woensdag 23 oktober 2019

BEIJUMBORG (153)


Vanmorgen lag er een brief in de bus, met als afzender: de krant die ik iedere morgen al elektronisch binnen krijg, en op zaterdag zelfs als gedrukt exemplaar. Deze krant, waarvan ik weet dat ze het milieu een warm hart toe draagt, stuurt me dus ongewenste reclame, geadresseerd “aan de bewoners van …. (adres niet ingevuld, HB)”.
Al jaren heb ik zo’n sticker op mijn brievenbus, met de aanwijzing dat ik geen reclamedrukwerk, maar wel huis-aan-huisbladen verwelkom. Dat scheelt een enorme hoeveelheid papier: drukwerk dat meestal ongelezen in de papierbak gemikt werd. En zo draag ik een heel klein steentje bij aan de bossen in de wereld: misschien heb ik zo in mijn hele leven wel een halve berk gered! Nu ja: met 8 miljoen huishoudens in Nederland zijn dat toch maar mooi 4 miljoen bomen. In een heel mensenleven is dat best veel!
 Huis-aan-huisbladen zijn dus wel welkom in huize Borg: de ‘Beijumer’ komt (on)regelmatig  over de vloer, en andere bladen deden dat ook. Maar op dat laatste front is het de laatste maanden opmerkelijk stil. Ik was in mijn studietijd en in de jaren daarna een groot fan van de Groninger Gezinsbode, ook omdat ik het plaatselijke dagblad (nieuwsblad heette het toen nog) een vreselijk slechte krant vond. Nu nog loop ik haastig langs de zogenaamde colporteurs van die krant heen, als ze me weer eens bij een winkelcentrum proberen een abonnement aan te smeren.  Eén maal per jaar maak ik echter een uitzondering voor het Nijsblad: als dr. Denker zijn jaarlijkse eindejaarspuzzel heeft geplaatst.
Maar nu die Gezinsbode. Sinds de overname door de Noordelijke Dagblad Combinatie al een stuk minder in kwaliteit, en helemaal sinds het vertrek van de toenmalige, voortreffelijke hoofdredacteur Hans Berens niet echt de moeite van het lezen nog waard. Maar goed: vooral in verband met de berichten van de gemeente Groningen bleef het toch nog een belangrijk medium….

'Bleef', schreef ik. Want diezelfde Gezinsbode komt al maanden niet meer in de bus. Is de bezorger van zijn of haar fiets gevallen (zoals dat met de bezorger van mijn avondkrant eens gebeurde: die bleef tot zijn 80e gewoon de krant bezorgen, gebroken schouder of niet)? Liggen de niet-bezorgde kranten in onuitgepakte stapels in de papierbakken van Beijum? Of – erger nog – ernaast? Er moet toch iemand zijn die dat een beetje controleert? Er zal toch zeker een bezorgingsbedrijf achter zitten? 

Wie weet hoe dit zit? 
Han Borg

5 opmerkingen:

michel zei

De gezinsbode is ook af te halen bij Primera aan de Stoepemaheerd en is digitaal te lezen op de site .

Anoniem zei

Je mist er niks aan hoor. Ligt hier wel netjes elke woensdag op de mat maar meer dan toiletlectuur is het niet.
75% advertenties en onzinstukjes als 'goed slapen is belangrijk'(goh) en 'stikstofuitstoot risico voor nierschade' (REALLY??).

GG is dus gewoon een propagandavod net als de rest van de dodebomenindustrie.

Anoniem zei

Zowel Gezinsbode als Dagbl vh N zijn de meest ideale klikobodems die je maar kan bedenken.

Henk Kamminga zei

Ook hier hetzelfde probleem, héél soms krijg ik de Gezinsbode in de brievenbus. Wij hebben geen sticker op de brievenbus, omdat ik graag folders napluis. Er staat ook een telefoonnummer in genoemde krant voor bezorgklachten. En inderdaad, na het bellen komt de Gezinsbode weer trouw op de mat vallen, maar na een maand weer hetzelfde liedje: geen krant.

Léon Hartholt zei

De Gezinsbode wordt hier ook niet meer bezorgd. Echter, via hun Facebook account lees ik wel eens wat. Tegenwoordig hebben ze daar een columnist, die nog rechtser is als de Paus.