maandag 18 februari 2019

COLUMN UIT LEWENBORG (130)


Reizen met het OV.
Sinds vorig jaar zomer ben ik autoloos en moet nu reizen met het OV. Geeft niets, ik was er heilig van overtuigd dat deze manier van mezelf verplaatsen goedkoper zou zijn dan met de auto. Een auto kost immers geld aan wegenbelasting, brandstof, verzekering, onderhoud en als je slim bent ben je lid van de A.N.W.B.
Nooit geweten dat het OV toch duurder is dan ik dacht en dan nog niet eens over de ongemakken gesproken die je tegen komt onderweg. Breek me de bek niet open zeg!
Nou ja, toch maar wel. Het is gewoonweg absurd dat wij ‘Nederland’ 32% duurder zijn met het OV dan andere landen. Waarom hebben we dan eigenlijk één Europa?
Gelukkig bestaan er ook nog goedkope treinkaartjes, van die e-tickets die je thuis uit moet printen en waarmee de poortjes open gaan die je door moet op het perron. Aan de ene kant zijn die e-tickets makkelijker dan de OV kaart zelf, want daar sta je wel eens mee te kloten bij al die in en uitcheckpalen. Stap je over op een andere vervoerder dan moet je uit checken bij de één en inchecken bij de ander. Nog niet onoverkomelijk maar ben je weleens op het station in Rotterdam geweest? Daar heb je ook nog in en uitcheckpalen voor de metro erbij staan. Het lijkt allemaal zo makkelijk, toch ontstaat er vaak een probleem.
Het moeilijkheidsfactor van het reizen met OV is toch wel een graadje te hoog, want met een goedkoop treinkaartje mag je vaak niet tijdens de spits reizen. Dat is nogal onhandig als je ver weg moet… van Groningen naar Rotterdam bijvoorbeeld en terug. Dan mag je dus niet tussen vier en zeven met de trein. Wat dan betekent dat als ik om 16.00 uur de trein wil pakken, moet wachten tot 19.00 uur. Ja hallo, ik wil dan gewoon naar huis en niet drie uur te lopen lanterfanten door Rotterdam om de tijd te doden. Dus als je met een goedkoop treinkaartje reist moet je je tijd goed inplannen om dit soort irritaties te voorkomen. Zo zijn er nog wel meer spelregels voor deze kaartjes.
Toch ben ik blij dat ze er zijn, zeker als je voor twaalf euro heen en de volgende dag voor twaalf euro terug kan. Dan ligt Nederland toch weer voor je open lijkt mij. Zelfs een auto kan niet voor vierentwintig euro naar Rotterdam heen en terug rijden.
Laatst ging ik met de trein naar Lelystad en dat was op de zaterdag na black Friday en oh my god wat was dat een lange trein. De intercity naar Den Haag, ik geloof dat ik nog nooit zo’n lange trein heb gezien. Gelukkig had ik een zitplaats en het was druk, in Zwolle stapten er zoveel mensen in dat ze moesten staan. Het hele gangpad stond hutjemutje vol. Ik was nogal verbaasd en vroeg of aan de persoon naast mij of er ergens iets bijzonders te doen was.
‘Ja,’ zei de mevrouw. ‘Het is black Friday.’
‘Huh,’ antwoordde ik lichtelijk geschrokken, ‘het is toch zaterdag?’
‘Ja, maar het geldt voor het hele weekend.’
Ik dacht werkelijk dat ik een dag te vroeg naar mijn afspraak ging.

Goed, ik was blij dat ik in Lelystad uit de trein kon en uiteraard had ik bij het uitchecken een probleem bij het poortje waar ik door moest. Met geen mogelijkheid ging dat rotding open. Gelukkig stond een vriendin op mij te wachten en zij liet mij erdoor met haar OV kaart.
Heb jij ook weleens problemen met die ondingen?
2019©Vlindertje73

Geen opmerkingen: