Er is redelijk lang met buurtbewoners overlegd, hoe willen jullie je gemeenschappelijke plein hebben? En zoals altijd wordt er dan een beetje gesteggeld, zit niet iedereen op één lijn. Waarom krijg ik die parkeerplaats voor de deur en hoezo moet dat heggetje daar komen?
Na maandenlang soebatten is gisteren begonnen met de aanpak van een pleintje in de Isebrandtsheerd.
Omwonende Kees Huizenga kan de werkzaamheden vanuit zijn eigen huis volgen. Hij mailde gisteren: "Er zijn vandaag 12 platanen gekapt. Binnenkort worden de hoge populieren uit 1980 gekapt."
De blogger ging vandaag rond het middaguur even poolshoogte nemen en hij maakte de foto's die we zien.
Er staat groot materieel en de meeste van de genoemde bomen liggen reeds plat.
Lagen reeds plat moet de blogger eigenlijk zeggen, zie foto boven, links en rechts liggen afgezaagde en verwerkte boomstammen. Huizenga: "Ik heb nu meer licht in mijn huis."
De fysieke wijkvernieuwing in Beijum, ook wel Heerdenaanpak genoemd, is een jaar of zes geleden begonnen. De Atensheerd en de Barma-Doornbosheerd gingen de Isebrandtsheerd reeds voor.
De Beijumblogger zal over enkele dagen een update verzorgen wat betreft de aanpak van dit gedeelte van de Isebrandtsheerd.
3 opmerkingen:
Ik las gisteravond het volgende in De Beijumer van 2 oktober 2019, pagina 10, aangaande de behandelde onderwerpen tijdens het Wijkplatform Beijum van 12 september 2019, linksonder:
"Goed om te horen van de stadsdeelbeheerder (de heer Ronald Rooijakkers, KBH) dat als de gemeente toch de straat moet opbreken (zoals in de Isebrandtsheerd), ze dan direct aanpassingen laat doen voor de toekomst, bijvoorbeeld kabels leggen voor laadpalen."
Met betrekking tot de heerdenaanpak op de Isebrandtsheerd, de Galkemaheerd en de Godekenheerd.
Deze informatie over nieuwe kabels voor elektrische laadpalen m.b.t. auto's heb ik niet vernomen tijdens de heerdbijeenkomsten van 4 juni 2019 en 2 juli 2019. Zeer opmerkelijk.
Nu begrijp ik dat de heerdaanpak in mijn straat tot circa 20 december 2019 duurt. Eerst moeten de leidingen en de kabels, mogelijk ook de riolen, uit de grond worden gehaald. Of worden verplaatst. Daarna komt er een drie meter diepe grondlaag voor de nieuwe bomen. Er bestaat een herplantplicht voor de gerooide bomen.
Ik spreek de hoop uit dat de tekeningen van de ondergrond van de Isebrandtsheerd uit 1980 deugdelijk zijn. Opdat geen kabels, etc. worden stukgemaakt door het grote materieel van de ingehuurde bedrijven, waaronder Aannemersbedrijf De Wilde.
Ik ga volgende week aan de Wijkpost Oost vragen of er ook glasvezelkabels worden aangelegd. Door KPN of een ander bedrijf.
In mijn postcodegebied zijn nog geen glasvezelkabels van KPN.
Zie:
https://www.kpn.com/w3/internet/glasvezel/plaatsen/groningen
Doe de postcodecheck.
Ik belde vanmiddag met een werknemer van Bouwbedrijf De Wilde BV. Omdat de Wijkpost Oost mijn vragen onvolledig en ten dele onjuist beantwoordde. Wel erg snel, waarvoor mijn oprechte dank.
1. Het project aan de Isebrandtsheerd is ingesteld, VOORDAT de staatssecretaris van Milieuzaken met haar PFAS-stoffen-regulering kwam. Daarom kan Bouwbedrijf De Wilde BV gewoon zijn gang gaan zonder extra grondmetingen. Dit bedrijf is vandaag werkzaam geweest op het achterplein. Heel goed! Er liggen sinds vandaag rioleringsbuizen op het achterplein.
2. Als er glasvezelkabels in de grond hadden gemoeten, had de gemeente Groningen hiervoor anderhalf jaar geleden (!) vergunningprocedures moeten starten. Nu is het te laat. Waarvan akte. Het ligt dus niet alleen aan KPN of aan Ziggo.
3. Er worden ondergrondse kabels aangelegd voor elektrische laadpalen voor automobielen, hoewel die laadpalen er nog niet meteen komen.
4. Er komen dubbele en aparte rioleringen voor hemelwaterafvoer. Dit is goed voor het milieu. Het komt de duurzaamheid en de leefbaarheid ten goede. Prachtig.
Een reactie posten