woensdag 3 november 2021

COLUMN UIT LEWENBORG (222)

 N.I.V.E.A.

Gaan we het hebben over die beroemde crème? Nee! Zoals de titel het aangeeft staan er puntjes tussen en dan staat het voor een afkorting. Deze afkorting kwam ik tegen en vond hem erg goed en veelzeggend. Het staat namelijk voor: “ Niet Invullen Voor Een Ander” 

Heb jij ooit weleens kunnen kijken in het hoofd van een ander? Je weet nooit wat daarin omgaat. Zo ving ik laatst in de supermarkt een gesprek op tussen twee klessebessen en ik kon het niet laten om net ook even daar bij de vleeswaren te kijken waar de klessebessen stonden, hun kletsen vrolijk verder, over een ander notabene. Diegene voldeed blijkbaar niet aan hun verwachtingen, omdat ze al een paar keer niet had gereageerd op een Whatsappje van één van de dames. Waarop de ander zei; ‘ja, soms loopt ze mij ook zomaar voorbij zonder te groeten, net of ze mij niet ziet.’

Mijn mond was weer eens sneller dan mijn verstand, zoals meestal. 

‘Nivea,’ floepte eruit terwijl ik bij ze weg wilde lopen. Stom verbaasd keken ze me aan en de één vroeg wat dat betekende. Nou dat weet je al. Voldoening voor mij, ze liepen een beetje rood aan. Wat ze verder zeiden… Ik heb geen idee. Nivea komt nu regelmatiger uit mijn mond. 

Denken voor een ander is gevaarlijk en nutteloos en je kunt nooit conclusies trekken over een ander, vanuit je eigen gedachten. Die bewuste mevrouw was er misschien wel helemaal niet bij met haar hoofd en liep te peinzen over het één of ander en vergeet even de wereld om zich heen. Je weet immers nooit wat het verhaal is van de bewuste mevrouw. Laat dat dus gaan en houd alle opties open. 

Denk niet meteen slecht over mensen en denk vooral niet voor een ander. Denk voor jezelf! Of nog beter neem contact op met de bewuste persoon en praat eens bij met elkaar, zonder dat je daar meteen andere mensen bij moet betrekken. Zo kan je als mens zijnde van een mug een olifant maken.

Hoe langer dat het duurt voordat je zelf contact op gaat nemen, hoe hoger de drempel gaat worden.

Het wordt dan een soort van schaamte en daarmee stress verhogend, wat niet goed is voor je gezondheid. Het leven is niet zwart-wit. Mensen zijn complex en absoluut niet simpel te begrijpen, neem dat maar van mij aan.

Wees vooral voor jezelf lief, denk aan een ander, maar denk nooit wat een ander zou kunnen denken. 

Mijn motto: Laat denken aan een paard over, die heeft een groter hoofd!

2021©Vlindertje73

Geen opmerkingen: