maandag 16 oktober 2023

RAKEN DE AH WINKELWAGENS OP (nog 58)?

                                                                                            ( Ruim een km van de AH af....)

'Van 200 naar 58....'

Beijumers en winkelwagens....

Of zal het  in elke wijk van Groningen zo erg zijn?

In elk geval zijn er de nodige wijkbewoners die heel gemakkelijk en gewetenloos een winkelkar bij de Appie in de wijk stelen en nooit meer terugbrengen.

Zie afbeelding links, gemaakt door Ricardo Fronczek. Ooit 200, nu nog 58....

Al een jaar staat er een bord met oproep bij de nog aanwezige karren in de promenade bij de AH.

 
In 2015 werden er 120 nieuwe exemplaren bijgekocht, binnen twee weken waren er al 12 gejat. Zie nog eens dit bericht

Het liep daarna de spuigaten uit

Video van dertien jaar geleden....de dakloze winkelkarren van Beijum....
                                                             

       Een winkelwagen in de Zuidwending.......
Update 17-10, 20.40 uur: lezer stuurde onderstaande onherkenbaar gemaakte foto. Gezamenlijk in de Wibenaheerd aan de wandel met een AH-wagen.


Reacties lopen veelal via Facebook-Beijumnieuws:

14 opmerkingen:

Kees Huizenga zei

Ik herhaal de noodzaak en de nuttigheid van heerdwachters, die de oren en ogen van de straat zijn. Ook voor het dumpen van grof vuil. Idem dito winkelcentrumwachters. Puur preventief! Dit is sociale wijkvernieuwing.

Of: een oproep van Stadsdeel Oost van de gemeente om heerdcontactpersonen aan te stellen. Desnoods met een vergoeding per maand.


Als u een winkelwagen van AH Meins of Lidl ziet, meld dit bij deze bedrijven! AH Meins is telefonisch te bereiken. Zie Google.

AH Meins is per e-mail te bereiken via:

ahmeins@gmail.com

Anoniem zei

Doe niet van die malle voorstellen @huizenga. op 42 heerden heb je dan 42 ruimtes nodig met verwarming, koelkast, tafel, stoelen, etc. Loopt de wachter aan de ene kant van de straat, wordt aan de andere kant vuurwerk afgeschoten. Belachelijk plan.

Kees Huizenga zei

Foute beelvorming anoniem: uiteraard is een heerdcontactpersoon woonachtig in zijn of haar eigen heerd. Idem dito de heerdwachters.


Bij het Winkelcentrum Beijum is wel een kantoortje voor winkelcentrumwachters en BOA's. Aan de Atensheerd, alwaar het heerdcomité Huis & Heerd een kantoorruimte had. Ik weet niet of dit heerdcomité nog bestaat.

Anoniem zei

Ach gut, Huizenga weer hoor met z'n stokpaardje.

Anoniem zei

@Huizenga, dat gaat niemand doen want niemand wil een steen door zijn ramen.

Han Borg zei

Ik herinner me nog goed dat ik ooit met de AH-winkel van mevr. Meins belde en vertelde dat er drie van hun winkelwagentjes in onze heerd stonden. Ze waren niet van plan die op te komen halen: “daar kunnen we niet aan beginnen, meneer”.

Kees Huizenga zei

Als ik een winkelwagen van Albert Heijn Meins in mijn directe woonomgeving zie, breng ik deze naar deze winkel terug.

Vroeger belde ik wel eens op en had de ervaring dat zeer snel door AH Meins werd gereageerd.

Langs de Emingaheerd zie ik veel winkelwagentjes. Andere straten ga ik niet noemen.


Nog een voorstel: een ieder die een winkelwagen van AH Meins terugbrengt, krijgt een premie van 10 euro of een cadeaubon van deze waarde. Van AH Meins. Lidl kan hetzelfde gebaar van dankbaarheid maken.

Kinderen kunnen dit eveneens doen. De basisscholen kunnen hiertoe het initiatief nemen met als thema: "Samen verantwoordelijk voor je eigen wijk". Het bevorderen van burgerschapszin.


Dit AH-winkelwagenonderwerp haalde gisteravond OOG TV. Met verwijzing naar Beijumnieuws.

Anoniem zei

@Huizenga, u zit vol goedbedoelde plannen, maar er is niet over nagedacht en uitgewerkt. Zoals u het stelt kan iedereen een wagen mee naar huis nemen, brengt het na twee dagen in de schuur terug naar de winkel en strijkt een voordeelbon op van een tientje. Beter goede doordachte en onderbouwde voorstellen doen.

Kees Huizenga zei

Dag anomiem: dit is een goed tegenargument. Ik hoorde dit argument vanmiddag ook vanuit de balie van AH Meins.

De vraag is hoeveel a-sociale types dit wangedrag gaan vertonen. Bij herhaling vallen ze immers snel door de mand!

Welk percentage van de winkelwagenterugbrengers gaat misbruik maken van deze mogelijke premieregeling? 5% of veel meer? Ik weet het niet.


Een terughaalactie via de basisscholen is misschien beter.


Nog beter: winkelwagens die gaan blokkeren buiten het voorplein en het achterplein van het Winkelcentrum Beijum. Zie: Jumbo bij De Beren aan de Kop van de Korreweg.

Kees Huizenga zei

Onder het voormalige CiBoGa-terrein is in 2002 een lus aangebracht, waardoor de winkelkarretjes van Jumbo aan Beren 85 gaan blokkeren. Ik belde zojuist met Jumbo bij de Korreweg.

Zeer waarschijnlijk is bij deze Jumbo in deze grote lus een magneetstrip of elektronisch materiaal aangebracht, vergelijkbaar met de strip bij verkeerslichten als je door rood rijdt (zo werd mij verteld). Met andere woorden: die winkelkarretjes zullen niet zo duur zijn. Het gaat om het aanpakken van het achterplein en het voorplein van het Winkelcentrum Beijum.

We hebben het dan over ruimtelijke ordening, economische zaken (MKB) en wijkvernieuwing (fysiek en sociaal), waarbij de gemeente de onmisbare partner is. Het is mij niet bekend wie de eigenaar van de parkeerterreinen bij het WC Beijum zijn. Is de voorkant bij de Emingaheerd eigendom van de holding van Ahold Delhaize en het achterplein gemeentelijk eigendom? Of is het voorplein ook eigendom van de gemeente? De omheining met die lage hekken is betaald door de gemeente Groningen.

Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ahold_Delhaize


Voorlopig moeten we het doen met het doorgeven van verweesde winkelwagens in onze straten/heerden. Albert Heijn Meins stelt dit zeer op prijs, zo werd mij gisteravond aan de balie medegedeeld.

Albert Heijn Meins heeft telefoonnummer 541 74 01.


In mijn reactie van gistermiddag moest staan "beeldvorming". Dit als correctie.

Chris zei

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe lang de periode is waarin deze 142 winkelwagens zijn verdwenen.

Stel dat het om een 20 a30 winkelwagens per jaar gaat, dan zijn de kosten daarvan te verwaarlozen in de exploitatie van een dergelijke winkel. Andere maatregelen, zoals een blokkeersysteem op de winkelwagens, zullen al snel duurder zijn dan het eenvoudigweg vervangen van verdwenen winkelwagens.

Dat Meins kennelijk besluit om winkelwagens niet te vervangen, is een beslissing die ik niet zo begrijp. Plakken ze het aantal verdwenen winkelwagens aan om zich te verontschuldigen voor een tekort aan winkelwagens?

Dat zal een averechts effect hebben. Goede, betalende klanten raken hierdoor geïrriteerd en zullen dw winkel links laten liggen. Meins rekent premium prijzen en daar hoort een premium winkelervaring bij. Gezien de reviews lukt dat kennelijk niet zo best meer.

Kennelijk hebben andere AH filialen hun beleid beter op orde. Tijd voor Ahold om hier wat extra ondersteuning te gaan bieden denk ik zo.

Kees Huizenga zei

Vanavond hoorde ik bij de balie van AH Meins dat er circa, 2,5 jaren geleden nieuwe winkelwagens zijn aangeschaft. Het totaal kwam toen op 200 winkelwagens. Elke winkelwagen kost ± € 375.

Het verlies voor AH Meins als zelfstandige ondernemer (franchiser) bedraagt 142 x € 375 = € 53.250.

Per jaar bedraagt dit onnodig verlies voor AH Meins € 21.300.


Ik vind dit een zeer hoog bedrag.

Elke ondernemer heeft tevens te maken met hogere energieprijzen en hogere personeelskosten. Het lijkt me daarom een zeer goede zaak indien er zonnepanelen boven het WC Beijum komen. In goed overleg met de nabije huurders.

Kees Huizenga zei

@ Chris:

Per jaar zijn dit 57 winkelwagens. Niet 20 of 30 winkelwagens, zoals jij "stelt".


Daarnaast heeft AH Meins grote donkerblauwe winkelmanden (met kleine wielen) van plastic materiaal. Van deze winkelmanden wordt veel gebruik gemaakt. Met een volle winkelmand kun je twee middelgrote boodschappentassen vullen (vergelijkbaar met de blauwe plastic tassen van Albert Heijn). Soms worden ook deze winkelmanden van AH Meins gestolen.

Chris zei

@Kees,
In elke supermarkt wordt gestolen. Dat is helaas niet anders en het wordt tot op zekere hoogte geaccepteerd door de supermarkten. Uit onderzoek blijkt overigens dat een overmaat aan controle leidt tot een dalende omzet in de supermarkt. Kortom het is een kosten/baten afweging.

Bij filialen in achterstandswijken is het verdwijnen van winkelwagens een groter probleem dan bij supermarkten in betere buurten. Er zijn maatregelen denkbaar, zoals blokkerende wielen. Dat past de Albert Heijn op Kanaleneiland in Utrecht ook toe. Elke maatregel kost alleen geld, zowel qua investering als in onderhoud en reparatie van bijvoorbeeld een blokkeersysteem.

€ 21.000 is veel geld, maar de kosten van een blokkeersysteem zullen wellicht niet veel lager zijn. Vergeet ook niet dat er sowieso jaarlijks winkelwagens vervangen moeten worden als gevolg van schade en/of slijtage.

Als de investering in zonnepanelen rendabel is voor Meins, dan staat het ze natuurlijk vrij om dat te doen in overleg met de verhuurder van het pand. De praktijk is echter dat zonnepanelen financieel niet altijd zo aantrekkelijk zijn als je in eerste instantie zou denken.

Overigens is het de vraag of er in Beijum wel plek is voor een luxe supermarkt als de AH. wellicht is het beter om er een andere formule te voeren. Meins heeft overduidelijk problemen het niveau van een AH waar te maken. Ook dit is een afweging voor de ondernemer.