zaterdag 27 september 2008

IS KINDERVOETBAL OOK AL OORLOG?

De KNVB en de politiek maken zich bij tijd en wijle zorgen omtrent de agressie rond de voetbalvelden. Vanochtend aanschouwde ik een voetbalwedstrijd tussen kinderen van 10, 11 jaar van Gvav-Rapiditas en een club uit de buurt van Wagenborgen en Nieuwwolda. Zelden zag ik zo'n verhitting rondom een wedstrijd van 2 jeugdteams. Een trainer van de tegenpartij(NWC) die een paar keer onder de ogen van tientallen kinderen briesend het veld op liep om met de scheidsrechter in discussie te gaan. Schelden en tieren, frustraties en buitensporig afreageren.. En het ligt allemaal aan de scheidsrechter die niet goed fluit en aan die verschrikkelijke spelers (10 en 11 jaar)van de tegenpartij die elleboogstoten zouden uitdelen. Ouders van kinderen lieten zich ook niet onbetuigd.Ik heb getwijfeld om deze filmpjes te plaatsen maar m.i. bieden ze een kijkje in de keuken van het oprukkende geweld langs de velden. De trainer gaf aan het niet erg te vinden dat ik filmde:"Stuur het maar naar de KNVB." Misschien heb ik een te moralistische insteek (emotie hoort bij voetbal) maar het is me een raadsel waarom volwassen mensen en een volwassen trainer zich zo laten gaan tijdens een voetbalpartijtje voor kinderen. Zelf vonden ze dat ze terecht woedend waren. Had er maar een betere scheidsrechter moeten staan en hadden die kinderen van de tegenpartij maar beschaafder (..) gespeeld. Dan was er niks aan de hand geweest...

Geen opmerkingen: