woensdag 10 september 2008

HET DOOLHOF BEIJUM

De eerste keren dat ik Beijum kwam, ongeveer 25 jaar geleden, verdwaalde ik keer op keer. Wat een vreselijke heerden, doodlopende stegen en doolhoven! Hoe bedenk je zoiets!

Nu liggen de zaken heel anders, ik ken de wijk als mijn broekzak en omdat ik hier al ruim 15 jaar woon is verdwalen er vanzelfsprekend niet meer bij.



Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, veel buitenstaanders die een bezoekje willen afleggen moeten vaak flink puzzelen en nadenken hoe ze het beste naar hun bestemming kunnen komen. Automobilisten vragen dan steevast: "Welke afslag moet ik nemen? Noord of Zuid"? Afgelopen zomer vroeg een Australiƫr op de Korreweg nog de weg naar Beijing. Hij bedoelde Beijum.
Deze drie senioren stonden het afgelopen weekend wel een kwartier over een kaart van de stad Groningen gebogen. Hoe konden ze het beste fietsen om hun doel te bereiken? Eerst zag ik ze bij de grote glazen stadsplattegrond staan aan de Beijumerweg, achter het Winkelcentrum Beijum. Ze zullen zich vast en zeker wel gered hebben maar het kostte wel even wat inspanning.

Geen opmerkingen: