maandag 2 juni 2008

VROUWENGROEP ORCHIDEE

De vrouwen van vrouwengroep Orchidee voeren allemaal een overeenkomstige, maar ook een verschillende strijd om een plek te veroveren binnen de Nederlandse maatschappij. Voor alle vrouwen geldt dat het veel moeite kost om de Nederlandse taal en gewoonten eigen te maken. Maar er zijn ook grote verschillen en niet alleen qua achtergrond, religie en vertrekmotieven uit het land van afkomst. Sommige vrouwen staan er in Nederland helemaal alleen voor, sommigen zijn onzeker over een verblijfsvergunning.

Voor de 34 jarige Chanchai Sirabua gaat dit laatste allemaal niet op. Ze is niet gevlucht, ze heeft geen angst en onzekerheid betreffende een verblijfsvergunning, en ze staat er niet alleen voor. Ze kwam zes jaar geleden naar Nederland en trok bij haar zus in die in Amersfoort woonde. In het centrum van de stad Groningen ontmoette Chanchai Wouter, een Nederlandse man waar ze nu al twee jaar mee getrouwd is en mee samenwoont in Beijum.
INBURGERINGCURSUS
Sinds oktober vorig jaar is Chanchai deelnemer van de vrouwengroep:” Ik volg een inburgeringcursus en in verband daarmee ging ik naar vrouwencentrum Jasmijn. Daar kreeg ik een folder met een oproep om deel te nemen aan vrouwengroep Orchidee.” Ze is enthousiast over de groep:”Orchidee is voor mij erg belangrijk en ondersteunend, ik leer er veel van en we doen veel samen. Ook vind ik het prettig dat ik via de groep meer mensen heb leren kennen.” Chaincha vertelt verder over een groepsuitje naar Oldenburg begin deze maand, en ook had ze ten tijde van dit interview nog spierpijn van het sporten met de andere vrouwen.
NEDERLANDS OF THAIS PASPOORT?
Hoe gaat het met de inburgering?”Ik ga vier dagen per week naar school, twee dagen naar Humanitas en twee dagen naar het Noorderpoortcollege, dit gaat erg goed en ik leer veel.” Zou ze wel weer terug willen naar Thailand? “Nee, ik ben veel te blij dat ik hier woon, ik wil hier met mijn man een nieuw bestaan opbouwen.” In september doet Chanchai Sirabua haar inburgeringexamen en als ze hier voor slaagt, kan ze een Nederlands paspoort aanvragen:” Ik weet nog niet of ik dat wil, want als ik een Nederlands paspoort krijg dan moet ik mijn Thaise paspoort inleveren. Zie ook http://www.regiokrantgroningen.nl/







Geen opmerkingen: