woensdag 19 oktober 2022

COLUMN UIT LEWENBORG (262)

 Om gek van te worden…

Het is fijn om in een moderne wereld te leven daar niet van, alleen wordt het je soms wel erg ingewikkeld gemaakt. Tegenwoordig gebruik je heel veel apps op je telefoon, je kent dat wel. Bijvoorbeeld om het nieuws te lezen, je mailtjes, je Whatsapp, je Facebook bijhouden en lekker gluren her en der, YouTube of Spotify voor je favoriete muziek en ga zo maar door. Ik weet niet hoeveel jij er hebt? 

Je hebt dan ook nog alle spaar en bonuskaarten in je stocard app staan, tenminste ik hád dat wel. Nu met het wisselen van m’n telefoon zijn die dus allemaal verdwenen en moest ik die kaarten die je kreeg bij de winkel en altijd je portemonnee liet uitpuilen, dat ie niet meer dicht kon, heb ik ze ergens opgeborgen en waar… dat is nou net het probleem. Werkelijk om gek van te worden, het hele huis al op z’n kop gehad. Nou ja, ik ga er maar vanuit dat ze her en der bij de diverse winkels wel terug te krijgen zijn, ze vragen je immers toch altijd om je klantenkaart en daarbij om allerlei gegevens van je. Komt vast goed.

Dan heb je nog van die leuke acties die niet in de folder vermeld staan. Zo ging een paar weken geleden m’n mams achter hondenvoer aan, waarbij ze 20% korting zou krijgen. Dus zij twee zakken in de winkelwagen van elk 18 kilo ofzo, komt bij de kassa en moet de volle pond betalen aangezien ze die app niet op haar telefoon heeft staan die ze voor de 20% korting nodig zou hebben. Heel bijzonder vind ik dat. Ze vertelde de caissière dat dit niet erbij stond in de folder en ze het hier niet mee eens was. De caissière bleef stoïcijns en zo rekende m’n moeder één zak hondenvoer af, waarna ze mij belde hoe of dit dan moest. ‘Tja, je moet die app downloaden,’ zei ik, ‘dan scannen ze daarna de bijbehorende code en krijg je de korting.’

‘Daar heb ik geen verstand van,’ zei ze. 

‘Ik zet het er wel voor je op, als ik je zie.’ 

‘Nee dat hoeft niet, ik doe niet mee aan die flauwekul. Kan dat dan niet d.m.v. een korting bon in de folder die je uitknipt en dan meeneemt naar de winkel? Dit is toch eigenlijk ook een soort van discriminatie?’

Ze heeft nog gelijk ook!

Dat was een goede stelling vind ik, want hoeveel oudere mensen hebben al die winkel apps op hun telefoon staan dan? Ik vraag het me ten zeerste af. Hoeveel moeite is het om het een beetje, klein beetje gemakkelijk en simpel te houden voor onze oudere medemensen. 

Mensen nog aan toe, maak de technologie niet moeilijker dan nodig is, of zorg er tenminste voor dat ouderen inderdaad een bon kunnen uitknippen en hiervoor wel hun korting kunnen krijgen. Zij hebben niet overal een app voor, waarbij je ook nog regelmatig je app moet updaten of opnieuw moet inloggen om deze weer te activeren als je ‘m een poosje niet hebt gebruikt. Deze mensen zijn al blij dat ze kunnen bellen, gebeld kunnen worden en bij uitzondering Facebook hebben en daarnaast het nieuws kunnen lezen. 

Ik word af en toe al gek van m’n telefoon als die niet doet wat ie moet doen, laat staan een oudere die er geen kaas van gegeten heeft. 

Zoals laatst, stond ik bij de kassa en wou mijn scancode gebruiken, moest ik me eerst weer opnieuw aanmelden, de rij achter mij werd steeds langer en langer. Het werkte mij gewoon op m’n zenuwen. Uiteindelijk wel gelukt, met al die hijgende mensen in m’n nek.

Werkelijk om gek van te worden…

2022©Vlindertje73

Afbeelding van Sly via Pixabay

Geen opmerkingen: