maandag 3 februari 2020

COLUMN UIT LEWENBORG (173)


Plastic wortels.

Voor de gejaagde mensen onder ons is het natuurlijk reuze makkelijk om in de supermarkt iets mee te nemen wat je snel kan bereiden. Niets vers snijden, nee kant en klaar al samen in een zak. Ik heb ’t over wortels en uien samen in een zakje, thuis kan je die zo legen boven de pan waar je aardappels al in liggen te wachten. Brrr, heb je weleens goed je neus gebruikt bij het openen van dat zakje? Het ruikt uiig en niet wortelig…YUK, niet te eten en dat komt omdat de ui sterker ruikt dan de wortel.

Geef mij maar de winterwortels waar de klei nog aan zit en de uien ook graag zo van het land af. Alleen bij de Poeisz supermarkt kun je die échte wortelen vinden die je ook nog eens in een papieren zakje (milieuvriendelijk) kan doen. De wortels en uien te samen smaakt naar heerlijke hutspot.

 Alleen was ik een poos geleden bij de Appie en tot mijn verbazing lagen daar de wortels per stuk in plastic verpakt voor 0,49 ct per stuk, het moet toch niet gekker worden dacht ik. Al dat plastic om elk stuk groente heen, gewoonweg absurd en dat terwijl juist Appie ‘de jasjes’ eraf wilde halen. (las ik via Google) Dat project lijkt me dus faliekant mislukt. Waarom is er zo’n verschil in verpakkingsmateriaal in de supermarkten, bij de één is alles geseald en bij de ander vind je het gewoon los in de schappen. Wat koop jij het liefst dan? Als je voor de hygiëne gaat kom je er ook bekaaid af, want ook daar zitten bacillen op waar je mee in aanraking komt. Het is gewoon een kwestie van je groente hoe dan ook goed te wassen voor gebruik. Waar dan de groente los in de schapen ligt kun je een plastic zakje van zo’n rol afhalen om het daar in te doen. PLASTIC, waarom geen papieren zakje? Hallo, denk na. We willen toch van al dat plastic af…

Plastic gebruiken is vaak zo overbodig en erg schadelijk voor de natuur, net als blik. Zo ben ik dan ook een voorstander van statiegeld op blikjes en wegwerp plastic flesjes, of zet een container neer waar je ze in kwijt kan, maar ook op die vitaminedrinkflesjes van de Aldi en het plastic wat daar weer om heen zit, gooi je met hetzelfde gemak in een zak die je kan inleveren in een verpakkingsplastic container. Helaas hebben we die blijkbaar nog niet in Groningen. Echter in de dorpen rondom ons heen al wel. Afgelopen week was ik bij de dierenarts te Peize en daar staan ze wel! Zie foto. Wordt het dan niet eens tijd dat we hier in Groningen daar ook eens aan gaan denken?

Nu wil men hier de Diftar invoeren, waarbij je moet betalen naar gelang hoeveel afval je aanbiedt… Mensen dit gaat ‘m toch niet worden, want de fabrikant maakt het niet uit dat wij voor het afval wat gecreëerd word door hun moeten betalen. Zo creëer je veel vuildumpingen in de natuur, omdat men te beroerd is ervoor te gaan betalen. Dus kun je beter meerdere afvalbakken plaatsen bij winkels, waar je nu alleen de glasbakken, op kleur nog wel en de papierbak vind. Plaats daarnaast een bak voor plastic en een bak voor blik. 

Lijkt mij enorm schelen en dan hebben we thuis in onze grijze bak minder restafval en minder onkosten, anders ligt straks het geld op straat voor het oprapen.

2020©Vlindertje73

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik doe mijn worteltjes altijd gewoon los in de tas, niks geen zakjes, plastic of papier.