maandag 17 februari 2020

COLUMN UIT LEWENBORG (175)


Wedstrijd versus Eer

Bij wedstrijden heb je normaliter verliezers en winnaars, zoals bijvoorbeeld bij het voetbal. 

Daar prijkt dan de uitslag van een bepaalde wedstrijd met grote letters 2-0 op een bord in het stadion en nadien in de kranten en wordt er op de tv nog lang over door gezeverd. Als dit, als hij dat en zo kan je nog wel even doorgaan. Ik noem dat achteraf een koe in zijn reet kijken!

Er zijn echter ook wedstrijden, waarbij eigenlijk iedereen een winnaar is en waarbij het grotendeels draait om de eer. Ik heb het hier over “Gronings schrijftalent 2019 gezocht” waaraan ik heb meegedaan met nog ongeveer 30 andere schrijvers en afgelopen Valentijnsdag was de uitslag hiervan in de bieb van het Forum te Groningen, waar we eerst konden genieten van de stadsdichter ‘Renée Luth’ die ons vier gedichten voordroeg. Kippenvel momentjes waren dat. 

Het boek wat het meeste was uitgeleend, veroverd een plekje in alle biebs in onze provincie. Zó gaaf! 
Ik vond het dan al een hele eer dat mijn ‘boek’ daar aan mee mocht doen en na deze uitreiking waar ik twee vriendinnen van mij mee naar toe had genomen, gingen we de stad in en belandden bij “Time out” om vanuit daar ergens anders te gaan dineren. Je hebt tegenwoordig van die apps waar je met korting uiteten kunt. Ik heb ‘social deal’ en ‘het laatste tafeltje’ op mijn mobiel staan. We begonnen onder het genot van een wijntje bij de eerste en stuitten al gauw op de Thaj Mahal, ik bestelde de vouchers, betaalde en wilde reserveren. Dit lukte niet, omdat het vol zat en dus konden we daar pas een paar dagen later terecht. Ik vond dit slecht aangeven op de app, maar gelukkig zijn die vouchers tot 30 april geldig. Om niet om te vallen van de honger belden we her en der wat restaurants op om te vragen of ze plaats hadden voor drie personen. Tot mijn verbazing zat werkelijk alles volgeboekt. Ook via de laatste app konden we op dat moment nergens terecht. Tijdens ons tweede wijntje viel opeens mijn oog op het bord wat ‘Time Out’ buiten had staan. Een heus Valentijns menu voor 25,- euro, al lachend zei ik tegen mijn vriendinnen dat zij dan maar mijn dates moesten zijn. Zo geschiedde dat we overheerlijk hebben gegeten, gewoon op de plek die we helemaal niet voor ogen hadden, maar waar we al waren en waarvan we niet wisten dat we daar ook konden dineren. Van binnen zag het er allemaal erg gezellig uit, het personeel was vriendelijk en het eten krijgt van mij een dikke plus! Wat hebben we genoten. Daar zullen we vast vaker komen.

Met deze column wil ik eigenlijk zeggen dat winnen bij een wedstrijd niet altijd belangrijk is, de eer om ergens aan mee te mogen doen voelt voor mij vaak groter dan de winst. Dat wil niet zeggen dat ik niet competitief ben hoor, want als we een bordspel doen ben ik zeer fanatiek en wil juist dan wel winnen.

Een mens kan niet meer, dan dat het kan!

Wat vind jij belangrijker:
Een winnaar zijn of de eer krijgen om je kunsten te laten zien?

2020©Vlindertje73Foto: Gemaakt met www.canva.com/nl

Geen opmerkingen: