woensdag 2 juni 2021

COLUMN UIT LEWENBORG (205)

 Huizengekte

De koopwoningen gaan vandaag de dag als zoete broodjes over de toonbank, denkbeeldig dan hé. De prijzen rijzen absurd de pan uit. Zo zijn verschillende huizen al verkocht voor een keer zoveel als dat men er ooit voor gegeven heeft. Waanzinnig, als starter een huis kopen blijkt een ware ramp. Je moet zoveel overbieden en dan vis je nog vaak achter het net. 

Huizen worden ook verkocht zonder tussenkomst van een makelaar en/of een expert, gewoon via via en soms zelfs ongezien. En dan heb je nog mensen die een persoonlijke brief bij hun geliefde toekomstige huis in de brievenbus stoppen, om zo goodwill te kweken. Het ergste is dat mensen dat zelfs doen na het lezen van een rouwadvertentie in de krant. Ga je dan niet een beetje heel erg over de scheef?

Stel dat de huizenbubbel uiteen spat, dan heb je waarschijnlijk veel te veel geld voor je huis betaald en als je dan weer zou willen verhuizen staat je water onder water. Crisis, huis verzopen. Wat een gekte is het toch. Waarom duur kopen, als je er nu eigenlijk al vanuit kan gaan dat de huizenmarkt over een jaar of twee in elkaar kakt?

Weet je mijn huis is nu ook bijna het dubbele waard voor wat ik ervoor heb gegeven, maar no way dat ik mijn huis uit ga. Je moet immers ook weer duur terug kopen en wat brengt het je dan nog. Daarbij komt nog dat ik hier heel prettig woon op een super gezellig pleintje, daar waar de mensen nog om elkaar geven en denken. Onbetaalbaar, en waar vind je dat terug… Het zou beter zijn om een goedkoop huis te kopen en te laten opknappen en dan weer te verkopen, zo is er nog enigszins winst te behalen zonder je in hele diepe schulden te steken. Er zijn inmiddels veel mensen en bedrijven die zo te werk gaan en plezier hebben in het opknappen/renoveren van oude huizen. Ze maken er werkelijk iets super moois van. Helaas heb ik zelf twee linkerhanden, wat dat aan gaat. 

Het huis waarin ik nu woon heb ik op een komische manier gekocht, gewoon tijdens het drinken van een biertje. Hand erop en proost vriend. Er hoefde niet veel te gebeuren, andere keuken via marktplaats gekocht, heel toevallig aan de andere kant van de ringweg hier in de wijk. Paar mensen aan het sausen en een maand later woonde ik er al. Heerlijke ruimte, alleen de bomen die er rondom staan groeien in de jaren mee. 

Dat is het enige nadeel, bijna geen zonlicht meer in mijn achtertuin. Toch eens met de gemeente in conclaaf gaan, denk ik. Drie bomen op gemeentegrond en één hele dikke in de tuin van de buurman, die er nooit is en niets aan dat dikke kreng wil doen, omdat hij het mooi vindt. Hoe bedoel je mooi dan, hij kijkt er nooit tegen aan, ik erger mij er groen en geel aan en ben daarbij niet de enige! Wie weet valt er wat te regelen met de gemeente, ze willen toch ‘tegels eruit en groen in de tuin.’

 Nou, dat kan. Ik heb tegels zat en wil wel groen in de tuin, als die bomen dan maar gehalveerd worden. Al er toevallig een lezer is die hier ervaring mee heeft, dan hoor ik ’t graag.

2021©Vlindertje73

Geen opmerkingen: