vrijdag 12 januari 2024

HELLINGBANEN OVER VAN STARKENBORGH GEOPEND VOOR VERKEER

Het heeft wat voeten in aarde gehad. Vorig jaar, 2022, zouden ze al voor Kerstmis geopend worden.

Het feest ging niet door want te zwakke oevers.

Maar afgelopen zomer kwam er groen licht. Ze gaan er komen

Half november werd het startschot gegeven

En vlak voor de jaarwisseling maakte een drone al een proefritje over de banen

Ze zijn klaar en ze zijn vanochtend om 11 uur in gebruik genomen.

Hapje, drankje, hekken weg en fietsen maar. Mensen in een scootmobiel of gebruik makend van een rolstoel hoeven niet meer om te rijden via de Bedumerweg of het Damsterdiep.

De vraag dient zich aan of er ooit nog weer autoverkeer over een nieuwe Korrewegbrug gaat rijden.

Wie weet zijn de vanochtend geopende hellingbanen langer blijvend en duurzaam.

Foto's zijn gemaakt door een passante. Er volgen nog meer.


Vier foto's van Fronczek Fotografie en Film


 Foto's van Twitteraccount Benni Leemhuis. Video beneden ook.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Nou, wel fijn dat je nu een keuze hebt tussen lopen of fietsen. Maar als ik laat ben kies ik nog steeds voor lopen met de fiets over de loopbrug, stukken sneller. Wat een omweg hoor met al die bochten en slome fietsers die die bochten niet goed pakken.

Kees Huizenga zei

Gistermiddag dronk ik bij de Korrewegbrug een gratis papierbekertje met koffie. Ik sprak een jonge ambtenaar van Rijkswaterstaat, genaamd Anton of André Grol. Woonachtig in de binnenstad.

Ik vroeg hem om te overwegen om aparte lijnen aan te brengen voor wandelaars (met een stok), personen met een rollator of (groot)ouders met een kinderwagen. Dit voorstel had hij nog niet eerder gehoord. Hij nam mij zeer serieus. De wethouder van Verkeer & Vervoer zal ik aanstaande maandag berichten.


Bij gladheid of grote drukte zal ik de zuidelijke fietsbrug gaan nemen.

De komende twee weken staan er nog verkeersregelaars.