woensdag 5 juni 2019

BEIJUMBORG (139)


“Weet jij een leuk restaurant in Rome?” “Is er genoeg te zien in Athene om een stedentrip naar die stad te maken?” Twee vragen, die ik de afgelopen week in mijn mailbox aantrof.

 Kennelijk heeft het zich rondgezongen dat ik in beide steden vaker kom. En ja: dan krijg je van dit soort vragen, zeker als je er over schrijft op je Facebookpagina

Reizen: het is een vak apart. Ik heb het jarenlang mogen doen voor mijn werkgever, maar sinds ik met pensioen ben heb ik het even ‘rustig aan’ gedaan. Een weekend op bezoek bij een vriend in Milaan en een trip naar Berlijn: dat was het wel zo’n beetje in de afgelopen winter.
Ik hoor u al zeggen: “man, ik wou dat ik dat allemaal kon doen!” maar geloof me: reizen was niet altijd prettig. Ik heb vele avonden en nachten in eenzame hotelkamers doorgebracht, en vooral in de periode dat mijn kinderen nog klein waren vond ik dat soms echt wel eens heel vervelend. De zorg kwam dan volledig op mijn echtgenote neer, en dat terwijl we toch echt hadden afgesproken de opvoeding zoveel mogelijk samen te doen. 

Maar goed: de kinderen zijn nu zelf volwassenen, en reizen er in een aantal gevallen ook zelf lustig op los. Portugal, de Kaapverdische eilanden, en binnenkort gaat er zelfs eentje langdurig op reis naar het Verre Oosten en ‘down under’. Ik houd het zelf bij Europa, ook omdat ik drie uur vliegen al een heel verre tocht vind. 
Frankrijk heb ik deze zomer als eerste bestemming gehad, en Griekenland volgt binnenkort. Al sinds mijn 18e (45 jaar geleden dus) wil ik Nieuw-Grieks leren, en nu deed het toeval zich voor dat op één van mijn favoriete Griekse eilandjes een taalcursus Nieuw-Grieks gegeven wordt. 

Uw columnist zit de komende weken dus in een leslokaal....nè nè (wat ‘ja ja’ betekent). En ‘s middags naar het strand: dat dan weer wèl! De volgende drie columns komen dus uit Ελλας, vanaf het eiland Τηνος. 

Han Borg

Geen opmerkingen: