zondag 29 januari 2023

DE LANGE TOCHT TERUG VAN NOORWEGEN NAAR BEIJUM VOOR ANGÈLIQUE

 

Angèlique Heller wilde morgen vanuit Noorwegen vertrekken. Ze heeft nu gekozen voor een overtocht naar Denemarken voor morgenochtend en rijdt vanuit daar naar huis. De kosten krijgt ze vergoed.

Staat sinds gisteren op NOS.nl

Angèlique, onze Beijumse die vastzit in Noorwegen en vandaag terug wil naar huis in de Scheltemaheerd? Daar moest deze blogger meer van weten. En, wat een amateuristisch gedoe in de Eemshaven...

Open de link, een veerboot vertrok gisteren niet vanuit de Eemshaven naar Kristiansand in Noorwegen. En dientengevolge gaat de boot vandaag ook niet terug naar Eemshaven/Groningen. Hoe kom je nou terug Angèlique?

Eerst even terug, Angèlique, Buurtzorgmedewerkster in een wijk in Stad, besloot afgelopen oktober om drie maanden in Noorwegen te gaan werken. Onbetaald verlof krijgen en de horizon verbreden. Even uit de vertrouwde comfortzone, het overbekende evenverlaten. Vorig jaar april er een diploma verpleegkunde bijgehaald en besloten om een paar maanden over de grens te gaan kijken...en te gaan werken.

Het werd een woon-zorgcentrum daar boven in Europa. November, december en januari werken en cultuur snuiven in het koude en donkere Noorwegen.

Wat was het handig om naar Noorwegen te reizen eind oktober. Drie kwartier vanuit Beijum naar de Eemshaven rijden, auto op de boot en de volgende dag in Kristiansand aankomen. Niet ver van het woon-zorgcentrum, wat een gemak. Via de Holland Norway Lines. Open weer bovenstaande links, het is een boven verwachting populaire reisroute.

Vanochtend had ik contact met de onfortuinlijke Beijumse. Doodmoe zijn en dan via de boot naar Denemarken moeten om vandaaruit naar Groningen-Beijum terug te moeten rijden. Na amper geslapen te hebben...

"Ja, ik baal ervan, ik zit nu op de boot van Kristiansand naar Hirtshals in Denemarken, mijn man kan me niet komen ophalen die ligt met corona in bed. Ik zal Denemarken door moeten rijden en ook noord Duitsland om weer terug in Beijum te komen."

Wat een toestand. Beviel het in Noorwegen? "Het was leerzaam in het woon-zorgcentrum maar ook erg pittig. Er is veel ziekte onder het personeel waardoor er veel stres s in het team is en de hele ICT daar is verouderd. Lastig om alles onder de knie te krijgen."

Zin om terug naar Groningen-Beijum te gaan? "Zeker, ik ben erg blij dat ik terug ga en weer in mijn eigen taal kan communiceren. Ik vond het wel leuk en leerzaam maar niet leuk genoeg om me er te gaan vestigen. Wat natuurlijk meespeelde is dat ik er drie maanden in de meest donkere periode van het jaar ben geweest. De Noren zijn erg op zichzelf, gezelligheid liet wel eens te wensen over."

Wat een dapper uitstapje. Angèlique rijdt momenteel terug naar Beijum, ze zal laat in de avond erg moe arriveren. Herenigd met haar man, de bekende topklusser Martin Heller.

En wat een amateurisme in de Eemshaven. De haven lag vol....wederom bovenstaande NOS-link...

Geen opmerkingen: