donderdag 26 februari 2009

AAN HEM LIGT HET NIET

Persoonlijk vind ik dat de wijk er behoorlijk vervuild bij ligt, veel sloten herbergen rommel, er slingeren de bekende winkelkarren in verscheidene heerden en van verschillende kanten word ik aangesproken en getipt inzake de wijkvervuiling. Over een of twee weken plaats ik op Beijumnieuws een video met een rits beelden van vervuiling en verloedering in Beijum. Maar het zou niet van evenwichtigheid getuigen om alleen deze verloedering en rotzooi in kaart te brengen.




De lentekriebels komen er weer aan maar los daarvan, er zijn zeker ook veel mensen die zich inzetten om de wijk te verfraaien, schoon te houden en op te ruimen. Jacob Verbree behoort zonder twijfel tot deze laatste categorie. Al een jaar lang maakt hij zijn tweewekelijkse particuliere schoonmaakrondje door de heerd waar hij woonachtig is. De knijpruimer heeft hij van de gemeente Groningen gekregen en daarmee, alsmede met een vuilniszak in een houder, verzamelt hij straatvuil. Waarom doet hij dat? "Ik vind het een goede zak om mijn leefomgeving schoon te houden. Het is ook wel gezellig, ik kom regelmatig mensen op mijn rondje tegen waar ik een praatje mee maak."
Geweldig dat hij dit doet natuurlijk. Maar soms bekruipt me het gevoel: is dit geen symtoombestrijding? Net als de lentekriebels? Moet het probleem vervuilers en hun onbetrokken mentaliteit niet worden aangepakt? Of is het onbegonnen werk om je aandacht te richten op notoire negatievelingen en hun gedrag? Kun je niet beter je hoop richten op mensen als Jacob Verbree? Wat een vragen allemaal, geef het antwoord maar eens in deze kwestie. Intussen blijven, kort door de bocht gezegd, positieve mensen als Verbree de rotzooi van de lamzakken en negatievelingen opruimen.

1 opmerking:

Unknown zei

Ga zo door Jakob! Een geweldig initiatief. Ik denk dat het toch helpt ondanks dat er meestal wel weer vanalles ligt op de grond. Hopelijk merken de omwoners het ook, als het net weer opgeruimd is duurt het meestal weer een tijdje voordat er weer iets van rommel ligt. Er is altijd iemand die begint met rotzooi op straat te gooien. Vervolgens denkt een ander, daar ligt ook iets, kan ik dat ook wel doen. En zo verder.
In de zomer probeer ik het speelveldje achter ons huis schoon te houden. De buurtkinderen zijn nu ook betrokken en helpen mee door hun eigen spullen (meestal) in de container te mikken. Het zijn altijd kinderen (of jongeren!!) van elders die hun zooi laten liggen. Maar misschien ook wel een stuk voor de gemeente, want bij lang niet alle speelplekken staan vuilnisbakken... En waarom niet? Omdat ze niet op de ophaalroute liggen. Ik zeg, geef omwonenden de sleutel en daarbij de verantwoordelijkheid om de vuilnisbak te legen. Kleine moeite toch? In bijna elke straat woont wel een 'jakob verbree' die dit op zich wil nemen toch? Zeker omwonenden van speelveldjes die hun kinderen daar laten spelen.
Lentekriebels daargelaten, als het structureel moet, moet de gemeente ook mee gaan werken.
Alle schoonmakers van de heerden, bedankt en ga zo door.
Afzender nog een trouwe schoonmaker.