woensdag 16 oktober 2019

BEIJUMBORG (152)



Afgelopen maandag keek ik eerst met verbazing, later vol boosheid naar de beelden van protesterende boeren bij ons Provinciehuis. Iedereen heeft het recht op demonstratie, dus ook boeren, burgers en buitenlui. Je mag in dit mooie landje je mening uiten, luidkeels en desnoods met megafoons. Met spandoeken lopen, en straten en pleinen vol zetten met tractoren. 

Maar wat niet mag is geweld gebruiken. Met een tractor de hoofdingang van dat Provinciehuis rammen. Met een tractor inrijden op politiepaarden. Met een tractor hekken op de Vismarkt omver rijden, waarbij passerende fietsers en voetgangers maar net ontsnappen aan een ongeluk.

Als ik zulke dingen zie, dan wordt het mij echt rood voor de ogen. Waar haal je het gore lef vandaan om zo intimiderend, zo onredelijk tekeer te gaan? En verwacht je dan nog dat de gemiddelde Nederlander achter jouw actie staat, je door dik en dun steunt? Achterlijke konijnen zijn het, die zoiets doen. Het is de democratie van de straat, het halen van je gelijk met geweld en met pure overmacht.
Ik kon niet anders dan waardering opbrengen voor de Mobiele Eenheid, die - vechtend achter de deuren van dat Provinciehuis en met hier en daar een rake klap met de wapenstok - voorkwam dat dat gespuis verder het gebouw binnendrong. Hebben die opstandige boeren dan nog steeds niet begrepen dat ze met hun opgesoupeerde EU-subsidies, hun landbouwgif, hun megastallen verantwoordelijk zijn voor bijna de helft van de totale stikstof-uitstoot in Nederland? 

Een jaar of tien geleden kochten we ons vlees nog bij een Drentse boer, die één of twee keer per jaar een koe uit zijn kudde met Limousins liet slachten. Die koeien hadden een prachtig leven gehad, daar op de weilandjes bij Grolloo. Het vlees was niet goedkoop, maar we voelden wél een soort van voldoening over de herkomst er van. Helaas: deze boer hield er mee op. En ook al koop ik nog steeds het liefst vlees met bio-keurmerk, ook ik laat me wel eens verleiden door aanbiedingen bij de supermarkt. 

Nu ik die boeren in actie zag, j.l. maandag in Stad, let ik ook weer beter op, en ga ik voor bio. Dat hebben die rel-boeren dan maar mooi bereikt....

Han Borg

3 opmerkingen:

michel zei

Han

Kijk eens op www.slagerijdebuurderij.nl
In Noordlaren. Eerlijk vlees van een goede slager.

Anoniem zei

Die domme boeren laten zich inpakken door Baudet en Wilders, handelaren in angst en racisme. Zijn alle boeren soms blank Forum en Pvv?

Anoniem zei

Veel boeren zijn inderdaad laaggeletterden die zeer vatbaar zijn voor de extreemrechtse partijen van Wilders en Bidet.