woensdag 4 december 2019

BEIJUMBORG (158)



Onder de lezers van deze blog zijn ongetwijfeld ook veel huiseigenaren: Beijum bestaat immers deels uit (sociale) huurwoningen en deels uit koopwoningen. Hier kon je vroeger, als je een niet al te hoog inkomen had, nog voor relatief weinig geld een huis kopen. 
Ik weet nog goed dat wij voor – omgerekend naar euro’s - behoorlijk veel minder dan een ton eigenaars werden van een ruime woning met – toen nog – 50m2 woon- en keukenruimte, een garage, vier slaapkamers en een tuin voor en achter. We praten dan over 1994: 25 jaar geleden dus.  Latere verbouwingen hebben het huis met een slaap-/werkkamer uitgebreid, ons een nieuwe badkamer gebracht en ook nog eens kunststofkozijnen plus een hypermoderne keuken. Al met al best wat investeringen, maar dan nog: dat je huis dan in 25 jaar tijd bijna 3,5 x zoveel waard wordt, dat hadden we destijds niet voorzien.

“Zou het waar zijn?”, dacht ik, toen ik afgelopen week het bericht van het Noordelijk Belastingkantoor opende, waarin me de nieuwe WOZ-waarde (Wet Onroerende Zaken) per 1 januari werd meegedeeld. In een jaar tijd was ik € 35.000 ‘rijker’  geworden. Nou weet ik ook wel dat het hier om een taxatiebedrag gaat, en dat het natuurlijk nooit zeker is of je dat bedrag er ook voor krijgt als je de zaak ‘van de hand doet’, maar goed: het geeft misschien wel een aanwijzing hoe we er voor staan.
Bijna zestien procent WOZ-waardeverhoging…dat leek me toch wel behoorlijk veel in één jaar. En ja: ik ga zeker bij datzelfde belastingkantoor navragen hoe ze daar nou precies aan gekomen zijn. Een aanwijzing vormt de hoogte van de bedragen, die de laatste jaren voor enigszins vergelijkbare woningen in deze wijk betaald worden.  En dat wordt dan weer vergeleken met de  WOZ-waarde, die aan die huizen was toegekend. Een beetje appels met peren vergelijken is het wel, want de ene heerd oogt wat beter dan de andere, het ene huis is wat beter of gunstiger gelegen dan het andere, en zo zullen er nog wel veel meer verschillen zijn.  Hoe dan ook: een indicatie over wat ik te besteden heb als ik mijn huis zou gaan verkopen heb ik nu wel.
Belangstelling? Goed onderhouden, vijf slaapkamers bevattende, zeer zonnige woning. Ruime woonkamer met open keuken, garage, tuin voor en tuin achter. Dubbel glas overal, bijna allemaal kunststof kozijnen, rookkanaal voor houtkachel. Nette heerd, dat ook nog, dichtbij het Kardinger bos. En super aardige buren. Wie biedt? 
Han Borg

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Niet doen, niet verkopen. Kom je in de mallemolen van verkopen en kopen.

michel zei

Han, nog bedankt voor je boekentip in je vorige column.
Inderdaad een indrukwekkend boek.

Han zei

Graag gedaan, Michel. Gisteravond trad Brokken op in Roden met een ander programma, over één van de hoofdpersonen in zijn nieuwe boek 'De Rechtvaardige'. Opnieuw was het een indrukwekkende voorstelling.