefenen. 
Nu alleen nog op zoek naar sponsoren. Want ook al is het in Nederland kost het nog steeds een boel centen. 

 Moet je wat doen voor een beoordeling? Hoe gaat dat? 

Er zijn 6 onderdelen in twee dagen afgenomen. 
Ik heb twee thuisopdrachten gekregen ruim van te voren ( juli ‘23) en deze mocht ik voorbereiden qua ondergrond.  En vie verrassing opdrachten daar ter plaatse.  
De thuisopdrachten moesten worden afgemaakt in de wedstrijdtijd met verse bloemen of planten.
En de verrassing opdrachten kregen we 5 min van te voren en voor iedereen gelijk met materiaal. 
Een drietal jury beoordeeld alle stukken vervolgens op idee, kleur, compositie en techniek aan de hand van een honderd punten systeem van Florint. 
En daar ben ik dan eerste mee geworden. 

JF; het persbericht:

Franka Roenhorst wint NK Floral Art!

Op 14 en 15 januari streden 9 finalisten om de Nederlandse titel Floral Art. Zij hadden zich eerder via regionale voorrondes voor de finale geplaatst. De Groningse Franka Roenhorst behaalde na een spannende strijd de hoogste score (434,38 punten) en werd daardoor gekroond tot Nederlands kampioene. Daardoor mag ze Nederland in 2025 vertegenwoordigen op de World Cup Floral Art in Den Haag. Tiffany van Lenten werd tweede, Anniek Siegers derde.

6 opdrachten

De finale van het NK vond plaats op de vakbeurs Trendz in Gorinchem. In een prachtige setting kregen de finalisten 6 pittige opdrachten voorgeschoteld. 2 van die opdrachten mochten ze thuis voorbereiden, de andere 4 opdrachten kregen ze ter plekke uitgereikt (zogenaamde ‘verrassingsopdrachten’). De opdrachten varieerden van bruidswerk tot het maken van een boeket, en van een steekschuimarrangement tot werkstukken die thuis mochten worden voorbereid. Franka toonde ze in bijzijn van haar familie zichtbaar gelukkig met het behalen van de Nederlandse titel: “Het is een droom die uitkomt”annel.

World Cup 2025

Dankzij de winst mag Franka Nederland vertegenwoordigen op de World Cup Floral Art 2025, dat van 26 tot 31 augustus 2025 plaatsvindt in het World Forum in Den Haag. In aanloop naar de World Cup zal VBW Franka ondersteunen bij haar verdere ontwikkeling, met als doel een goed resultaat te kunnen behalen. De World Cup is de meest prestigieuze vakwedstrijd. VBW heeft de eer om dat event in 2025 in Nederland te organiseren.

Sponsoren

De finale van het NK Floral Art is mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van diverse toonaangevende organisaties, te weten Smithers-Oasis, Jodeco Glass, Marginpar, Decorum, Trendz en de stichting Sociaal Fonds Bloemenspeciaalzaken.

Geen opmerkingen: