woensdag 25 december 2019

BEIJUMBORG (161)



Telefoontje op mijn mobiel: “heb je zondagmiddag wat te doen?” vraagt de beller. Nee: ik heb geen plannen. Of ik dan zin had in het bijwonen van een wedstrijd van FC Groningen. Tja, wat zeg je dan?
Als puber was ik een groot liefhebber van voetbal, maar enkel en alleen als kijksport. Zo’n beetje iedere thuiswedstrijd van mijn clubje woonde ik bij, in het vrijwel dakloze Diekmanstadion. Vak Q: daar gebeurde het allemaal! Daar werd gezongen. “Heja de keu, heja de keu, heja heja heja de keu!”. De ware liefhebber weet dat ik het hier over Eddy Achterberg heb, die enorm populaire speler van FC Twente. Toen Achterberg eens een been brak stond hij tijdens één van de volgende wedstrijden van de FC te zwaaien met zijn gipspoot op de sintelbaan van het Diekman. Een scene om nooit weer te vergeten….andere namen: Theo Pahlplatz (ook ‘dikk’n Theo’ genaamd: hij was niet bepaald een man met een atletische figuur), Epi Drost (die iedere wedstrijd wel een - meestal fatale -  verdedigingsfout maakte), Jan Jeuring, Willem de Vries….te veel om allemaal op te noemen.
Nu zat ik dus zondagmiddag al ruim voor de wedstrijd in vak II van het Hitachi Capital Mobility Stadion (wie verzint zo’n naam???), in afwachting van de wedstrijd FC Groningen – FC Emmen.  Het stadion vulde zich langzaam, en rechts naast me zat (of beter: stond) de fanatieke aanhang van de voormalige Z-side zich al voor te bereiden en in te zingen.
Mijn buurman en ik hebben alvast wat voorpret, we drinken iets, gaan nog snel even voor een sanitaire stop de trappen af naar de eerste verdieping, en dan begint de wedstrijd. De eerste helft speelt Groningen van ons af: leuk om dan te zien hoe de aanvallen worden opgebouwd. Maar bij de rust is het nog 0-0: gaat Groningen deze wedstrijd winnen?
In de pauze gaat buurman nog even een drankje scoren, en dat neemt zoveel tijd in beslag dat hij de eerste goal van na de rust mist. Een geweldige voorzet recht voor mijn ogen vanaf de rechterkant van het veld - want nu speelt Groningen naar ons toe – en een fraai doelpunt! De Z-siders staan op hun kop!! Heerlijk om dit mee te maken.
Uiteindelijk wint de FC na een paar mooie momenten en een paar benauwde minuten met 2-0. Onze Drentse buren op de tribune feliciteren ons, en wij lopen weer terug naar mijn auto, nog flink nagenietend van een leuke middag. Voetballen kan echt leuk zijn om naar te kijken, zeker als het allemaal zo vreedzaam verloopt als bij deze wedstrijd. Ook hier in de ‘Euroborg’ was de kerstgedachte kennelijk al neergedaald. 
Ik wens alle lezers van deze blog een mooie Kerst toe!
Han Borg

Geen opmerkingen: