woensdag 20 augustus 2008

BLIJFT FLIP KLATTER VERBONDEN MET BEIJUM?

Flip in zijn tuin. Huis en tuin zijn te koop.

Of hij educatief medewerker wordt binnen het nieuwe NDE-complex (Natuur en Duurzaamheideducatie) in het voorhuis van de Boerderij is nog maar zeer de vraag. Vandaag, de 21e augustus, hoort hij de uitslag van zijn sollicitatiegesprek n.a.v. deze nieuwe baan in Beijum. Maar hij heeft geen goed gevoel:" Het was een slecht gesprek en er solliciteren zes mensen op anderhalve baan." Wat wel zeker is dat Groningen binnen afzienbare niet meer zijn woonplaats zal zijn. Flip wil gaan samenwonen met zijn vriendin Rika in Nieuw Buinen en zijn huis in de Hunze staat te koop.

Flip, je bent al 15 jaar een bekende in natuurminnend Beijum. Hoe kijk je op deze periode terug?
"Ik ben in 1993 begonnen met het Bezoekerscentrum voor Natuur en Milieu en daar ben ik tot 2004 mee doorgegaan. Die 11 jaren waren fantastisch en ik bewaar er goede herinneringen aan. Ina van de Beld, die vrijwilliger was, en ik hebben veel mooie initiatieven kunnen ontplooien. Zo hebben we eens in een groot aquarium een sloot in Beijum nagebootst. Er lag een kapotte fiets in, conservenblikjes, een bakje patat etc. We wilden laten zien hoe Beijum er onder water uitzag en noemden deze expositie dan ook 'Beijum onder water.' Een van de leukste herinneringen die ik heb heeft te maken met een spinnenhoek die we in het Bezoekerscentrum hadden ingericht. Het zag er echt griezelig uit met de camouflagenetten en alles in het halfdonker. Een uur voor het Bezoekerscentrum open ging klopten de kinderen al aan de deur: mijnheer, mijnheer, wanneer gaat het spinnenmuseum open?
Het was een geweldige tijd met veel vrijheden en ik blik er met veel plezier op terug. Vanaf 2004 ben ik nog een paar jaar conservator geweest binnen het Natuurmuseum in de stad."
Het Natuurmuseum is dicht en in Beijum komt straks in het voorhuis van de Boerderij een centrum voor Natuur en Duurzaamheids- educatie. Je hebt gesolliciteerd.
Ja, zoals ik al zei, er solliciteren 6 mensen naar anderhalve baan. Het is de bedoeling dat de aangenomen educatieve medewerkers naar scholen gaan die niet in staat zijn om naar de Schooltuin te komen. Samen met de scholen gaan ze lesprogramma's ontwikkelen die te maken hebben met het thema natuur. Wethouder van Schie heeft geregeld dat elke basisschoolleerling uit de stad 6 leermomenten moeten hebben op het gebied van natuureducatie. Een gewone wandeling in bijvoorbeeld het Groene Hart van Beijum of in het Sterrebos voldoet niet aan deze eisen. Het moeten leermomenten zijn die onder professionele begeleiding plaatsvinden. Het is de bedoeling dat alle scholen, als alle lesprogramma's eenmaal zijn ontwikkeld zelf de lessen kunnen geven. De educatieve medewerkers die donderdag te horen krijgen dat ze zijn aangenomen starten alles op. Echter, als alles op de rails staat en de scholen zelf natuurlessen kunnen geven treden de educatieve medewerkers terug. De anderhalve baan voor de educatieve medewerkers zal dan terug worden gedraaid tot een halve baan. De mensen die nu op de Schooltuin werken, zoals Lucy en Ger van Dam, moeten binnenkort tijd vrij maken om samen met de scholen lesprogramma's te ontwikkelen. In de stad Groningen komt ook nog een Duurzaamheidcentrum, Groningen heeft de ambitie om in het jaar 2025 de duurzaamste stad van Nederland te worden. Door de komende energievraagstukken in Nederland en de wereld wordt dit een prestigieus centrum. Er zal vanuit de centra ook worden gaan samengewerkt met natuurverenigingen als het IVN.http://www.ivn.nl/ De begeleiding aan de Beijumer schoolkinderen in de Schooltuin zal in de toekomst worden uitbesteed aan bijvoorbeeld de Zijlen of DSW."
Zo te horen gaat er het nodige veranderen de komende tijd.Wat doet dat met jouw en was is eigenlijk je drive om dit werk te doen?
"Er breekt een onzekere tijd voor me aan. Als ik niet word aangenomen in Beijum zal ik op verschillende plekken binnen de gemeente Groningen stage moeten gaan lopen. Daar heb ik helemaal geen zin in, ik heb liever een vaste en zekere werkplek. Ik heb wel werk- en loongarantie maar een vaste plek waar ik met plezier werken is me ook wat waard. Ik heb 3 jaar in de Hunze gewoond maar een verhuizing naar Nieuw Buinen zit er aan te komen als mijn huis verkocht is.
Mijn drive? Ik was als kind al zeer geinteressseerd in de natuur en in vogels. Ik weet nog dat ik als 4 jarige een keer naar een natuurfilm keek en dacht: hier wil ik mijn beroep van maken. Ik wilde als kind al bioloog worden. Ik kan me levendig herinneren dat mijn vader in Boertange, waar ik de eerste 20 jaren van mijn leven heb gewoond, een volière bouwde. Geweldig vond ik het."

Geen opmerkingen: