woensdag 20 november 2019

BEIJUMBORG (156)


“Iemand vond het Grappig mij Scooter  te stelen bij de UT Twente Zwarte Sym Fidole Delen wordt Gewaardeerd!!”

Gewoon een paar woorden op een Facebook-site, van iemand die kennelijk zijn of haar scooter is kwijtgeraakt. Toen ik dit las dacht ik: heeft taalonderwijs nog wel zin? Kijk: we maken allemaal fouten bij het schrijven. Ook uw columnist zoekt - bij twijfel - nog regelmatig de juiste schrijfwijze van woorden op. Is het ‘cultuurpeiler’ of ‘cultuurpijler’? Zoiets maakt me echt aan het twijfelen. En ja: ook gaat het heel soms fout met d, t of dt...ook al is de regel daarvoor eigenlijk heel eenvoudig. 

Maar in de zin aan het begin van dit stukje staan toch wel enkele fouten die me fascineren. Zo is er het veelvuldige gebruik van kapitalen of - in gewoon Nederlands - hoofdletters. ‘Grappig’ midden in een zin met een hoofdletter schrijven: hoe verzin je het? Of Scooter, wat gewoon een soortnaam is en geen merk. En ‘Gewaardeerd’ als laatste woord staat er ook alweer met een volledig onnodige hoofdletter neergepend. 

Het volledig ontbreken van punten en komma’s doet vermoeden dat de schrijver hiervan in spreektaal denkt én schrijft. Het maakt de mededeling wel wat lastig leesbaar, vindt u niet? Hier en daar een punt, komma of zelfs een dubbele punt invoegen: het maakt het de lezer wel een heel stuk gemakkelijker.

Dan iets wat ik steeds vaker zie: verkeerd gebruik van bezittelijk voornaamwoorden: ‘mij’ in plaats van ‘mijn’... als je het snel uitspreekt hoor je die slot-n inderdaad nauwelijks, dus schrijf je ‘m ook maar niet (meer). Tja: ik hecht er toch wel aan dat de Nederlandse taal wat zorgvuldiger behandeld wordt. En het is dat ik aan het bijgeleverde plaatje kon zien dat het om een scooter ging, anders was ik op zoek gegaan naar een Sym Fidole - wat dat ook moge zijn. Even googelen leverde op dat het om een Sym Fiddle zal gaan...

Kleinigheid: UT Twente bevat een onnodige verdubbeling. De ‘T’ in de afkorting ‘UT’ betekent al Twente. De schrijver heeft het dus over de Universiteit Twente Twente.....nu maar hopen dat ‘ie zijn pleeriezer (zoals een brommer op zijn Twents heet) alsnog terugvindt. 

Han Borg

Geen opmerkingen: