woensdag 9 maart 2022

COLUMN UIT LEWENBORG (240)

 De kleintjes…

De prijzen stijgen naar absurde hoogte, werkelijk ongekend. Kijk eens naar de benzineprijzen bijvoorbeeld. Gelukkig heb je er benzinestations bij die een actie houden en daar is het meteen filevorming. Logisch, het is niet meer te betalen. Het gas en elektra stijgt ook tot ongekende hoogte. Ik mag toch hopen dat vele lezers een vast contract hebben… Toch kun je veel zelf doen om wat energie te besparen.

In de supermarkten stijgt ook alles mee. Gelukkig hebben we de wekelijkse aanbiedingen, waarbij mij opvalt dat je nu vaak 1+1 gratis voorbij ziet komen. Heb je dit nodig? Zo ja, sla het maar in of gooi het in de vriezer. 

Zelf maak ik voor de hele week een boodschappenbriefje naar gelang wat er in de aanbieding is en schrijf mijn weekmenu uit. Zo koop ik geen onzinnige dingen en ben veel goedkoper uit. O ja, vergeet niet om iets te eten voor je de supermarkt inwandelt, want anders ga je snaaien…

We moeten op de kleintjes letten toch? Hoe doen mensen dat met een (te) kleine beurs eigenlijk. Ik vraag het mij echt af! 

Via de app “Too good to go” kun je voor weinig geld aan groente en fruit pakketten komen, net als Magic boxen en bij de bakker brood en Magic boxen. Ideaal lijkt mij. Binnenkort maar eens proberen, alleen was ik er voor vandaag blijkbaar weer te laat bij. Je moet het dus wel goed in de gaten houden. Een box scheelt je al snel 10,- euro, wat er in zit daar heb ik nog geen idee van. Echter stel dat je zo’n box hebt en zit iets bij wat je niet lust, dan kun je dat altijd nog weggeven via een gratis hoekje op Facebook in je buurt/wijk.

Op deze gratis hoekjes en je eigen wijkgroep zie je trouwens vaak dat mensen etenswaren gratis aanbieden zoals potten bonen of groenten, sausen, noem het maar op. Soms weleens maaltijden die over gebleven zijn van een feestje ofzo. Die zag ik vanmorgen nog langs komen, van de chinees toevallig. Fijn toch dat mensen dit delen met anderen. Hoeveel mensen kunnen dit niet eten, omdat het te duur is om te bestellen of simpelweg ook te duur is om een keertje uit eten te gaan. Luxe dus voor veel mensen. 

Er zijn heel wat manieren om voedselverspilling tegen te gaan, onderling in je buurt of wijk. Wanneer ik weer eens een hele grote pan stoofvlees heb gemaakt, Afrikaans, Belgisch of van welk land dan ook, mijn pan is altijd in een mum van tijd leeg. Net als mijn bloemkoolsoep en dat soort dingen. Ik deel het, de ene keer met die en de andere keer is er weer een ander aan de beurt. 

Mijn boodschap voor deze week is:

Wees geen egoïst, dan wordt voedsel niet verkwist.

2022©Vlindertje73

Foto van RoboAdvisor from Pixabay 

Geen opmerkingen: