maandag 7 oktober 2019

COLUMN UIT LEWENBORG (157)


Afluisterpraktijken
Soms hé, denk ik echt dat de telefoon die ik heb kan horen waar ik het met anderen mensen over heb. Nee, ik ben niet gek. Toch blijf ik het creepy vinden dat je na een spelletje doen op je telefoon je dan opeens reclame ziet van waar je het gisteren nog over had. Dit kan bijvoorbeeld speelgoed zijn of dat je wil gaan shoppen om die heerlijke warme winterjas in de stad te scoren.

Het echte bewijs heb ik inmiddels, want ik heb ’t al dagen over mijn hondje haar vlooienallergie en gisteren kwam er na het spelen van Candy Crush de reclame van ‘deal-spot’ langs met een elektrische kam die uiterst effectief is en de vlooien automatisch opvangen. Nou, mag hopen dat ze dan ook meteen dood zijn. Net als dat mijn moeder het al weken over een elektrische bakfiets voor de hond heeft. De reclames van elektrische bakfietsen vliegen me om de oren, diverse merken en types komen voorbij.
Ook op Facebook komen er plots advertenties langs van waar ik over heb gesproken. Nu wilde ik daar natuurlijk wat meer van weten en na wat gegoogeld te hebben wil men beweren dat onze brein een loopje met ons neemt.
Facebook weet heel veel van je, soms meer dan je lief is blijkbaar. Stel je download de app of welke app dan ook. Er wordt altijd gevraagd of je toestemming geeft om je gegevens te delen, zoals je locatie, je foto’s, bestanden, data, microfoon en contacten (misschien vergeet ik hier nog iets…) Wij als mens lezen daar snel overheen en klikken op accepteren, hierbij vergetend wat het allemaal teweeg kan brengen. We downloaden immers om de haverklap een app en weten het dan wel. Klik en accepteer, klaar, next.
Nou, zo gemakkelijk kan men dus bij jouw informatie komen en de gesprekken die je voert aan de telefoon, of terwijl deze gewoon op de tafel ligt en je lekker zit te borrelen met vrienden. De volgende dag kun je dan zó maar een reclame krijgen waar je het over hebt gehad.
Volgens Facebook moeten we hier niet van paniekeren, want we hebben zelf die digitale spoor achtergelaten. Het zijn verdorie nog net geen speurhonden. Zo kan dus ook iedereen weten waar of je bent, of je locatiemelder nou aan of uit staat, het maakt niets uit. Creepy.
We kennen allemaal toch wel de afluisterpraktijken die rond de criminaliteit worden uitgevoerd? De politie tapt jaarlijks zo’n 25.000 telefoons af, maar de criminelen zijn slim en gebruiken een prepaid kaartje. Kopen om de haverklap een nieuwe en kunnen zo nog een poos hun gang gaan.
Wist je wel dat je zelfs af te luisteren en te traceren bent als je telefoon uitstaat?

Vroeger luisterden wel weleens af via het sleutelgat of met een glas omgekeerd tegen de muur. Dat waren kinderlijke leuke dingen. Nu moet je op je woorden passen, lijkt het wel. Goh, ik krijg spontaan steeds meer een hekel aan de mobiele telefonie. Je kunt niet eens rustig in Lauwersoog een visje zitten te eten of je telefoon bliebt en de mens is nu eenmaal een nieuwsgierig wezen, dus kijken we meteen wat of het is. Je raad het al denk ik…
Het is momenteel half bewolkt en 12 graden in Lauwersoog.
Herkenbaar?
2019©Vlindertje73

Geen opmerkingen: