zondag 1 december 2019

KAPOTTE LANTAARNPALEN ZORGEN VOOR ONVEILIGHEID


"Is geld belangrijker dan de veiligheid van Beijumers"

De donkerste dagen van het jaar zijn in aantocht.

Echt niet plezierig om te merken dat vele straatlantaarns het niet doen in Beijum.

Dat kan een onveilig gevoel met zich meebrengen als je 's ochtends vroeg van huis gaat of dat je na vijf uur in de middag thuiskomt.

En misschien geldt dat onveilige gevoel wel meer voor vrouwen dan voor mannen.

Lezers Merel uit de Fultsemaheerd stuurde foto's van ongeveer 15 kapotte lantaarnpalen bij haar in de straat.

Teveel om allemaal af te beelden in dit bericht, daarom zijn er vier
van geplaatst en de rest staat in een mini-video die we beneden zien.

Merel maakte niet alleen foto's, ze zocht ook contact met de gemeente Groningen.

Zie hieronder de uitwisseling over dit probleem.

(Merel): Goedenavond, ik heb een vraag. Ik woon in Beijum en er zijn zoveel lampen in lantaarnpalen kapot dat het er onveilig wordt. Dit is veel het geval in de Fultsemaheerd, bij het Pedaalpad en aan het begin van Beijum bij de AH. Vast ook nog op andere plekken. Kunnen jullie deze kapotte lampen z.s.m. vervangen? 

Op sommige stukken is het zo donker dat ik het niet prettig vind alleen op de fiets.

(Gemeente Groningen): Goedemorgen Merel. Bedankt voor het doorgeven. Dit is doorgegeven aan het onderhoudsbedrijf. Echter zijn ze erg druk met lichtmasten en kan het even duren. Ze doen hun uiterste best alles zo snel mogelijk te repareren. 

Excuses voor het ongemak.

(Merel): Bedankt voor jullie reactie. Ik reed net in het donker de afrit van Ring Oost naar Beijum Noord af en zelfs daar was een lamp kapot. Ik geloof graag dat lichtmasten belangrijk zijn (ik vraag me af welke) maar ik vind onveiligheid in het verkeer net zo belangrijk.
Ik heb dit nog nooit meegemaakt. 
Is geld belangrijker dan de veiligheid van Beijumers?

(Gemeente Groningen): Nee, zeker niet. We doen ons best om alle verlichting werkend te hebben.
Zoals je begrijpt is dit een aardig grote klus om allemaal bij te houden. Daarnaast werken we samen met een extern bedrijf die de storingen voor ons oplost.

De verlichting langs de Oostelijke Ring wordt ook nog eens beheerd door een andere partij.
Dat kan de Provincie of Rijkswaterstaat zijn.

1 opmerking:

Ria zei

Via de app slimmelden kun je zoiets ter plekke doorgeven. Lantaarnpalen staan aangegeven op de kaart. Of natuurlijk op de website https://groningen.slimmelden.nl/#/map

Als de lamp rood is, is hij al doorgegeven