maandag 1 maart 2021

VERHALEN VAN SASSEFRAS (26)

Aannames, oftewel de toren van Babel

In de de afgelopen week ervoer ik een steeds terugkerend thema:  de toren van Babel en Aannames. Ik denk dat jij denkt dat... Ik neem aan dat jij..... bedoelt. Hebben jullie dat ook, dat gevoel dat jij en een ander, ondanks dat we beiden Nederlands praten, een totaal andere taal spreken?  

Wellicht wordt het tijd dat we samen eens op een of andere coachende manier in gesprek gaan. Heb ik je goed begrepen als ik denk dat jij..... zo en zo denkt? Iedereen vult een gesprek of situatie in vanuit zijn of haar blikveld. Hoe mooi zou het zijn als wij als mensen eens zouden kunnen kijken vanuit het perspectief van de ander? Een (vind ik) wijs mens heeft mij ooit gezegd dat de waarheid niet bestaat, maar dat dit slechts een beleving en het eigen blikveld is

Is het immers niet zo dat zolang wij tegenover elkaar staan jouw links altijd mijn rechts is? 

In deze huidige tijd is het, denk ik, belangrijk te kijken en te luisteren naar de visie van de ander, en dat we elkaar uit te nodigen in elkaars blikveld te gaan staan. Het gesprek, waarom vind jij dit, en heb je er al eens anders naar gekeken?

 Zonder conclusies te trekken, slechts luisterend en zonder aannames of iets goed of fout is? Dus gewoon eens een keer de bril van een ander op zetten. En als ik hier aan denk, en daar een orakel-kaart op trek (uit de wijsheid van het orakel van Colette Baron Reid), dan trek ik de kaart 'observeren'. 

Ik Citeer:

Boodschap van het orakel: De meeste mensen bekijken de wereld vanuit hun eigen gezichtspunt. Ze identificeren zich zo met hun eigen gevoelens en ervaringen, dat ze geloven dat dit de enige werkelijkheid is. Je moet soms afstand nemen om vooruit te kunnen kijken, om vanuit een neutraal standpunt je omstandigheden te kunnen bekijken.

Saskia Smid

Geen opmerkingen: