Afbeelding werd gisteren door een lezer opgestuurd.
Aha, gaan er minder bussen van en naar Beijum rijden? Moet er bezuinigd worden en dus trekken we er een paar dienstbussen tussenuit?
Ja, vast.
Beetje vaag, er staat niet bij (foto) wanneer die bezuiniging ingaat. Per 1 mei? Na de zomervakantie?
Lekker dan, komende herfst en winter. Langer in de regen op de bus moeten staan wachten.
Even navragen. Buschauffeur tegen kwart over vijf vanmiddag bij het laadstation Wibenaheerd: "Dit gaat al per 7 mei in en ja het is een bezuiniging. Er komt een andere dienstregeling, Van zes naar vier busritten per uur gaat niet alleen voor de spits gelden maar voor de hele dag."
Fraai is dat. Uithoek Beijum rechtsboven in Stad minder bussen per dag aanbieden.
Vreemd.
Vindt bovengenoemde buschauffeur ook: "Ik snap het ook niet, ik heb mijn bussen meestal helemaal vol."
Geen goed werkende Korrewegbrug, minder bussen...Slaat nergens op. En we....Beijumers...laten alles gelaten over ons heen komen.
7 opmerkingen:
Kan dit zo maar?
Een politiek van voldongen feiten.
Heeft stadsdeel Oost op dit besluit van Qbuzz gereageerd?
Kan de Bewoners Organisatie Beijum (BOB) hiertegen ageren?
Kunnen er vragen worden gesteld aan het college van B&W? Met name aan de wethouder van Verkeer & Vervoer. GroenLinks was toch altijd de partij van het openbaar vervoer?
Wat gaat de gemeenteraad doen?
Wat is de argumentatie van Qbuzz? Valt de bezettingsgraad van de bussen naar - en vanaf Beijum tegen? Is er een verkeersevaluatie geweest?
Of gaat het puur om bezuinigen, waarbij de inwoners van Beijum volledig worden genegeerd? Beijum als slachtoffer.
Verkeer & Vervoer behoort tot het statutaire taakgebied van de BOB. En het Convenant van de BOB met het gemeentebestuur van mei 2008.
Organiseer desnoods een aparte protestvergadering in De Bron! Doe wat! Wees niet passief!
Belachelijk. Is er dan niets of niemand meer die voor ons opkomt?
Deze wijziging in de dienstregeling staat al sinds 24 juni 2022 vast, want deze "voorzomerdienstregeling" stond in de plannen voor de dienstregeling 2023. Zie ook de website van het OV-Bureau: https://ovbureau.nl/actueel/dienstregeling-busvervoer-groningen-drenthe-2023-goedgekeurd/. In het document staat de wijziging op pagina 7.
Deze week zijn de plannen voor dienstregeling 2024 naar buiten gekomen, en daar staan plannen in om lijn 4 volgend jaar sowieso terug te brengen naar 4x per uur. Zie https://ovbureau.nl/actueel/ontwerp-hoofdlijnen-dienstregeling-busvervoer-groningen-drenthe-2024-bekendgemaakt/. Inspreken/reageren hierover kan tot en met 13 juni
Zie verder over het begrotingsjaar 2024:
https://www.oogtv.nl/2023/04/politiek-gaat-niet-akkoord-met-bezuinigingen-openbaar-vervoer-buslijnen-zijn-de-levensaders/
Hebben de leden van de gemeenteraad dan vorig jaar zitten slapen?
De gemeente geeft regelmatig een nieuwsbrief uit over stadsdeel Oost. Heeft vorig voorjaar niets in deze nieuwsbrief gestaan over de voornemens van het OV-bureau Groningen-Drenthe? Ik ontvang deze nieuwsbrief niet.
Is de BOB vorig voorjaar tijdig op de hoogte gesteld van het bezuinigen op Lijn 4? Deze club overlegt regelmatig met stadsdeel Oost. Toch?
Nu zitten we met voldongen feiten!
De gemeenteraad kan alleen iets bereiken per 1 januari 2024.
Ga fietsen. 4 of 6 keer, wat boeit dat nou. Zijn 5 min. Mensen klagen teveel.
Inderdaad wat een gejammer weer. Die bus zit nooit vol tussen Beijum en centrum, dus om het kwartier ipv om de 10 minuten kan prima.
Een reactie posten