maandag 21 oktober 2019

COLUMN UIT LEWENBORG (159)



Het is weer dé zeurtijd!

Elk jaar opnieuw hebben we het gezeur over zwarte Piet die nu roet Piet genoemd moet worden volgens de nieuwe normen. Mensen nog aan toe, laten we het leukste kinderfeest toch gewoon zo houden als dat het altijd al is geweest. 

Stiekem doen de winkeliers er volgens mij ook al niet zoveel meer aan, nee logisch lijkt mij, want wie wil er nu een blanke chocolade Piet met roetvegen eten. Dat moet toch gewoon pure chocolade zijn of is dat ook al discriminatie? 

Twee weken geleden moest ik even bij de Action zijn en voor mij liep een meisje van een jaar of vijf aan de hand van haar moeder. Het kind vroeg: ‘Mama, komt Sinterklaas dit jaar wel?’
‘Ja, natuurlijk komt Sinterklaas dit jaar ook.’
‘Waarom zijn er dan nu al zoveel kerstspullen?’
In spanning wachtte ik het antwoord af, die de moeder niet kant en klaar had.
‘Nou, dat komt omdat kerst het grotere feest is, je weet toch dat we dan een kerstboom in huis nemen en die samen versieren?’
Dat wist het kind wel én toch zei ze nog even dat ze Sinterklaas ook erg leuk vond. Punt gemaakt.

Ik keek werkelijk mijn ogen uit en als ik die niet open zou hebben dan was ik vast gestruikeld over al die kerstballen en andere kerstspullen. Mijn hemel, de winkel stond en staat er bomvol mee.
Dan hebben we het gezeur over het vuurwerk afsteken. Dit lijkt mij zoals ze het willen hebben in de toekomst, men heeft het altijd over de toekomst en daarmee veranderd er dus niets, helemaal geen vuurwerk meer. Dit is een onrealistische toekomst en niet te handhaven.

Ik zeur even gezellig mee, want vind je het nu echt nodig dat we al in oktober last en ongemak moeten hebben van het illegale vuurwerk? Dan hebben we ruim gerekend drie á vier maanden per jaar geknal om ons heen. Arme dieren… Nee, dat moeten we niet willen. Het lijkt mij toch niet zo’n probleem om gewoon één dag per jaar te knallen van bijvoorbeeld 10.00 uur ’s ochtends tot diep in de nacht op oud en nieuw, daar waar het werkelijk voor bedoeld is. Iedereen mag de hele dag losgaan met knallen, wel graag wat sierwerk erbij en de dieren maar één dag per jaar bang.


Laten we nog even doorgaan met gezeur over het stikstofbeleid. Tot mijn stomme verbazing las ik ergens in een krant dat de oudere mensen vanaf 70 jaar straks niet meer geopereerd gaan worden als ze dat nodig hebben. Waarom, vraag ik me dan dringend af… Is het om de vergrijzing tegen te gaan? Ik kreeg er het zuur van in mijn maag en de woede laaide op. Het is mensonterend. Zo ga je niet met mensen om, die jarenlang trouw hun verzekering hebben betaald. Voor wat dan eigenlijk? Om dood te gaan na je 70ste

Zo las ik op Facebook een reactie onder de staking van de boeren waar mijn haren van overeind gingen staan: ‘Waarom minder dieren, waarom niet minder mensen?’ had er iemand geplaatst. Nou, daar wil men dus al aan beginnen. Het één zal wel niet helemaal iets met het ander te maken hebben, mag ik hopen…
De acties van de boeren zijn geweldig en ik sta daar dan wel faliekant achter, alleen ik zie dan een hele andere actie voor mij, als men zoveel mogelijk mensen wil bereiken doe dat eens op een slimme manier. Zet op de drukste dag van de week alle belangrijkste op/en afritten van de snelwegen in Nederland vast, overal in het land. Ik zie de chaos al voor me… Mensen die niet op hun werk komen, ministers niet op het ministerie, winkels zonder voedsel en daar draait het om. Zonder de boer hebben we geen brood, melk en vlees. 

Een kleine bijdrage kunnen we als mens best doen. Elke inwoner van Nederland gaat één dag in de week geen vlees eten. Weet je hoeveel dat scheelt?
17.386.051 geregistreerde Nederlanders hebben we op het moment dat ik dit tik volgens het cbs.nl, nou tel maar uit hoeveel vlees dat op een dag zal zijn. Hou dus de boer in ere!

Ons kikkerlandje is nu eenmaal (te)klein, maar samen kunnen we hét verschil maken.
Wat vind jij?

2019©Vlindertje73

1 opmerking:

Anoniem zei

"en de dieren maar één dag per jaar bang"
Nou mijn katten hebben er na zo'n nacht nog maanden last van voor ze weer een beetje normaal zijn. Duurt wel een week voor ze weer naar buiten durven.