maandag 5 oktober 2020

MARIE JOSÉE TSHIABU VERKLAART ZICH NADER


Ze stond een week geleden op Beijumnieuws omdat ze producten inzamelde voor de Voedselbank



Foto links is uit een wervende Wijk de Wereld-foto geknipt.. Afbeelding rechts komt vanuit de recente Beijum-voorstelling.

Op een aantal vragen, wie is u en hoe en wat, stuurde ze onderstaande tekst in. Het gebeurt vaker dat mensen die ooit zijn gevlucht liever niet de reden van vluchten wensen te vertellen.

Lees de tekst. Hoezo deze blogger een Paparazo noemen? Niet zo overdrijven met integreren aub. En...over integratie gesproken....hart voor de Groningse Zaak....

Marie Josée Tshiabu:

Ik heb een jaar in S’Hertogenbosch gewoond. Daarna kwam ik naar Groningen/Beijum. Groningen sprak mij heel erg aan. Een groene, gezellige studentenstad. Zelf ben ik ook geboren in een Congolese studenten gemeente, geboren in de Clinique Universitaire de Kinshasa. Mijn dochter is hier in Groningen geboren (in het AZG ) en getogen. Nu studeert ze op de RUG, heel bijzonder vind ik. Ik kom zelf uit de diamant provincie in Congo en het is daar heel mooi groen en rustig. Dat is beetje vergelijkbaar met Groningen/Beijum. Dat heb ik ook in mijn gedicht bij De Wijk de Wereld gezegd.

Wat ik hier in Groningen een beetje mis zijn alleen wilde dieren in mijn omgeving. Maar dat is begrijpelijk toch? Een ding waar ik heel blij mee ben is dat we een berg (Kardinger bult) in Groningen/Beijum hebben.

In de afgelopen 25 jaar heb ik heel veel in Groningen/Beijum gedaan. Kleurrijk Koken, Ik ben er ook, Beijum Kookt, Orchidee, De Bron, GGD, MJD, STIEL, de Wijkjury, Steil, voor Goede Doelen gekookt en geholpen,’T DOORKOKEN Vrouwencentrum Jasmijn, United-Kitchen waarbij ik met de studenten uit de stad kook en een prijs heb gewonnen.
Groningen/Beijum heeft mij heel veel gebracht en daar ben ik heel erg dankbaar voor. Wat ook bijzonder is, is dat tijdens DWDW de acteurs mijn beroemde kip met pindasaus hebben gegeten dat was gemaakt door de chefkok van de Oosterpoort. Ik heb ook meegeholpen met de voedeselbank actie. Als alles goed gaat, ga ik in de Oosterpoort koken. Ik ben bij heel veel bijeenkomsten geweest. Ik wil iedereen in Groningen/Beijum heel erg bedanken dat voordat jullie mijn Congolese eten bewonderen. Zonder jullie was ik niet tot zover in deze Groningse/Beijumse samenleving gekomen.

En niet vergeten, ik wil mijn lieve dochter Schadrac heel erg bedanken met alles wat ze voor mij heeft gedaan. Vanaf haar 2e tweede levensjaar is ze mijn tolk geweest. Niet te vergeten jij ook Johan Fehrmann onze Beijumse Paparazo. Harstikke bedankt voor alles. Dankzij jou sta ik op Beijumnieuws. En bedankt dat ik jou klompen mocht lenen


Iets wat heel belangrijk is, en dat ik nooit vergeet, is dat onze mooie provincie Groningen niet meer is zoals het was toen ik hier kwam wonen. We woonden hier zonder zorgen en nu hebben we heel veel problemen met de aardbevingen die komen door de gasboring. Elke keer als ik de vuilniswagen van ver hoor ben ik bang dat het weer een aardbeving is. Thuis heb ik zelf ook een paar scheuren in de muur. Hoe kunnen wij in groningen zo leven? Ik leef heel erg mee met iedereen die dit doormaakt. Wij groningers gaan ons beste doen tot die gaskraan helemaal dicht is.
🤣. Iets wat heel belangrijk is en dat ik nooit vergeet is dat onze mooie provincie Groningen niet meer is zoals het was toen ik hier kwam wonen. We woonden hier zonder zorgen en nu hebben we heel veel zorgen met de aardbevingen die komen door de gasboring. Elke keer als ik de vuilniswagen van ver hoor ben ik bang dat het weer een aardbeving is. Thuis heb ik zelf ook een paar scheuren in de muur. Hoe kunnen wij in groningen zo leven? Ik leef heel erg mee met iedereen die dit doormaakt. Wij groningers gaan ons beste doen tot die gaskraan helemaal dicht is.


Geen opmerkingen: